Avatar billede themonk Nybegynder
04. februar 2002 - 16:36 Der er 1 kommentar og
1 løsning

smb.conf

Hej...!! Er der nogen der vil dele en smb.conf med mig, så jeg har noget at gå efter? Jeg skal bruge den til deling af en linux disk/mappe så vi kan hente og lægge ting ind via Win2k!
Avatar billede clemmay Nybegynder
04. februar 2002 - 21:10 #1
jamen det skulle da ikke være noget problem
kig på
http://hjem.get2net.dk/mcmartin/smb.conf det er fra min debian box
Kig evt. på http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/samba.html og evt. den lidt mere langhårede man side her http://sunsite.dk/samba/docs/man/smb.conf.5.html
Avatar billede langbein Nybegynder
05. februar 2002 - 08:36 #2
Samba er et tema som dukker opp igjen med visse mellomrom. Den er ikke så enkel å sette opp på grunn av problematikken rundt passord og pålogging. Laget / modifiserte til et forenklet script til hjemmebruk eller for en første utprøving av Samba. Det virker slik at man skal se både printer og diskshare umiddelbart og man skal kunne bruke begge deler uten pålogging eller passord:

# Global parameters
[global]
    workgroup = MYGROUP
    server string = Samba Server

    log file = /var/log/samba/log.%m
    max log size = 50

    security = share

    socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
    dns proxy = No

    encrypt passwords = yes

#====== Share Definitions ========

[homes]
    comment = Home Directories
    read only = No
    browseable = No
    writeable = Yes

[printers]
    comment = All Printers
    path = /var/spool/samba
    browseable = Yes
    guest ok = Yes

    printable = yes

[Intranet]

    comment = Intranet Directory
    path =/intranet
    public = yes
    writable = yes
    write list @intranet
    printable = no

Forutsetter at man har laget en share eller et directory som man kaller "intranett". Man kan selvfølgelig kalle det hva man vil. Fungerer hjemme hos meg. Kan dere legge beskjed hvis dere event oppdager at den ikke kjører ?!

Husk ellers at man må stanse og starte Samba for at scriptet skal kjøre.