Avatar billede hanuman70 Nybegynder
11. maj 2000 - 09:40 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Links bliver skåret over!!

Jeg skal til at sende nyhedsbrev ud for min hjemmeside, men har et problem.

Linksene er så lange, at de bliver skåret over, og den sidste del af linket bliver flyttet til linien nedenfor og bliver til almindelig tekst.

Kan man undgå dette ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. maj 2000 - 10:02 #1
Jeg tør ikke lave det her til et svar:

  Gør linksene kortere!

For det første er det drønirriterende med så lange links i en email, når man skal
læse den, og for det andet kan du netop komme ud for det du beskriver. Du skal
bare lave små links:

    http://www.nowhere.com/uge17.htm

(undskyld nowhere.com) og så lave en redirection (evt. blot et <meta>-tag i en
htm-fil) på serveren. Alle er glade ;-)
Avatar billede kmx Nybegynder
11. maj 2000 - 10:04 #2
...eller alternativt: Send mails som HTML.
Avatar billede hanuman70 Nybegynder
11. maj 2000 - 11:22 #3
Det bekræfter bare, hvad jeg også selv troede.

Jeg er startet i nyt job, hvor der ikke er nogen vej uden om de lange links.

Pointene gives selvfølgelig alligevel for et hurtigt svar.
Avatar billede hanuman70 Nybegynder
11. maj 2000 - 11:22 #4
erikjacobsen - Lav et svar, så får du pointene.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. maj 2000 - 11:30 #5
Ok - men måske du kan overbevise dem om, at de lange links i en
almindelig email ikke er så smarte. Prøv!
Avatar billede jgc Nybegynder
11. maj 2000 - 16:57 #6
Hvorfor kan du ikke lave et redirectlink? Jeg har siddet i præcis den samme situation, men løst det netop ved redirect. Det kan gøres såvel i ASP som i ren HTML.

Som eksempel vil jeg blot vise en lang og en kort adresse til samme side:
http://www.dmamusic.dk/scripts/page.exe?catalog=DMA&file=dk-enhed.html&@where.id_enhed@EQ=279
http://www.dmamusic.dk/dk.asp?max
Avatar billede jgc Nybegynder
11. maj 2000 - 17:05 #7
Og til kmx: HTML-mails er ikke velsete som nyhedsbreve, idet der stadig er mange der ikke kan læse det format.
Avatar billede kmx Nybegynder
11. maj 2000 - 17:08 #8
Næh, men hvis man SKAL sende links i en mail er HTML bedre end Microsnot RTF da det understøttes af flere email klienter.
Desuden er det langt fra alle klienter, der selv kan finde ud af at lave links aktive hvis mailen ikke er sendt som HTML
Avatar billede jgc Nybegynder
11. maj 2000 - 17:14 #9
Er MS RTF mindre understøttet end HTML? Det troede jeg ikke (undersøgelse forestår).

Du har ret i, at man ikke kan være sikker på at et link i en tekstmail også markeres som "aktivt" i enhver postklient. Men HTML-mails vist i et ikke-HTML-kompatibelt postprogram ser ud af H#¤" til - hvis de da overhovedet kommer frem. Modtager man en tekstmail med et inaktivt link, er det ikke sværere end at man bare kan kopiere linket med musen - så virker det.
Jeg har i øvrigt ikke oplevet et HTML-kompatibelt postprogram, som ikke kunne finde ud at selv at gøre links aktive.
Avatar billede jgc Nybegynder
11. maj 2000 - 17:44 #10
En lille test senere:

Jeg har prøvet at sende en mail i hhv. MS RTF, HTML og ren tekst til henholdsvis en Hotmailadresse og en linux-adresse. På linuxmaskinen har de enkelte mails været læst med programmerne pine (3.96), elm (2.4) og standard mail (8.1). Alle steder går MS RTF fint igennem - med samme formattering som alm. tekstmail. HTML-mailen ser ikke overraskende fint ud i Hotmail, mens linuxprogrammerne ser den som en mail med vedhæftet HTML-dokument.

Så jeg kan ikke umiddelbart give dig ret i at HTML er bedre end MS RTF.
Avatar billede kmx Nybegynder
11. maj 2000 - 17:46 #11
Det er i orden. Jeg trækker mig og bøjer mig i støvet...
Avatar billede hanuman70 Nybegynder
17. maj 2000 - 11:12 #12
Erikjacobsen:
Hele siden skal redesignes i løbet af sommeren, det vil indebære fjernelse af de lange links.

JGC:
Jeg har lavet en redirect på en enkelt link, men det bliver omfattende, hvis det skal gøres ved en lang række link, hver gang der udsendes nyhedsbrev.

Avatar billede jgc Nybegynder
17. maj 2000 - 14:23 #13
Er der ikke nogle fællesnævnere i de lange adresser? Nu kan jeg ikke huske om du har skrevet hvad websitet indeholder (er det ikke noget med rejser?) men hvis du f.eks. skal henvise til en lang række adresser af typen: http://www.whatever.dk/minstiangivelse/underområde/<variabel>.html, hvor <variabel> kan være hvadsomhelst kan man lave en enkel redirect af typen http://www.whatever.dk/redir.asp?<variabel>

Nå - hvis sitet alligevel skal reorganiseres må du hellere vente.