Avatar billede advokaten Nybegynder
01. februar 2002 - 19:50 Der er 22 kommentarer

computer er gået gak!

G'dav.

Har lige fået nyt mainboard, men det dutter ikke rigtig.
Det er lige som om, den slet ikke fatter, at der sidder en cpu....for når jeg har cpu'en i eller ude, sker der nemlig det samme....ingenting!

Min mainboard har virket før, men er gået i gak nu.....håber at i kan hjælpe.
Avatar billede dos Nybegynder
01. februar 2002 - 19:53 #1
Er det en mærke comp. som f.eks. IBM
Avatar billede basicq Nybegynder
01. februar 2002 - 19:53 #2
prøv dit gamle bundkort og se om du har futtet cpu'en af.
Avatar billede dos Nybegynder
01. februar 2002 - 19:57 #3
Er det en Compaq ved jeg sikkert godt hvad der er galt (det gamle skidt :)
Avatar billede advokaten Nybegynder
01. februar 2002 - 20:04 #4
dos ->
Nej, det er bare et nyt bundkort, mærket ECS ELITEGROUP k7S5A

basicq->
Jeg har to cpu'er, og en af dem er helt ny, og dutter i et andet bundkort :)
Avatar billede basicq Nybegynder
01. februar 2002 - 20:05 #5
Ok held og lykke
Avatar billede dos Nybegynder
01. februar 2002 - 20:07 #6
Gå ud i din bios og se om du kan finde noget som hedder "Auto detect/Auto detect harware" og kør den.
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. februar 2002 - 20:07 #7
du skal checke om der sidder metalskruer imellem bundkort og kabinettet.

Kører blæserne?
Avatar billede advokaten Nybegynder
01. februar 2002 - 20:08 #8
dos->
Der kommer ikke noget so helst frem på min skærm....lidt svært så ;-)

retaxes->
Jeg kontrollere lige om der sidder nogle skruer....
Jeps, blæseren kører!
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. februar 2002 - 20:09 #9
for at afgøre om det er en kortslutning piller du bundkortet ud og lægger det på bordet (husk antistatisk materiale under mobo.
sæt højtaler og strøm til og start den.

Har du husket at sætte ledningen fra startknappen til på bundkortet så strømforsyningen går i gang når du trykker på knappen.
Avatar billede outsider Nybegynder
01. februar 2002 - 20:22 #10
Har samme prob! er med på en lytter!
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. februar 2002 - 20:29 #11
outsider> du må selvfølgelig være med på en lytter, man behøver ikke at skrive noget for at få svarene at se senere, man kan nøjes med at trykke på den lange tangent der hedder "Udfør", krydset i E-mail skal så bare være der ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. februar 2002 - 20:31 #12
når du så ikke mere vil ha' mail om dette spm. fjerner du krydset i E-mail og trykker på den lange tangent Udfør, så stopper strømmen af mail vedr. dette spm.
Avatar billede advokaten Nybegynder
01. februar 2002 - 20:38 #13
retaxes ->
Hvordan skulle blæseren ellers kører, hvis jeg ikke havde sat ledningen til strømforsnynigen fast ?!?  :-)
Avatar billede advokaten Nybegynder
01. februar 2002 - 20:39 #14
der var én skrue under bundkortet, men jeg tror at den er for lille til at skabe kontakt.......har fjernet skruen, men det skaber sig endnu....
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. februar 2002 - 20:55 #15
det sker at man lige overser et svar, men det var altså ok.

Så er der CPU'en, den sidder som den skal, men den er vel ikke knækket?

Se efter at der ikke er printbrud på mobo.

Prøv for en sikkerheds skyld at resætte din bios.
Avatar billede advokaten Nybegynder
01. februar 2002 - 21:09 #16
retaxes ->

Jeg tror ikke cpuen fejler noget, da den virker i min lillebror's computer :-)

Jeg tjekker lige mit mobo....
Avatar billede advokaten Nybegynder
01. februar 2002 - 21:32 #17
Der er ikke nogle brud på mit mobo........
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. februar 2002 - 21:50 #18
det kan tænkes at mobo er defekt, var den i original pakke uden at den var åbnet?
Avatar billede advokaten Nybegynder
01. februar 2002 - 21:58 #19
Den var i original pakke, og havde ikke været åbnet....
Lille historie om mobo:
Jeg fik det til jul og satte det i dagen efter. Det var ikke sådan lige af få liv i det, jeg tror faktisk at den har fået et tilbage fald, men bare meget værre....så ja, det kan godt være det er defekt....?
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. februar 2002 - 22:07 #20
har du adgang til et måleinstrument, så synes je du skal måle de vigtigste spændinger, strømforsyningen kan jo også spille ind
Avatar billede advokaten Nybegynder
01. februar 2002 - 22:31 #21
Jo, jeg er et måleinstrument.....hvor skal jeg så måle ?
Er ik lige så kvik til at måle ting på en computer :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. februar 2002 - 22:51 #22
det nemeste er at måle på det stik der kommer fra strømforsyningen og ned til bundkortet. De kan være lidt svære at komme til, ellers må du måle dem der går til f.eks. harddisken
+5 volt
-5 volt
+12 volt og -12 volt