Avatar billede peterbusk Nybegynder
01. februar 2002 - 10:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Valg af videoformat ???

Jeg har et ASUS V7700 Deluxe grafikkort, som jo er med video-in og TV-out.

Jeg skal grabbe nogle korte præsentationer fra et videokamera og brænde det ud på en cd.

Hvilket format skal jeg grabbe i, og hvilket format skal det gemmes i for at blive i en god opløsning? (mpg, avi ... hvad er forskellen?)

/peter
Avatar billede convincing_john Nybegynder
01. februar 2002 - 10:47 #1
Hvis du gemmer i avi med divx-codecs så fylder det mindst og bliver i den bedste kvalitet i forhold til mpg, alt efter dine indstillinger.
Avatar billede peterbusk Nybegynder
01. februar 2002 - 12:16 #2
Jeg mener ikke at jeg kan vælg divx-codecs i det program der følger med grafikkortet.
Det betyder ikke så meget hvad det fylder, bare det kan være på en cd. Det er kun 2 min. som skal vises på en bærbar på en messe. (den har vel heller ikke DivX installeret)

/peter
Avatar billede Noone Nybegynder
01. februar 2002 - 12:20 #3
Hmmm... Et lossless AVI codec ville nok være at foretrække.
Avatar billede svuppenator Nybegynder
01. februar 2002 - 12:23 #4
Radius Cinepak codec. Den skulle alle windows pc'er vist have installeret. Brug den.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
01. februar 2002 - 13:46 #5
hvis du optager ind som avi, hvis du har nok plads, kan du altdig komprimere dine filer bagefter.
Som en tommelfinger regel vil du med kort i den klasse, have brug for omkring 4 mb. pr. sek, hvis du capture uden komprimering.

Med hensyn til hvilket format der er bedst, er det lidt mere kryptisk - mange sværger til DivX som absolut også er værd at benytte til mange ting. Men divx såvel som mpeg komprimerede filer, er altså udsat for en voldsom komprimering - så hvis du senere øsnker at redigere i dine vidoer, vil jeg anbefale at du komprimere som avi med en sorensen codec. Forståts på den måde at Sorensen codecet er "regelsættet" for din komprimering, som du kan vælge når du laver din avi fil.

Hvis du ikke skal redigere i dine filer, kan du blot benytte endten divX eller hvis du er mere fortrolig med det - mpeg1, der altså ikke er helt af vejen!

Når du komprimere er det vigtigt at du forsøger med en lille bid, for at se hvordan resultatet bliver, og så prøver dig frem med nogle ting da indstillingerne kan påvirke kvaliteten meget forskellige fra film til film.
Frameraten, altså det antal billeder der vises pr. sek. må du ikke justere til at gå under 12 da det er grænsen for hvornår det menneskelige øje bliver "snydt" til at tro at det er et bevægeligt billede vi kigger på!

Desuden mener jeg, uden at betvivle svuppenators kompentance, at cinepak er noget skidt til film, det kan bruges til videoanimation med et lavt farveantal, men til film duer det, efter min mening, ikke!
Avatar billede peterbusk Nybegynder
04. februar 2002 - 10:26 #6
Tak for deltagelsen.

Point forhøjet og deles ud.

/peter
Avatar billede peterbusk Nybegynder
04. februar 2002 - 10:27 #7
Det var meningen at chanoa skulle have halvdelen men jeg kan nu se at hans indlæg kun er en kommentar, så...
Avatar billede peterbusk Nybegynder
04. februar 2002 - 10:32 #8
Hold da kæft noget rod.

convincing_john skulle have 20,
svuppenator skulle have 20 og
cgleerup skulle have 40.

dette ville den ikke registrere, så jeg skrev 40 til cgleerup og lod de ande være tomme og så fik cgleerup alle 60. Det var ikke meningen. Sorry.