Avatar billede mariegaard Nybegynder
30. januar 2002 - 16:46 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan trimmer jeg min computer?

Hej.
Jeg her en Compaq PC, som jeg gerne vil gore hurigere - dog uden at købe nut hardware.

Jeg kører scandisk, diskkeeper, dr. watson og diskoprydning hver aften...

Hvad mere kan jeg gøre for at få mere plads/hurtigere computer?
Avatar billede aplicor Nybegynder
30. januar 2002 - 16:54 #1
hvor meget fri plads har du, hvor meget ram har du og hvilken processer kører du?
Avatar billede mariegaard Nybegynder
30. januar 2002 - 16:56 #2
jeg har ca 1 GB fri (ud af 4)
333 Mhz
48 RAM
Avatar billede aplicor Nybegynder
30. januar 2002 - 17:03 #3
til at starte med:
slet alle *.tmp filer
slet indholdet af c:\temp og c:\windows\temp\
slet alle *.chk filer
Sørg for at der ikke ligger mere i roden af C: end højst nødvendigt
Derefter gå ind under egenskaber for "min computer" og vælg ydeevne
- vælg virutel hukommelse og skift drev for din swap fil til den disk med mest plads.
Kører du Outlook Express kan du komprimere mapperne ved at vælge Filer --> Mappe -->komprimer alle mapper

....det skulle være en start, men det vil absolut hjælpe med 16MB ram ekstra - hvilket styresystem kører du 95 eller 98?
Avatar billede jefa Nybegynder
30. januar 2002 - 17:10 #4
Her er lidt om trimming af Windows.
http://www.wintip.dk/trimning/index.htm
Avatar billede aplicor Nybegynder
30. januar 2002 - 17:15 #5
lige en sidste ting du kan kontrollere. Du kan mindske størrelsen på det IE gemmer på harddisken når du browser. Fra IE vælg funktioner --> Internetindstillinger --> generelt --> vælg indstillinger under midlertidig internetfiler --> sæt den ned i størrelse, evt flyt den væk fra dit C: drev
Avatar billede pesa Nybegynder
30. januar 2002 - 19:08 #6
Du kan også prøve at formatere din harddisk og derved lave en meget grundig oprydning på computeren. En formatering sletter alt på harddisken, så hvis der er noget du gerne vil gemme så husk at gemme det på en diskette eller andet. Da jeg gjorde det hjalp det meget på hastigheden og stabiliteten, så hvis der er meget rod på din computer så kan jeg varmt anbefale det!
Avatar billede zhark Nybegynder
31. januar 2002 - 00:39 #7
Nu nævnte "aplicor" c:/windows/temp - der er OK at tømme den! Men glem ikke f.eks. papirkurv og (Internet temporary-files). I din browser (hvor du jo er nu!) Gå ind under funktioner > internetindstillinger> og fanebladet generelt, ca. midt på siden står der "slet filer" - altså de midlertidige filer som kaldes cache!
Gå der efter hen under avanceret og find (ret langt nede) hvor der står "slet mappen, midlertidige internet-files når browseren forlades" så vokser den ikke ukontrollabelt - den kan ellers blive mega stor.
Avatar billede zhark Nybegynder
31. januar 2002 - 00:59 #8
Ja - du skal jo altså så sætte et flueben der!
Avatar billede pilfinger Nybegynder
01. februar 2002 - 09:21 #9
find ud af hvilken bios der sider i og prøv så at finde ud af de indstillinger der gør den hurtig. hviilken bios har du i??? hvis det er en AMI eller phønix eller award bios der sider i så er det i hvertfald muligt at gøre det på den måde. men hvis det er en scod bios fra compaq så glem det.
Avatar billede mariegaard2 Nybegynder
18. juni 2002 - 15:29 #10
lukket