Avatar billede kamonika Nybegynder
30. januar 2002 - 13:22 Der er 13 kommentarer

"Kun" 256 mb ram

Hejsa

Min nye maskine er udstyret med 512 MB Ram. Nu har jeg lige lagt Win NT 4.0 på, men under opstart og under egenskaber for system siger den der kun er 256 MB Ram.

Hvorfor kan den ikke finde resten?

På forhånd tak

-Kamonika
Avatar billede snowball Novice
30. januar 2002 - 13:28 #1
Understøtter din bundkort den mængde RAM, og sidder det i 1 blok eller flere !? Det er ikke alle lidt ældre bundkort som kan håndtere 512MB RAM klodser !

Snowball
Avatar billede johnnybrian Nybegynder
30. januar 2002 - 13:35 #2
Enig..

/JB
Avatar billede kamonika Nybegynder
30. januar 2002 - 13:39 #3
Det går jeg da ud fra. Oprindelig var den konfigureret med win98 og havde da ingen problemer med at finde alle 512 MB ram. Det er efter at jeg har rullet NT på det er kikset.
Avatar billede kamonika Nybegynder
30. januar 2002 - 13:43 #4
Og det er en helt ny maskine. Ikke noget med gamle bundkort her.
Avatar billede snowball Novice
30. januar 2002 - 13:49 #5
Og den finder vel alle 512MB når du starter PC'en og den tæller RAM op !?

Prøv evt. at hente updates fra http://www.windowsupdate.com !

Hvilken SP kører du med ?

Snowball
Avatar billede kamonika Nybegynder
30. januar 2002 - 14:02 #6
Den tæller ikke RAM op ved opstart.

Jeg kører servicepack 6.
Avatar billede snowball Novice
30. januar 2002 - 14:08 #7
øøhhh...Det gør PC'ere nu ellers normalt. Gør den det heller ikke hvis den har været helt slukket !?

Men hva' så inde i BIOS - står det rigtige antal der !?

Snowball
Avatar billede kamonika Nybegynder
30. januar 2002 - 14:25 #8
Neejjjjjjjjj...der står faktisk kun de 256. Meget mystisk. Godtnok blev NT rullet på vha. ghostning, men det skulle da ikke ændre noget i bios. Nedtur. :(
Avatar billede snowball Novice
30. januar 2002 - 14:30 #9
Det burde ikke ha' noget at sige !

Prøv og check om dine RAM klodser sidder ordentlig i soklen. Ta' dem evt. ud og sæt dem i igen !

Snowball
Avatar billede kamonika Nybegynder
01. februar 2002 - 13:36 #10
Min Ram klodser (2x256 MB) sidder korrekt.
Avatar billede snowball Novice
01. februar 2002 - 13:54 #11
Men BIOS'en finder stadig ikke begge klodser !?

Har du evt. mulighed for at afprøve RAM'en i en anden PC ?

Snowball
Avatar billede kamonika Nybegynder
01. februar 2002 - 16:03 #12
Nej, ikke sådan lige umiddelbart. Men jeg kan ikke forstå hvorfor du fokuserer så kraftigt på at klodserne skulle være defekte. Det skulle de da ikke blive af at jeg ruller NT på min maskine. Som sagt kunne Win98 sagtens finde alle 512MB RAM. Dette vil da være meget mystisk hvis en af klodserne stod af samtidig med at NT. Kom på. Jeg har postet spm. her under NT fordi jeg formoder at det har noget med NTs hukommelsesstyring at gøre.
Avatar billede snowball Novice
01. februar 2002 - 16:08 #13
Hvis din BIOS ikke kan finde ud af at der sidder 512MB RAM i PC'en, hvordan skulle NT så kunne finde ud af det !?

RAM fejl kan komme på et splitsekund og når man mindst venter det. Det har jeg personligt oplevet i denne uge hvor en PC i løbet af natten brød ned pga. en defekt RAM klods !

Snowball