Avatar billede froggy Nybegynder
30. januar 2002 - 09:51 Der er 26 kommentarer

Dødstal?

Er der nogle der kender steder hvor man kan finde dødstal fra Afghanistan?
eller hvor man kan finde ud af hvor mange amerikanske soldater der er døde?

håber I kan hjælpe...
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2002 - 09:53 #1
Jeg har ikke selv set det på siden, men mon ikke cnn.com kan bruges?
Avatar billede froggy Nybegynder
30. januar 2002 - 09:56 #2
Kan ikke finde noget der :(
Avatar billede ast Nybegynder
30. januar 2002 - 09:58 #3
Der er vel ikke nogen der tror at det er realistiske tal der komme ud på CNN.com

Alt andet lige må man da gå ud fra at de er underlagt censur fra Pentagon.
Avatar billede jamal_s Nybegynder
30. januar 2002 - 10:02 #4
froggy <......

ca. 5000 personer i USA (WTC)
ca 25000 personer i AFG (Civiler)
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2002 - 10:06 #5
yeah - de store stygge amerikanere lyver jo altid for pressen.

hallooooo det er ikke en film, og den kolde krig er slut - halvdelen af de amerikanere der er i afgahnistan er journalister, så det er pokkers svært for pentagon at holde noget hemmeligt. Og de har heller ingen grund til at gøre det.
Avatar billede froggy Nybegynder
30. januar 2002 - 10:08 #6
jamal_s kan vi ikke få en kilde?
Avatar billede ast Nybegynder
30. januar 2002 - 10:12 #7
yeah right, phunkypopcorn.

Alt hvad de siger på CNN er sandt, og medierne i USA er overhovedet ikke styret af regeringen, forsvarsministeriet eller udenrigsministeriet.

Prøv at vågn op og læs eventuelt en bog og en avis en gang imellem.
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2002 - 10:16 #8
har jeg nogensinde sagt at alt hvad de siger på cnn er sandt??

men at medierne er kontrollerede af regeringen er en langt ude påstand.
hvis det var sandt var der nok en del ting vi ikke havde fået at vide.
Avatar billede ast Nybegynder
30. januar 2002 - 10:20 #9
Nope men det er vel det du antyder. Medierne er ikke kontrolleret direkte af administrationen, men jeg tvivler på at CNN vil bringe en reportage fra Aghanistan der forholder sig kritisk til hvad der sker af overgreb mod civilbefolkningen.

Og så kan det vist være lige meget hvor mange journalister der er i Aghanistan.
Avatar billede froggy Nybegynder
30. januar 2002 - 10:20 #10
Nogle der ved hvor jeg kan se hvor mange der er dræbt, ellers intressant diskussion i har gang i :)
Avatar billede jamal_s Nybegynder
30. januar 2002 - 10:23 #11
froggy < en kilde, du ser vel tv-avisen ?
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2002 - 10:23 #12
der er dræbt 10.00.000 amerikanere og 12 afgahnere, de andre tal du hører er bare noget den amerikanske regering har bildt os ind, ligesom dengang de bildte os ind at jorden er rund.
Avatar billede jamal_s Nybegynder
30. januar 2002 - 10:24 #13
10.00.000 amerikanere og 12 afgahnere ????????? du mener du vel ik ?
Avatar billede froggy Nybegynder
30. januar 2002 - 10:24 #14
jo jeg ser tv-avisen, men ved du om det er noget jeg kan finde inde på dr´s hjemmeside?
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2002 - 10:25 #15
jamal_s : nej det gør jeg ikke - joker bare ang. diskutionen :)
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2002 - 10:26 #16
Nu ved jeg jo ikke, hvad froggy skal bruge tallene til, men er det ikke netop hans job ved videregivelse af oplysningerne, at komme med en kildehenvisning (hint hint til jamal_s) og vurdering af hvor realistiske tallene er? Tallene skal jo komme et sted fra, og hvis han får dem fra officiel side fra Afghanistan, så er problematikken den samme men med omvendt fortegn. Hvis tallene så kommer fra et andet land, så har det pågældende land fået dem det samme sted fra som cnn.com - nemlig en officiel udmelding fra amerikansk eller afghansk side.
Avatar billede froggy Nybegynder
30. januar 2002 - 10:28 #17
Jeg skal bruge oplysningerne til en projektopgave, men jeg har simpelthen ledt med lys og lygter efter dødstal, men kan ikke finde nogle. Og da vi i rapporten kritisere USA´s bombedamanter er det MEGET vigtig at vi har tallene i orden, :)
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2002 - 10:32 #18
så vil jeg mene, at der er desto mere grund til at være kritisk i forhold til tallene - uanset hvor du får dem fra. (når/hvis du engang får dem ;) )

btw: har du prøvet www.whitehouse.org?
Jeg ved godt, at det stadig er fra amerikansk side, men er der nogen, der nogensinde har hørt om en afghansk hjemmeside? :)
Avatar billede froggy Nybegynder
30. januar 2002 - 10:35 #19
Jep, jeg er også kritisk over for tallene, fordi jeg ville helst havde det fra en nogenlunde neutral kilde.
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2002 - 10:36 #20
der findes EN afgahnsk hjemmeside, det er taleban styrets officielle.
Internettet er nemlig forbudt i afgahnistan pga. at folket ikke må få sine oplysninger fra andre end styret (det er jo så nok ved at ændre sig nu)
Endnu en grund til at tro at de amerikanske oplysninger er mere valide
Avatar billede ast Nybegynder
30. januar 2002 - 10:44 #21
prøv eventuelt http://www.kavkaz.org/ det er tjetjenernes officielle hjemmeside, og de plejer osse at have lidt med fra Aghanistan.

Omend du nok skal forholde dig kritisk til oplysningerne.
Avatar billede froggy Nybegynder
30. januar 2002 - 10:48 #22
Jeg kan stadigvæk ikke finde noget :((
Avatar billede ast Nybegynder
30. januar 2002 - 10:51 #23
jamen så kan du jo tænke over hvorfor der ikke eksisterer officielle dødstal... Det kan man vel osse skrive et projekt om.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
30. januar 2002 - 10:59 #24
Der findes da flere afghanske sider. Feks. aviser. Jeg har før listet en hel stribe i et andet spm. Et eksempel er: http://www.omaid.com/

Jeg husker specielt én, jeg ikke kan finde igen. Den var næsten morsom. Aldrig har jeg set så meget antivestlig propaganda kørt ud i ekstremerne.

En række ganske uvildige facts kan findes på http://www.struggle.ws/stopthewar.html - Den blev nævnt på dansk tv for nogen tid siden, som én af de bedre kilder til oplysninger.

De rigtige dødstal finder du ingen steder. Ikke før det hele er overstået. Både Amerikanerne (vesten i det hele taget) og deres modstandere (Taleban + sympatisører mv.) bruger dem i høj grad som propaganda. For store allierede tab + tab af civile afghanere ville skabe en negativ stemning blandt de civile amerikanere. Dette ville til en vis grad svække Bush regeringen, hvilket den ikke kan tåle i sådan en situation. De har brug for success. Og success er denne gang, at opgaven løses effektivt, med et minimum af civile og allierede ofre.
Omvendt vil Taleban forsøge at vinde sympati ude i verden ved at fremføre alt for høje civile tab. Desuden vil give høje tal for dræbte allierede soldater, for at motivere talebankrigerne. De har brug for successhistorier, og det giver lidt mere gejst, hvis de af og til hører en helikopter er skudt ned mv.

Om de korrekte tal er 10.000 amerikanere og 25.000 afghanere eller 6.000 mod 5.000 vil med garanti komme frem når hele denne "krig mod terror" er overstået.

NanoQ
Avatar billede ast Nybegynder
30. januar 2002 - 11:05 #25
word... Fornuftige ord NanoQ.
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2002 - 11:18 #26
ok, jeg _anede_ ikke, at der fandtes afghanske hjemmesider - men så ved jeg da det.
NanoQ -> så sandt som det er sagt...