Avatar billede thabunny Nybegynder
19. januar 2002 - 01:02 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

hvad gør hvad?

jeg ska til at købe server så vil gerne have en længere forklaring på hvad i maskinen der gør hvad!
sagt på en anden måde hvad jeg skal have nok af og omvendt :)...

har overvejet at smække et par webhoteller op på den, så hvis der er nogle der kender noget til softwaren? fx mailsoftware, osv system, dog skal serveren køre mysql,php og asp, ved ikke hvilken måde dette er nemmest gjordt på! men kom med nogle input <- bud og hjæææælp :)
hmm bruger alle mine point på det så links osv er velkomne, og til jer der synes det her er for meget! well håber sq på en del input...

.tak
-mathis
Avatar billede thabunny Nybegynder
19. januar 2002 - 01:04 #1
fx hvad mange ram i den skulle hjælpe,
Avatar billede grunken Nybegynder
19. januar 2002 - 01:07 #2
Tjah så lige at du ville køre ASP, og så er alfa og omega en win2k server med IIS konfigureret :)

og IIS inkluderer det hele (mail, ftp, og webserver), jeg ville dog vælge at sortere ftpdelen fra, da det ikke lige er ISS\'s styrke!, og vælge en ftp\'r som eks. servU

hvis du vil undlade ASP, så kan den server faktisk blive gratis :) istedet for at koste en bondegård !

-grunk
Avatar billede grunken Nybegynder
19. januar 2002 - 01:09 #3
Alt det ram du kan kaste efter den hvis du vælger win2k jeg vil sige et minimum på en ½Gb.

Linux sprøjter fint med 128Mb.
Avatar billede Noone Nybegynder
19. januar 2002 - 01:12 #4
128mb til linux? Sig ikke det til min maskine... Den kører FINT med 64mega (og 64 mega swap fordi jeg ikke tænkte da jeg satte det op ;)  )

Og HVIS man ikke har noget imod at betale $495 så kan ens linux webserver også køre ASP (Dog ikke så godt som IIS)
Avatar billede vladimirr Nybegynder
19. januar 2002 - 01:28 #5
grunken:
hvis du kører linux som Sqlserver, så er er 128 mb ram ikke noget der er værd at snakke om...
Til en server vil jeg anbefale MINDST 1024 mb, og gerne flere!
Avatar billede grunken Nybegynder
19. januar 2002 - 01:36 #6
vladimir

if you say so ;), mine erfaringer er nu at linux klare mysql fint med 128 !

-grunken
Avatar billede grunken Nybegynder
19. januar 2002 - 01:38 #7
chanoa >

jeg ved at chillisoft har lavet en aspfortolker, men hvad jeg osse ved er at der er nopget opensouche aspfortolkning, men i min verden vil jeg ikke kalde det ASP, og de skal dæleme ikke køres på en linux, både synd og skam :)
Avatar billede vladimirr Nybegynder
19. januar 2002 - 01:47 #8
grunken: Holder du da et webhotel på den maskine med 128 mb ram?
Til en mere proffesionelle databaseservere kan 2 gb ram også være for lidt...
128 er fint nok til en linuxworkstation, og til en server der kun hoster få mindre sites, men ligeså snart man prøver på at være seriøs host, så skal man altså have det rette gear.
Jeg ville ihvertfald ikke hostes på en maskine med under 512 mb ram hvis jeg skal dele den med andre...

//Anders
Avatar billede Noone Nybegynder
19. januar 2002 - 02:02 #9
grunken: 100% enig.. Asp er til windows no more!

vladimirr: Indtil vidre er det bare en mindre server uden noget vidre belastning (ud over dnetc altså ;)  )

Desuden er ram nok vigtigt, men ikke det vigtigste.. En god stærk CPU er også at foretrække. Af skærmkort kan et billigt 100 kr. kort bruges, det skal jo bare vise noget på skærmen ;). Og naturligvis et netkort, som helst skal være af høj kvalitet. Samt en DEL harddisk plads, 20-30 GB MINDST!
Avatar billede thabunny Nybegynder
19. januar 2002 - 10:54 #10
hmmm ville jo gerne have hjælp, men alligevel undgå inbyrdes kampe?? :))
Avatar billede vladimirr Nybegynder
19. januar 2002 - 13:33 #11
thabunny: Hvem slås?
Jeg mener ikke at vi kæmper, bare at vi debatterer lidt, og det er vel i orden så du får det bedste ud af det :)

Hvis det er en helt ny maskine du skal ud og have fat på, så vil jeg anbefale dig at kigge lidt på dell.dk :)
De har nogle ganske gode og billige servere (fra 6000 DKK) og opefter :)

//Anders

Avatar billede thabunny Nybegynder
19. januar 2002 - 21:12 #12
well jeg går ikke efter en billig server her! jeg går efter en der snildt burde kunne tage de første 100.000 sidevisninger om dagen!
Avatar billede Noone Nybegynder
19. januar 2002 - 21:22 #13
Hvad med at kigge lidt på www.sun.com så? Eller www.dell.com eller www.ibm.com eller www.compaq.com, de har sikkert alle sammen nogle gode servere.. Men du kommer også til at betale for det.
Avatar billede thabunny Nybegynder
19. januar 2002 - 21:59 #14
hehe ja! regner med at tage dell, men igen, hvad fanden skal jeg smide i den, i er eksperterne ik? :)
Avatar billede Noone Nybegynder
19. januar 2002 - 22:08 #15
Avatar billede thabunny Nybegynder
22. januar 2002 - 22:53 #16
får ikke rigtigt noget ud af det her i think! så har kontaktet en netværkstekniker
Avatar billede vladimirr Nybegynder
22. januar 2002 - 23:09 #17
Det var så lige en der røg på listen over lamere, synd der ikke er en ignore funktion....