Avatar billede fleksto Nybegynder
18. januar 2002 - 08:46 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Netværk hvordan ? start hjælp ønskes.

Jeg har to PCer. En 1000Mhz(win 98/win2000) og en gammel 166Mhz(win95). Dem vil jeg gerne have forbundet, så jeg dels kan dele internetadgang og dels kan spille småspil med/mod min søn.

Kan man få noget godt ud af at forfinde en ny med en gammel maskine.

Hvad skal jeg bruge af hardware/software ?

Avatar billede francke Nybegynder
18. januar 2002 - 08:50 #1
Du kan sikkert finde en masse om det her!!
http://www.mkdata.dk/pctutor/
Avatar billede chries Nybegynder
18. januar 2002 - 08:54 #2
Avatar billede sukos Juniormester
18. januar 2002 - 09:00 #3
Køb et \"netværks-startkit\" med to netkort og en hub.
Sandberg laver et, og hos datatel.dk sælger de et for 700kr.

Hvis du bruger modem til internettet, vil jeg anbefale at bruge programmet sygate til at dele din forbindelse.
Avatar billede sukos Juniormester
18. januar 2002 - 09:01 #4
\"Kan man få noget godt ud af at forfinde en ny med en gammel maskine\":

Det er jo mere et spm om hvilke spil du vil spille!
Den gamle maskine klarer jo ikke de nye spil i dag.
Avatar billede chries Nybegynder
18. januar 2002 - 09:10 #5
Synes sukos svar er bedst :-) (idéen med et starter kit)

Hvis du kun vil sætte to maskiner sammen, kan du bruge et krydset kabel kit:
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1654607892

Skal der flere på eller inet deles engang skal der bruges hub/switch med uplink f.eks (har ikke tjecket om switchen har uplink, men ser sådan ud på billedet):
http://www.ethershop.dk/default.asp?info=276
Avatar billede fleksto Nybegynder
18. januar 2002 - 09:15 #6
OK- det vil sige at hvis jeg får fat i et starterkit - så kan jeg sætte dem sammen. Hvad med afstanden. der er nok en 10-15 meter imellem dem - det er ikke noget problem ?
Hvad med Sygate - har windows ikke indbygget software til internet deling ?
Avatar billede chries Nybegynder
18. januar 2002 - 09:19 #7
kabelet må max være 100 m.
dvs. hvis du vælger hub/switch løsningen kan der kommer 200m imellem :-) (så er der noget med repeater og sådan der kan forlænge mere)

http://questy.com/tech/netw16.htm
Avatar billede sukos Juniormester
18. januar 2002 - 09:19 #8
Jo, windows har en indbygget \"internet-deling\", men min erfaring siger mig at den ikke rigtig holder.

Sygate er gratis (mener jeg!) og kan downloades på www.tucows.com

Winproxy er også meget benyttet, men Sygate er \"mindre\", mere simpelt.

Har selv lige købt et startkit hos www.datatel.dk og her er der to*7.5 m netkabel i pakken.

Mener at der højst må være 100 m kabel for at det fungerer rigtigt.
Avatar billede fleksto Nybegynder
18. januar 2002 - 09:21 #9
Takker alle
/Fleksto
Avatar billede sukos Juniormester
18. januar 2002 - 09:22 #10
Får iøvrigt en 1024/256 ADSL-forbindelse med router på tirsdag! :o))))))))))
Avatar billede francke Nybegynder
18. januar 2002 - 09:22 #11
Hos mig kører 30m. kabel til en switch fint!!
Avatar billede sukos Juniormester
18. januar 2002 - 09:23 #12
Husk først at få sat dit lokalnetværk op, og derefter dele forbindelsen.
Avatar billede fleksto Nybegynder
18. januar 2002 - 09:28 #13
Mere tak og tillykke.
mht. til opsætning har jeg tænkt mig at købe det der IDGhæfte til 69,- eller bruge links som dem ovenfor.
Hvis det ikke er nok - ved jeg hvor jeg kan finde jer :-)
/fleksto
Avatar billede sukos Juniormester
18. januar 2002 - 09:33 #14
Har endnu ikke fået åbnet kassen jeg har købt hos datatel, men ved at det de sælger hos www.sandberg.dk er der en opsætnings-vejledning med.
Avatar billede chries Nybegynder
18. januar 2002 - 09:35 #15
hehehe... dit link skodder :-)

..
Sandberg Industriovne er markedsførende i små og store ovne til glas, keramik,
Avatar billede sukos Juniormester
18. januar 2002 - 09:36 #16
Ups ja!!!!

www.sandberg.net
Avatar billede sukos Juniormester
18. januar 2002 - 09:39 #17
Hmm, og hos sandberg er der ikke en \"pakke\" med hub/switch i. Men et med to netkort og et krydset kabel.

Så køb den hos datatel!
Så er der altid plads til en computer mere.

Eller køb en hub og to netkort og noget kabel, fås jo hos alle computer-butikker.