Avatar billede waark Nybegynder
14. januar 2002 - 18:47 Der er 7 kommentarer

Flash 5 : maskefunktion på et movieclip med action script

jeg har lavet et movieclip som kan bevæges rundt med piletaster. Dette clip ville jeg gerne ha\' lagt en maske på, men når jeg masker laget så bevæger det sig ikke når man tykker på piletasterne (lidt svært at forklare det her) .... kan man bruge action script til at maske noget ? ... eller er der en anden løsning

Waark
Avatar billede lingoman Nybegynder
14. januar 2002 - 21:43 #1
I hvilke frames har du din maske?
I hvilke frames har du dit movieClip?

Hvis movieClippet findes i andre frames end maskens bliver alle mc variabler reset når masken bliver aktiveret.
Avatar billede waark Nybegynder
15. januar 2002 - 10:06 #2
øh ... i hvilke frames ???? .... movieclippet ligger i et layer med 1 frame i og i den frame ligger det maskede mc med action script ... hvis det var det du mente.
Ellers er det bygget op som et normalt maske ... 2 layers ... et layer med det der skal maskes og så selve masken i et nyt layer ... helt notmalt :)
Avatar billede barklund Nybegynder
15. januar 2002 - 14:37 #3
Du kan aldrig scripte på et movieClip under en maske...

http://www.macromedia.com/support/flash/ts/documents/mcmask.htm

/Barklund
Avatar billede waark Nybegynder
15. januar 2002 - 14:49 #4
hmm ... surt ... det sætter lissom en stopper for den skide gode flash ide jeg havde .. hehe
tak
Avatar billede barklund Nybegynder
15. januar 2002 - 16:04 #5
Du kan lave noget, der kommer til at fundere som en maske afveje ved rent fysisk at sætte et lag ovenover ser udfyldt der, hvor masken ikke var.. Så kan man kun kigge igennem hullet... Kan det bruges?
Avatar billede barklund Nybegynder
15. januar 2002 - 18:49 #6
øh..- På dansk:

Du kan lave noget, der kommer til at fundere som en maske af omveje. Dette kan du gøre ved rent fysisk at sætte et lag ovenover, som er udfyldt der, hvor masken ikke var. Så kan man kun kigge igennem hullet. Kan det bruges (og forstås)?
Avatar billede waark Nybegynder
16. januar 2002 - 14:39 #7
jeg skule lige læse den et par gange før jeg fik en \"nå sådan\" oplevelse ... det er en omvendt maske funktion ... næsten :)

Jeg prøver