Avatar billede vabis Nybegynder
26. april 2000 - 22:01 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at formatere hd.

Når jeg starter min pc op i dos og skriver Format c: for jeg følgende besked (Forkert komando eller fil". Er der nogen der ved hvad jeg gør forkert eller er der en anden måde jeg kan formatere hard disken på.
Avatar billede theill Nybegynder
26. april 2000 - 22:08 #1
Proev at angive den fulde sti, fx:

  c:\win2k\system32\format.exe
  c:\windows\command\format.exe

eller maaske

  c:\dos\command\format.exe
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2000 - 22:28 #2
Brug da f.disk
Avatar billede vabis Nybegynder
26. april 2000 - 22:59 #3
Hej Kharder.
Jeg bliver desvære nok nødt til at indrømme, at jeg ikke ved hvad en f.disk er eller hvordan jeg laver en sådan.
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2000 - 23:18 #4
Skriver du format C; ?
Avatar billede gozar Nybegynder
26. april 2000 - 23:22 #5
Fdisk er et partitionerings program

Det vil sige at du kan dele 1 stor harddisk op i mindre dele, som så får hvert sit drev. Jeg vil foreslå at du lære mere om fdisk, før du begynder at rode med det.

Jeg vil foreslå dig at lave en boot diskette hvis du ikke allerde har det.
Gøres ved at gå ind i kontrolpanle>Tilføj/fjern programmer og vælg fanen start diskette eller boot diskette.

Sæt så den i og genstart din computer, og computeren skulde gerne starte op på diskette drevet. Der vil så blive lavet et midleridid drev hvor format også ligger på.

Hvis du ikke har win98 kan du ikke bruge denne løsning da, win95 start diskette ikke lægger Drivere til cd-rom drevet på disketten.
Avatar billede gozar Nybegynder
26. april 2000 - 23:23 #6
Brug format c: /q

Det formatere enlig ikke harddisken, men slætter alt inholdet, og er meget hurtigere.
Avatar billede dons Nybegynder
26. april 2000 - 23:40 #7
Hej Vabis

Fejlen ligger i at din computer ikke kan finde filen formet.exe

hvis du starter en ander computer og går ind i mappen C:\windows\command

så skal du kopiere filen format.exe ud på en diskette, som du tager med hen til din computer

du skal nu boote op på en startdiskette, hvor efter du setter disken med format.exe i dit flopy drev

skriv så:/
a:
format c:

så skulle det virke

/dons
Avatar billede gozar Nybegynder
26. april 2000 - 23:47 #8
Hvis du bruger dons metode så kopiere command.com over på c drevet.
Skift til c:\
Og skriv

Set comspec=c:\command.com

Derved skulde du gerne undgå, at computeren vil spørge efter command.com når du skriver format.
Avatar billede dons Nybegynder
26. april 2000 - 23:56 #9
skulle ikke være noget problem, da command.com ligger i computerens ram når du har bootet på på disketten ligger filen i og derved sker der ikke noget ved at tage start disketten ud mens du formatere

/dons
Avatar billede gozar Nybegynder
27. april 2000 - 00:03 #10
dons>>Du har delvis rat, men computeren vil stadig gerne have fat i command.

Ihverfald i de gode gamle dos dage*g*
Avatar billede dons Nybegynder
27. april 2000 - 09:57 #11
ok
du for ret
Man skal have diskette, i nogle tilfelde

/dons
Avatar billede thoeger Nybegynder
27. april 2000 - 11:06 #12
du går da bare ind i det bibliotek hvor din format kommando ligger det er nok under windows\command
Avatar billede gozar Nybegynder
27. april 2000 - 12:31 #13
lige meget hvilket forslag du vælger, skal du oprette en start diskette, fra win98.

Hvis du ikke selv har win98, så få lavet en hos en der har det.

Probelmet ligger i at, hvis du formatere harddisken, bliver at slættet. Også driverne der får cd-rom drevet til at virke i dos.
En start diskette fra win98 installere de drivere, der skal bruges til cd-rom drevet!
Avatar billede dons Nybegynder
27. april 2000 - 13:50 #14
.
Avatar billede steffen Nybegynder
27. april 2000 - 15:20 #15
Det simpleste er, som folk foreslår, at få fat i en windows startdiskette. Har du ikke sådan en kan du lave en ved at gå i kontrolpanelet og vælge:

Add/Remove programs (Tilføj/fjern programmer)

og klikke det sidste faneblad som hedder startdiskette.

Du skal nu bare sætte en diskette i diskettedrevet, så klarer den resten.

Den diskette du nu har fremstillet kan du bare boote på på din computer, og nu virker "format c:" som det skal :-)
Avatar billede dons Nybegynder
27. april 2000 - 18:47 #16
fotmat.exe ligger ikke på en windows 98 start diskette
Avatar billede steffen Nybegynder
27. april 2000 - 18:49 #17
jups, det gør den faktisk :-) - format.exe og en hel del andre småting bliver pakket ud på et ram-drev (som regel d:) når man booter på den.

Så "format c: /s" så kan man boote på sit drev igen.
Avatar billede vabis Nybegynder
28. april 2000 - 00:07 #18
1000 tak for hjælp alle sammen, nu har jeg fået det til at virke. Jeg brugte Dons´s forslag og det virkede første gang. Mvh Vabis
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2000 - 00:22 #19
Fint så er du glad igen og det er vi andre også. <;o)