Avatar billede edb Nybegynder
26. april 2000 - 15:17 Der er 8 kommentarer

hakkede hjørner i et gif

Når jeg laver en cirkel i photoshop hvordan undgår man så at den er hakket når den placeres på en farvet baggrund på en html side.

jeg har prøvet at gemme billedet med en kant uden omkring cirklen med den samme farve som baggrunden på html siden - dette hjalp en del, men nu er det sådan at baggrundsfarven kan varierer sig.
Avatar billede kmx Nybegynder
26. april 2000 - 15:35 #1
Problemet er at gifbilleder er rene bitmap billeder. Derfor vil skæve eller runde flader altid blive en anelse takkede når de laves transperente.
Umiddelbart vil du ikke kunne gøre ret meget andet end at lave dem antialiased ud mod en baggrundsfarve som ikke er alt for forskellig fra de farver du bruger på din side, og så lave den farve transperent i gif'en.
Eller du kan lade som om at alle der ser din side bruger IE5 eller NN6 som begge understøtter png formatet. Det kan nemlig laves antialiased, transperent i 32 bit og med diverse sjove ting uden at det behøver at fylde særligt meget.
Avatar billede prodic Mester
26. april 2000 - 20:02 #2
Nogle få "tricks"

lav din cirkel i en meget høj opløsning(eg 300 DPI) og lav så image sizen om til det du nu skal bruge. Ved godt det virker mystisk men dog....

Eller lav en lidt blured kant..hvis du ikke vil have din kant helt skarp. Evt kun yderkanten af cirklen.

Og som kmx siger : Antialiase din cirkel.

</Prodic>
Avatar billede bitnissen Nybegynder
18. maj 2000 - 15:06 #3
hjælper ikke at blure hvis det skal være en transparent gif.
Avatar billede bingokaj Nybegynder
25. maj 2000 - 23:14 #4
en god ting er at lave en sort skygge på din cirkel, vha. effects (højreklik på dit cirkel-lag og vælg effects/drop shadow)

hvis du sætter afstand og blur til at være 2, så kan man næsten ikke se skyggen, men den udjævner kanterne en del
Avatar billede bitnissen Nybegynder
25. maj 2000 - 23:19 #5
Du kan jo også bare lave en gif med en cirkel der har samme baggrundsfarve, som html-baggrunden..

en til hver html-baggrundsfarve...

kom evt. med en url så vi kan se hvordan det skal være ?
Avatar billede bitnissen Nybegynder
25. maj 2000 - 23:20 #6
PS. bingokaj, det er ikke smart at bruge blur hvis den skal bruges som transparent gif. (stadig ikke :o)
Avatar billede lee Nybegynder
05. august 2000 - 03:53 #7
bitnissen > man har da lov at komme med alternativer.. !!!
Avatar billede caroon Nybegynder
21. august 2000 - 10:44 #8
Det er godt at du lavede en cirkel udenom for det er sådan det skal gøres. Men der hvor du skal passe på er at du en ten arbejder i RGB el. CMYK ellers vil der væer den lille forskel. :)