Avatar billede dj_fisker Nybegynder
13. januar 2002 - 01:12 Der er 11 kommentarer

total nybegynde_swap-partition

jeg har fået den ide at jeg vil begynde med linux. jeg ved lidt om linux. men linux partition ved jeg ikke så meget om. men kan man ikke læse et sted om swap-partition på dansk.
Avatar billede dj_fisker Nybegynder
13. januar 2002 - 01:17 #1
men vis bare jeg kan få noget hjælp kunne også være dejlig. jeg har en computer i top form med 20Gb.
Avatar billede grinderslev Praktikant
13. januar 2002 - 01:18 #2
Et godt sted at starte: http://www.sslug.dk/linuxbog/
Avatar billede dj_fisker Nybegynder
13. januar 2002 - 01:21 #3
jo. men jeg har læst lidt af det. men jeg kan ikke rigtigt finde nået om swap-partition.

Avatar billede grinderslev Praktikant
13. januar 2002 - 01:56 #4
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
13. januar 2002 - 02:01 #5
hvad vil du vide om den da?
Avatar billede dj_fisker Nybegynder
13. januar 2002 - 02:04 #6
hvad det er. og hvordan man bruger den.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
13. januar 2002 - 02:08 #7
swap er til samme formål som ram, dvs swap er der til hvis du skal have mere i rammene end du har ram så bliver det smidt på harddisken.
den skal normalt være 2 gange dine ram.
den styrer helt selv det med swap i selve linux, så det er ikke noget man sådan lægger mærke til.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
13. januar 2002 - 02:10 #8
en swap-partition. Størrelsen kan diskuteres i det uendelige og afhænger meget af, hvad du har tænkt dig at bruge systemet til. Et eller andet sted mellem 16 Mb og 127 Mb. En tommelfingerregel siger, at swap-partitionens størrelse skal være det dobbelte af den fysiske hukommelse. Har du 32 Mb RAM og derover, kan du måske nøjes med en swap-størrelse, som svarer til RAM-størrelsen. Et råd til dig er, at normal anvendelse af Linux ikke kræver over 64 Mb, dvs. summen af fysisk hukommelse plus swap. Du kan dog lave mange swap-partitioner, hvis du vil, og de kan laves på et senere tidspunkt, evt. bundet til en stor swapfil, som det kendes fra Windows. Du skal bemærke, at swap-partitioner ikke placeres i filtræet. Man kan således ikke gå et bestemt sted hen og se swap-indholdet, men det er blot mere hukommelse for systemet (du kan med kommandoen free senere se, hvordan hukommelsen anvendes).

Avatar billede langbein Nybegynder
13. januar 2002 - 17:26 #9
Svaret fra dex_dexter er etter mitt syn 100 % korrekt. Fyller på med litt mer.
Linux deler normalt den del av harddisken som den bruker opp i et anntall \"deler\" eller \"partisjoner\". Man må minimum ha 3 partisjoner: 1. \"Boot\" som har med booting av systemet å gjøre 2. \"Root\" eller \"hoveddirectory\" og 3. \"Swap\" som man kan betrakte som et ekstra minneområde som kan avlaste ram minnet. Når ram minnet er fullt så kan det midlertidig skrive ned data til swap partisjonen, og når ram minnet så senere har ledig plass, så kan det hente disse dataene opp igjen fra swap partisjonen. På grunn av at bruk av swap minnet forutsetter trafikk til og fra harddisk, så går hastigheten ned når swap minnet brukes. Ved lave belastninger på PC så er swap minnet i praksis ikke i bruk, men det må være der som en reserve. Et oversiktsbilde som viser hvordan man kan sette opp partisjoner:
  https://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-7.1-Manual/install-guide/s1-guimode-partitioning.html#S2-GUIMODE-EDIT
Avatar billede langbein Nybegynder
13. januar 2002 - 17:32 #10
Anbefaler deg å gå i gang med en installasjon for eksempel av Red Hat 7.1. Dersom du velger \"Workstation\" så får du satt opp partisjonene automatisk slik at disse blir rett.

Når du har 20 MB HD, så kan du godt dele denne først i 2 vha dos fdisk, og så installere windows på den ene halvpart, dvs 10 GB.
Når du så installerer Red Hat etterpå, og du velger \"Workstation\" så vil du automatisk få opprettet dobbeltbooting både for windows og Red Hat, og du vil også få utført en automatisk partisjonering av de resterende 10 GB for Linux inklusive også en swap partisjon.
Avatar billede grinderslev Praktikant
27. september 2003 - 11:29 #11
lukketid??