Avatar billede yep Nybegynder
11. januar 2002 - 10:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

VXD VMM undtagelser i spandevis

Hej

Da jeg for nylig ville tage en backup (hotsync) af min Palm III, gik min PC totalt amok, og jeg har endnu ikke kunnet løse problemet. Derfor vil jeg blive meget glad, hvis der sidder en derude, som kan gennemskue problemet.

Jeg har en AMD K7, Duron 700 mhz med 256 MB RAM (heraf 64MB shared). Jeg har købt den for nylig, og den har indtil den gik amok, fungeret perfekt. Operativsystemet er Win98SE.

Problem:
Da min PC kun har en enkelt COM port, var jeg nødt til at pille mit modem af, for at sætte Palm\'ens dockingstation i COM porten. Jeg installerede Palm Desktop (vers. 4), og på trods af at hotsync manageren fungerede, kunne den ikke identificere brugeren på Palmen. Jeg prøvede manuelt at gå ind i en af Palm softwarens filer, for at undersøge og tilrette brugeroplysningerne. Det var dumt, for efter dette har PC\'en jævnligt været ustabil med utallige blå skærme og andre fejlmeddelser

Forsøg på løsning:
Mit første bud var at formatere og geninstallere Win98, men det blev det ikke bedre af.
Jeg har efterhånden formateret og geninstalleret Win98 temmelig mange gange, men for hver gang bliver problemerne større og større. Først kom de \"blå\" skærme kun når jeg f.eks. havde været på nettet i 30 min.. Efter igen at have formateret og geninstalleret gik den ned, når jeg ville installere LAN drivere. Og nu kan jeg ikke engang installere grafikkort osv. Mit seneste forsøg er forløbet på flg. måde:

Jeg er bootet op på Win98 nøddisketten. Først har jeg Fdisket harddisken (incl. /mbr), derefter genstartet samt oprettet primær og udvidet dosdrev. Jeg har formateret begge drev med /u  /v. Herefter har jeg bootet op med Win98 CDRommen og kørt installationen. Til sidst i installationen, hvor der søges efter P&P enheder, finder den min skærm og spørger efter driveren. Jeg anviser den Win98 CDRommen, og den finder en driver. Herefter skriver den \"systemoplysninger opdateres\" men midt i dette booter den pludseligt (det er sket de sidste to gange). Scandisk finder lost data og herefter opdateres systemoplysningerne. Men igen rebooter systemet, og Scandisk melder om beskadigede filer f.eks. C:\\windows\\foretr~1\\hyperl~1\\intern~1.URL (de øvrige filer har samme path, og slutter alle på .URL). Jeg vælger reparer. Scandisk søger videre og skriver, at C:\\windows\\setup.ini er beskadiget. Herefter kommer win98 igen med en meddelelse om, at der er fundet en ukendt skærm. Jeg installerer som før driveren, og systemindstillingerne opdateres. Derefter kommer flg. fejlmeddelse:

Alvorlig undtagelse opstod ved 0028:C004EB04 i VXD VCACHE(01)+00000B20.

Jeg trykker enter og får sort skærm. Jeg trykker Ctrl+Alt+Del men får at vide, at systemet er optaget. Jeg trykker på Reset knappen, og Scandisk finder ingen fejl, men ved \"systemoplysninger opdateres\" kommer flg. \"blå\" skærm:

Undtagelse ved 0028:C0005257 i VXD VMM(01)+00004257. Denne blev kaldt fra 0028:C0009CBF i VXD VMM(01)+00008CBF

Efter at have trykket enter får jeg et låst Win98 skrivebord. Jeg trykker på reset knappen men ender med et låst Win98 opstartbillede. Jeg prøver at starte med trinvis bekræftigelse (da start i fejlsikret tilstand mislykkedes) men får flg. meddelse:

\"Himem kontrollere udvidet hukommelse (XMS).....gennemført

Windows XMS-driver version 3.95 Extended Memory Specification (XMS) version 3.0 Copyright 1998-1995 Microsoft Corp.

FEJL. Himem.sys har opdaget ustabil hukommelse (XMS på adressen 00895004). XMS driveren er standset.\"

Prøver jeg at starte op i normal tilstand kommer jeg lige akkurat ind på skrivebordet, hvor flg. fejlmeddelelse kommer \"Windows fik en fejl ved adgang til systemregistreringsdatabasen. Windows vil genstarte og reparere systemregistreringsdatabasen for dig\", hvorefter maskinen rebooter, og sådan bliver det ved. Og dog. Da jeg så her til morgen starter maskinen op, så kan jeg faktisk komme ind på skrivebordet og starte programmer op (godt nok med et par blå skærme).

Resume:
Har du nogen ide om hvad der kan være galt, og selvføgelig hvordan jeg kan løse problemet bliver super glad, da jeg er ved at blive vanvittig over problemet (jeg hælder iøvrigt selv til, at det er beskadiget RAM, men har ikke en ekstra blok at checke med). Et hint kunne endvidere være at den fejl jeg oftest får er: Alvorlig undtagelse opstod ved 0028:(tallene efter 0028 skifter lidt) i VXD VMM (01). En anden fejl jeg har fået for nylig er: (under initialiseringen af enheden IOS) FEJL. En I/O-undersystem driver kunne ikke indlæses. Enten er en af filerne i undermappen .\\iosubsys ødelagt eller systemet mangler hukommelse.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. januar 2002 - 11:25 #1
Det lyder godt nok som RAM fejl p.gr.a. de mange forskellige fejl.
Den sidste iosubsys fejl plejer at kunne løses ved at åbne c:\\windows\\win.ini og rette sektionen med [vcache] til

[vcache]
maxfilecache=6144
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. januar 2002 - 11:27 #2
Oops, det er vist c:\\windows\\system.ini der skal rettes, ikke win.ini
Avatar billede snubby Nybegynder
11. januar 2002 - 13:50 #3
hej
mon du ved en fejl.skulle have fået
slået den virutele hukkommelse fra.
kontrolpanel\\system\\ydeevne
hilsen snubby
Avatar billede yep Nybegynder
15. januar 2002 - 16:51 #4
Det var en RAM fejl. Jeg købte en ny blok, og herefter fungerer den perfekt.
Avatar billede halifax Nybegynder
17. januar 2002 - 02:03 #5
Tillykke! - Luk så spørgsmålet ved akceptere svar.

Avatar billede halifax Nybegynder
17. januar 2002 - 02:04 #6
Point burde vel gå til tonnybrandt, men ser at han kun har lagt en kommentar.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. januar 2002 - 13:28 #7
Her kommer så et svar.
Avatar billede yep Nybegynder
23. januar 2002 - 22:47 #8
Her kommer dine point