Avatar billede 247365 Nybegynder
10. januar 2002 - 19:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Excel sum af tal

Jeg har et lille privat regnskab, heri jeg har forskellige forud definerede varetekster som vælges ud fra en liste med datavalidering. I den 3. kolonne til højre for, står så udgiften denne vare, som manuelt indtastes hver gang.

Jeg kunne hver måned godt tænke mig at lave en sammentælling af hvor meget der er forbrugt på hver enkelt varetekst. Da jeg hver måned gerne vil have en total for hver varetekst.

Mit regnskab for et helt år fortsætter ned på samme ark, derfor er der ikke adskilt mellem månederne, da datoen idendikerer dette. Men jeg er ligeglad med at skulle lave totalen hver måned, jeg vil bare gerne vide hvordan man får valgt alle tekster der hedder f.eks. \"rejseudgift\", og så skulle den altså snuppe alle tallene 3 kolonner til højre for disse tekster, og lave en SUM heraf.

Håber nogen kender en perfekt løsning, teksterne er ens med datavaliderings rullelisten. Beløbene er manuelt indtastet altid.

På forhånd TAK!

/247365 :-)
Avatar billede nesral Nybegynder
10. januar 2002 - 20:22 #1
du kan prøve at makere alle disse tal som du vil lægge sammen ( lodret eller vandret) og husk at lad et rum være tomt til tallet og så tryk på det der ligner et e for oven i menu´en hvis du skal gøre det på denne måde skal de tal du vil lægge sammen være sammen vandret eller lodret.
Avatar billede nesral Nybegynder
10. januar 2002 - 20:24 #2
ellers har jeg misforstået dit spørgsmål
Avatar billede 247365 Nybegynder
10. januar 2002 - 20:29 #3
Både og. Jeg mener at jeg gerne vil have Excel til at plukke de linier der har samme varetekst ud, og her tage de tal fra hver af de plukkede linier og ligge dem sammen. Den skal ikke ændre på placeringen, for linierne skal blive hvor de er, bare alle dem der hedder f.eks. \"Rejseudgift\" skal lægges sammen.

/247365 :-)
Avatar billede supertau Nybegynder
10. januar 2002 - 20:38 #4
Du kan bruge database funktionen DSUM til at lave det lille nummer. Lad mig se om jeg kan illustrere :

|navn    |tal  |
|Rejser  | 1234|
|Varekøb | 4567|
|        |    |
|navn    |    |
|Varekøb |DSUM |

Lad os antage at det øverste navn er i celle A1, dermed er nederste navn i celle A5, og DSUM formlen i B6 hedder =DSUM(A1:B3;B1;A5:A6)
Så skulle den gerne lægge alle Varekøb sammen.
Håber du kan få det til at trille.

Tau
Avatar billede nesral Nybegynder
10. januar 2002 - 20:51 #5
nå ja
Avatar billede bak Seniormester
10. januar 2002 - 21:20 #6
En anden måde kunne være at
1.sæt autofilter på
2.ovenover eller et andet sted på arket skrive formlen =SUBTOTAL(9; C:C).
Når så autofilteret bruges vil formlen altid kun virke på de filtrerede data. Dvs. at hvis man i filteret vælger Rejseudgifter vil formlen kun afspejle disse.
Avatar billede janvogt Praktikant
10. januar 2002 - 21:44 #7
Brug SUM.HVIS formlen.
Den er skræddersyet til sådanne formål.

Hvis du har problemer med at implementere den kan jeg sende dig et eksempel, eller du kan sende dit ark til mig, så lægger jeg det ind.

jan_vogt_hansen@hotmail.com
Avatar billede rvm Nybegynder
10. januar 2002 - 22:01 #8
Jeg ville nok bruge pivottabellen  i dette tilfælde.

Stå i dataområde
Vælg \"Data og pivottabel\"
Vælg \"Excel liste\" - tryk næste
Hvis excel ikke selv definerer området så gør det i boksen
Vælg Layout
Træk kolonneovrskrifterne ind på området de rigtige steder
F.eks. \"Dato\" til Række

Nu har du en pivottabel.

For at dine data bliver opdelt på måneder og måske år:
Højreklik på datofeltet
Vælg \"Grupper og disposition\"
I dialogboksen gruppering kan du nu trykke på måned og eventuelt år (Hold ctrl nede), hvilket opdeler dine data.

Yderligere:
Tryk \"Vis sider\", hvis du vil have alle alternativerne (f.eks. varegrupper) ud på hvert sit ark.

Held og lykke med det

Richardt
Avatar billede 247365 Nybegynder
10. januar 2002 - 23:58 #9
Tak for svaret - helt perfekt!

/247365 :-)