Avatar billede gipa Nybegynder
22. april 2000 - 18:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Spil for nybegyndere

Jeg har tænkt på at lave et spil, og har kigget lidt omkring. Det kunne være sjovt at forsøge med pacman, men det er måske lidt for avanceret i betragtning af, at jeg er nybegynder, og indtil videre kun har leget lidt med databaser...

Nogen gode ideer til relativt nemme spil og lidt forklaring at starte på?
(Ikke kode, men gerne lidt gode råd mht hvad jeg skal gøre og i hvilken rækkefølge.)
Avatar billede kokoko Nybegynder
22. april 2000 - 18:31 #1
Prøv at kigge i besvarede spørgsmål.. der var en der spurgte om det samme engang...
Avatar billede gipa Nybegynder
22. april 2000 - 18:56 #2
Jeg har været igennem lidt over hundrede..... Og også søgt lidt, men havde ikke rigtig held med mig.

Jeg kom forbi en, hvor der bliver foreslået 3D og directX, er det den du mener?
Umiddelbart er jeg ikke kvik nok endnu til den slags... Derfor mit spørgsmål.

Var det den du mente?
Avatar billede aasuper Nybegynder
22. april 2000 - 22:00 #3
Da jeg startede i Delphi, lavede jeg en simpel udgave af lykkehjulet. Der var dog ikke noget lykkehjul, som drejede rundt. Spillet er bygget nogenlunde sådan op:

-Velkomstformen:
Her vælges antal spillere, spillernavne mv.

-Spilleformen:
Point: I stedet for det snurrende lykkehjul lavede jeg en række labels. Når man skulle finde en ny værdi, blev baggrundsfarven på labels'erne rød, og en timer fjernede tilfældigt den røde farve, indtil der kun var én farvet label tilbage.

Desuden lavede jeg 2 rækker labels, som skulle indeholde ordet. De labels, som skjulte et bogstav, blev farvet samme farve som skrifttypen. Når man ramte rigtigt med et bogstav, blev baggrundsfarven normal, og bogstavet kom til syne!

Ordene blev tilfældigt udvalgt fra en datafil. Så er det nemt senere at føje ord til samlingen. I datafilen var der oplysninger om hvert ord; antal konsonanter, antal vokaler, ordets længde.

...Nå der fik jeg vidst skrevet en hel del. Er du interesseret skal jeg gerne uddybe noget.

>>AASuper
Avatar billede gipa Nybegynder
22. april 2000 - 22:31 #4
Hej aasuper,

Tak for hjælpen! Det var en god ide, og du har sat mig godt i gang. Tak for forklaringen.

Må jeg vende tilbage til dig når jeg når til ordene?
Jeg tror godt, at jeg kan finde frem til at løse resten...
Avatar billede aasuper Nybegynder
23. april 2000 - 11:20 #5
Ja, ja. Du kan sende spørgsmål til mig på andersabildgaard@crosswinds.net!

>>AASuper
Avatar billede expert Nybegynder
28. april 2000 - 20:10 #6
Hej. Jeg er en dreng på 14 år der programmerer i Delphi og Pascal, og jeg ved lidt om programmering af spil. Jeg er selv en nybegynder hvad angår programmering af spil, men jeg har nået frem til at det faktisk er nemmere at lave et bilspil end et spil ligesom Packman, og desuden er Packman både svært at lave i Delphi/Pascal, og kedeligt at spille. Hvis du slet ikke ved noget om programmering af spil, så vil jeg anbefale at du søger efter et program som hedder Gamebuilder Light, for der er det nemt at lave sine egne spil, men på et tidspunkt bliver du træt af at  lave såddan nogle spil som
Packman og du vil gerne lave nogle støre 3d-spil som du kan tjene penge på, men så har du et problem: Du kan ikke lave 3d-spil i GameBuilder Light.
De eneste spil du kan lave er såddan nogle spil som Packman eller Super Mario
og dem er der jo ikke nogen der vil købe, men det er en god øvelse at starte med Gamebuilder Light, du skal bare ikke forvendte at der er nogen der vil købe de spil du laver, da Gamebuilder Ligth kun er til at øve sig på. Skriv til mig på: skovmos@nielsen.ms
Avatar billede expert Nybegynder
29. april 2000 - 22:17 #7
Jeg er en dreng på 14 år der programmerer i Pascal, og jeg er også igang med at lave et  lille computerspil, men det er ikke et spil ligesom "Packman" fordi at det er der jo ikke nogen der vil købe. Jeg syndes at du skulle starte med et program som hedder Gamebuilder Light, som er for nybegynderer.
Avatar billede gipa Nybegynder
19. maj 2000 - 19:15 #8
Hej expert,

Tak for forslaget. Jeg har ledt og fundet, men det har ikke noget med delphi at gøre så vidt jeg kan se? Jeg ville gerne kunne programmere spil i delphi, helt fra bunden, så jeg er i fuld gang med lykkehjulet (har desværre ikke rigtig haft tid den sidste måneds tid, men jeg er i gang igen nu...).
Men tak for hjælpen alligevel, jeg tror også at jeg kan få noget godt ud af gamebuilder (jeg skulle jo, som du også nævner, gerne komme videre til de mere indviklede spil senere, og så tror jeg at den bliver nyttig).

Tak for hjælpen!