Avatar billede lazer Nybegynder
22. april 2000 - 17:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Win98 * 2 på hver sin partition, og med begrænset adgang.

Jeg vil gerne have lavet to installationer af Win98 på hver sin partition, og så med et valg i opstarten, således at to forskellige brugere har 100% hver sin opsætning, og evt. kun med adgang til den pågældende partition, men det er ikke et krav. Kan det lade sig gøre, og hvordan gør jeg?
Avatar billede fido82 Nybegynder
22. april 2000 - 19:41 #1
det kan det ik, med andet du kører NT eller win 2000
Avatar billede lazer Nybegynder
22. april 2000 - 21:01 #2
Kan jeg ikke have Win98 installeret på hver sin partition???
Avatar billede nielsniemann Nybegynder
22. april 2000 - 21:48 #3
"sludder"

Det du ønsker kan uden problemer lade sig gøre... Dog er der det, at det du i mine øjn tænker på, er at du ønsker en boot menu ved opstart!

Well...

-opret dine partioner
-installere windows; sørg for rigtig destination ved installation!

DEREFTER er det så "bare" din boot menu

Jeg kan desværre ikke huske, og er ikke hel klar obver hvad der vil ske.
MEN, jeg er overbevist om at jeg i windows har set et sted hvor du kan aktivere bootmenuen ved opstart (er skjult som standart, virker på nogen PC'er med F8) derfra vil jeg da >>håbe<< at det gi'r dig mulighed for at vælge hvilken partion du vil start.

og gad vidre om LILO (boot menuen fra Linux, kan bruges i dette tilfælde.....

Men til slut vil jeg lige understrege at din tanke er go' nok!
Det KAN lade sig gøre.........
-og det er uden videre ikke svært. Problemet er at du skal have en boot-menu. Har selv haft svært ved at finde en som "virker" på nettet.
Hvis du har sådan én og ritig installeret, vil dit problem være løst!

Beklager venligst at ikke kunne hjælpe dig hel til lsut, men muligheden er inde for rækkevidé.
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
22. april 2000 - 21:53 #4
Nej, de kan jo stadig se den anden partition. Du kan sikkert godt få programmer der kan skjule den anden partition, men hvis brugeren virkelig vil se den anden partion, kan han godt få den at se. Sådan er det i Win9x, der er ikke særlig god sikkerhed. Som fido82 siger, bliver du altså nødt til at skifte til W2k! Det kan heller ikke ses som en ulempe, med mindre du ikke har råd til at opgradere lige for tiden. For i W2k kan jeg faktisk slet ikke se, hvorfor du skulle have brug for to partitioner. I W2k burde det ikke være nødvendigt at have to partitioner for at have to helt forskellige opsætninger. Og i W2k kan en bruger under ingen omstændigheder se en anden brugers filer, smart.
Avatar billede lazer Nybegynder
22. april 2000 - 22:20 #5
Jeg har forsøgt mig med Win2000 men blev skuffet over hvor få spil der fungerede derunder, så jeg venter på næste skridt i den retning. Jeg ville gerne have stabiliteten i WinNT og spil-venligheden i Win98
Avatar billede lazer Nybegynder
22. april 2000 - 22:22 #6
Jeg mener bare at når man vælger fx. at installere Win98 på D: så ligger den alligevel nogle at opstartsfilerne på C: og det bil jeg gerne undgå??
Avatar billede jalle Nybegynder
22. april 2000 - 23:55 #7
Det kan du ikke undgå, for Windows kræver at der er nogle systemfiler på C-drevet, men du kan jo bare ligge to hd. i, hvor først installere den ene og bagefter bytter om på dem og installere den anden. Det er ikke nemt, men Windows på D-drevet kræver at det har været installeret som på et C-drev ellere kan det ikke lade sig gøre.
Avatar billede nielsniemann Nybegynder
23. april 2000 - 00:52 #8
Uha uha uha.....
ak ja, som i jo også gi'r udtryk for der, så er der da flere ting som skal tages højde for.
Mne i det korte og det lange, så er muligheden inde for rækkevide.

MEN, det kræver lidt, i hvert fælde hvis vi skal snakke på det plan, hvor alt bare skal fungere 102%!!!
Og det er jo ganske vist umugligt.

Kort sagt... ja, vent til win2000 år 2001, hvor Microsoft har planlagt at udgive den private udgave af 2000.
Avatar billede brian Nybegynder
24. april 2000 - 14:25 #9
Du kan selv lave en batchfil der fungerer som bootmenu.
Lav en kopi af msdos.sys og og ret den til. Start den korrekte kopi underopstarten og så er det problem løst.
Avatar billede stigers Juniormester
08. maj 2000 - 10:21 #10
lazer> Brug Bootmagic fra Quarterdeck - det er leth;-)