Avatar billede johannielsen Nybegynder
06. januar 2002 - 19:32 Der er 32 kommentarer og
8 løsninger

Fjerne røglugt fra fjernsyn

Jeg har købt et brugt fjernsyn. Et Sony 25\" (Triniton) til 1495,-. Det har imidlertid førhen haft adresse i et rygerhjem, og da det står lige ved siden af indgangen til mit værelse, får man en duft af gammel røg i ansigtet, og det er jo ikke så rart.

Min mor mener at jeg skal hælde eddike i fjernsynet, men der må da være en anden løsning...

//Johan Ask Nielsen
Avatar billede fuldstop Nybegynder
06. januar 2002 - 19:35 #1
Hvad med et wunderbaum??
Avatar billede cpufan Juniormester
06. januar 2002 - 19:38 #2
eddiken skal nu ikke hældes i. men blot stilles i en skål.

Du kan også med fordel bruge et middel der hedder X it, som kan købes i Brugsen osv.

Det suger dårlig lugt, uden selv at lugte.

Endelig, kan du pille bagbeklædningen af, og fjerne alt støv der sidder inde i apparatet, det er som regel i støvet lugten er. Men pas lige på højspændingen, som stadig er der selv om ledningen er trukket ud.
Avatar billede maxium Novice
06. januar 2002 - 19:39 #3
sæbe og knofedt
Avatar billede sazko Nybegynder
06. januar 2002 - 19:39 #4
Det hjælper at stille en skål eddike ind i en bil der stinker af røg, det fjerne simpelt hen lugten af røg. Så jeg vil holde på eddiken.

/Sazko
www.walt.webpunkt.dk
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
06. januar 2002 - 19:48 #5
ja eddike plejer at virke.
men ikke hælde i....
i en skål som et er blevet sagt.
men jeg har også brugt sådan nogle små firkantede pakker af noget der ligner skumgummi(kan købes i brugsen osv).
de fjerner også lugt, men er mere diskret end eddike.
kan ikke huske navnet men kommer jeg i tanken om det skal jeg nok poste her
Avatar billede johannielsen Nybegynder
06. januar 2002 - 20:01 #6
Fjernsynet knitrer en del, når man slukker, afhængig af hvor længe det har været tændt. Det hænger sandsynligvis sammen med mængden af støv.

Er det forsvarligt at støvsuge et fjernsyn?

Jeg mente selvfølgelig ikke at hælde eddike i, i bogstaveligste forstand. Ville bare lige forhøre mig om eventuelle andre muligheder.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
06. januar 2002 - 20:17 #7
du skal passe på med at rodde inden i et fjernsyn da det kan give pænt meget stød(snakker af erfaring)
da der stadigt er meget strøm i kredsløbene efter strømmen er taget.
men det kan godt lade sig gøre, har jeg gjort med et par pc-skærme som jo i teorien må være det samme
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. januar 2002 - 21:23 #8
dex_dexter> Spændingen i tv aftager forholdsvis hurtigt, det er mest på billedrørshalsen og hætten med HT man skal passe på ;o)

Den knitren der kommer skyldes nikoton og støv der er blandet til en klæbrig overflade i forbindelse med en høj luftfugtighed.

Jeg brugte altid en støvsuger til at tage det værste væk, eller blæste dem ren med trykluft.

Du kan aldrig fjerne lugten helt, men eddike tager den værste lugt.

Oven på kan du sætte en duftblok, med f.eks. fyrrenåle, en ozonlampe kan også hjælpe!
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
06. januar 2002 - 21:46 #9
retaxes, billedrørshalsen den skal man ikke røre nej...
det giver fandme et zaaap.
jeg har prøvet det*gg*
kan _IKKE_ anbefales
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. januar 2002 - 21:53 #10
jeg har prøvet det mange gange - 25KV ;o) - man vågner hurtigt op!
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
06. januar 2002 - 21:55 #11
yeps, men mit fjernsyn gik død :(
Avatar billede johannielsen Nybegynder
07. januar 2002 - 14:28 #12
Kan man med nøjes med at støvsuge \"gennem\" kabinettet, eller skal det tages af? - hvis fjernsynet er slukket i et par timer, må man da regne med at spændingen er forsvundet, eller?

Hvad er en ozonlampe?

Kan fjernsynet gå i stykker, hvis der er for meget støv i det? - kortslutte er lign.?

Avatar billede cpufan Juniormester
07. januar 2002 - 14:52 #13
det meste sidder sandsynligvis på selve bagbeklædningens lameller.
når du har taget denne af, kan du for den sags skyld vaske den i badekarret.
så kan du jo se om du kan puste / suge det værste væk inde i kassen uden at komme i nærkontakt med billedrøret. ;)
Avatar billede cpufan Juniormester
07. januar 2002 - 14:53 #14
Ellers må du se at få dig en kæreste der ryger, så tænker du sgu aldrig over tobaksrøg længere.
I hvert tilfælde ikke så længe du er forelsket. :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. januar 2002 - 15:00 #15
Før i tiden havde man et afskærmet metalboks for højspændingen, der kunne der godt samle sig støv og hår der kunne antændes.

Bruger du en støvsuger skal du ha\' en børste på og du får ikke stød når det blot har været slukket et stykke tid, ½ time er nok.

En ozonlampe udsender en ozon duft, nogle kan lide den andre kan ikke tåle det, men det er effektivt til at fjerne lugt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. januar 2002 - 15:02 #16
En støvsugning er udmærket, blot du passer på ikke at ødelægge print og ledninger, so be carefully outethere!

Desværre kommer du aldrig af med lugten, det er simpelthen trængt ind alle steder i TV.
Avatar billede annikadk Nybegynder
07. januar 2002 - 15:23 #17
Er du modig, har lidt snilde, eller familien har det, så læs nedenstående, ellers lad HELT være (du ved... egen garanti + dit liv)

Råd fra manden der leger for meget med alt elektricitet:

Start med at skru bagbeklædningen af og vask som tidl. sagt, som du dog nok er opmærksom på skal den være tør inden den sættes på senere ;)

Få fat i en langhåret blød børste, evt. pensel.
Børst det meste støv løst, mens det suges væk, dog skal du se efter om der er nogle steder på printet hvor der kan justeres (dvs. alle ting der er loddet fast på printet der ser ud til at have en skruekerv, da disse ved uforsigtig børstning kan ændre position, hvormed justeringen på TVet er rykket og skal justeres :(  )

Selve printpladen kan i de fleste TV, enten trækkes ud eller er på hængsler så den kan slås ud for lettere tilgang af printet, evt. med 1-2 skruer / låsemekanisme.

Da ikke alle TV aflader deres billedrør kan du ikke være sikker på at der ikke ligger et sted imellem 20-30.000 V på bagsiden af skærmen.
Derfor skal du tage en ledning og forbinde den til stell på TVet, dette kan evt. være til den wire der er spændt ud på selve billedrøret med et par fjedre.
Fra denne trækker du en ledning op til en skruetrækker som skubbes ind under gummihætten på  bagsiden af skærmen.
Hvis der er en høj spænding vil du høre et højt smæld idet skærmen bliver afladt.

Herefter er det sikkert og tage gummiproppen med fingrene og bukke siderne på plastik-proppen op, således at du kan få aktiveret den lille låsemekanisme og tage proppen af. (der er nogle modhagere)
Hele bagsiden af skærmen bør du vaske i en mild sæbeopløsning og husk at tørre godt af igen.

Oppe omkring hvor gummihætten sad, er der et stykke ubehandlet glasoverflade. Denne kan renses med sprit.

Ligeledes bør gummidutten og kablet fra den, renses så godt som muligt i sprit.
Efter alt er tørt, monteres gummidutten, printet skubbes på plads og evt. skruer monteres.
Bagbeklædning påsættes, hvorefter du du sætter stikket i stikkontakten, trykker for knappen, tænder TVet imens du beder.... ;)

Pstt: støvsugning og børstning kan ske efter \"smældet\" er lavet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. januar 2002 - 15:32 #18
annika > det er og bliver et job for fagfolk, 25KV er ikke til at spøge med og selv efter en afledning som den du beskriver kan der stadig være spænding på \"hættehullet\".

Man skal vide hvordan man trækker hovedprintet ud osv.

Men ellers en udmærket beskrivelse du kom med ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. januar 2002 - 15:35 #19
man skal også passe på ikke at vaske grafitbelægningen af bagsiden på billedrøret væk, den virker som en jordet skærm.
Avatar billede annikadk Nybegynder
07. januar 2002 - 15:42 #20
yeps *ss* Derfor også en mild sæbeblanding..
og derfor advarslen først.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
07. januar 2002 - 21:36 #21
Hmmm, jeg tror nu at jeg i første omgang \"bare\" støvsuger lidt. Eddiken har forresten allerede virket, men jeg vil jo også gerne have knasen og knitren væk.

Men I skal have tusind tak for al jeres ihærdighedd. Hvem ved, måske finder jeg på at skille det hele af, en dag jeg keder mig.

//Johan Ask Nielsen
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. januar 2002 - 21:49 #22
Ok, så langt så godt.
Hvis du har mod på det skal du lade tv være slukket natten over og så kan du prøve at aflade restspændingen på billedrøret med en ledning fra chassiet, den anden ende stikker du ind under gummihætten på billedrøret (25KV).
Så kan du lade hætten sidde på og rense området omkring den ud til hvor du kan se en sort belægning, det tager den værste knasen.
Detnæst du kan gøre er at finde højspændingstransforamtoren, den sidder som regel spærret inde i et metalafskærmning.
sørg for at fjerne så meget som muligt her af støv og hårrester fra evt. katte/hunde.

Børst forsigtigt støv m.m. væk fra billedrørstilslutningen.

Og så er det bare at lade den tørre grundigt og starte den, god fornøjelse.

Husk at tage stikke til 220Volt og antennen ud inden operationen!
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. januar 2002 - 21:50 #23
Børst forsigtigt støv m.m. væk fra billedrørstilslutningen.
Det er det der sidder for enden af billedrøret med ledningerne fra chassiet og fokuseringen.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
08. januar 2002 - 18:56 #24
Øhm, hvis jeg ikke gør det, går fjernsynet så hurtigere i stykker? - eller hjælper det kun på den irriterende knitren? Jeg kan sagtens leve med den, men det er jo ikke så smart, hvis fjernsynet dør før tid pga. det.
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. januar 2002 - 00:16 #25
Det går kun hurtigere i stykker hvis den knitren udvikler sig til overslag, sørg blot for at luftfugtigheden i stuen ikke er for høj.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
09. januar 2002 - 17:06 #26
Overslag? - prøv at forklare lidt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. januar 2002 - 17:19 #27
der kan ligge så meget sovs imellem hætten og grafitlaget at man ligefrem kan se små flammer i mørke, og ligesom med lyn kan den finde et svagt punkt hvor højspændingen kan finde vej, det gir\' sig udsalg i et overslag, altså en kraftig udladning.
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. januar 2002 - 17:21 #28
btw, det kan ligefrem lugt af ozon når luftens molekyler sønderdeles ved overslagsstedet.

Det er ved at udvikle sig til en længere teknisk/naturvidenskabelig udredning ;o)
Avatar billede tusa Nybegynder
10. januar 2002 - 10:15 #29
At fjerne røglugt fra et TV der har boet i et rygerhjem er mildt sagt umuligt!
Metoden med wunderbaum er måske ikke helt dum, at hænge sådan et op bag på eller lign kan måske afhjælpe lugten lidt??
Normalt kan eddike også hjælpe, men du må aldrig hælde væsker i et fjernsyn og dermed heller ikke eddike, men at stille en skål med eddike ved fjernsynet er også en metode du kan afprøve.
Men som sagt er det altså næsten umuligt at fjerne lugten, røg sætter sig på alting, og issær hvis TV et har stået i rygerhjem, så er den helt gal!
Jeg har set flere TV der var gule inden i og stank være end et fyldt askebære.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. januar 2002 - 10:29 #30
tusa> alt det du skriver har været gennemgået ;o)

Nøjes med en kommentar!
Avatar billede mar7aba Nybegynder
10. januar 2002 - 16:55 #31
gå ned til autopleje servicested som feks CarClean. De har en speciel ionosator , et lille  apperat der laver ozondampe, den fjerner ryger stank fra biler. Det tager ca 24 timer for kabinen på en bil. Bed dem at stille dit TV i en af de biler natten over.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
10. januar 2002 - 19:10 #32
->mar7aba
Koster det viel geld?

Forresten er eddiken begyndt at miste sin virkning, det bliver ret dyrt i længden...
Avatar billede mar7aba Nybegynder
10. januar 2002 - 19:16 #33
tag en pose øl med under armen og kom før lukketid, og kom lige før fyraften, så gør det nok gratis. :)
Avatar billede webben Nybegynder
10. januar 2002 - 19:23 #34
Ellers kan en god gang syre vel også lade sig gøre... men pas på koncentrationen af syren, dit fjernsyn skulle også overleve :), sørg for ikke at gøre det på værelset, da der kommer en skarp irretende lugt af det.

God fonøjelse med fjernelsen af lugten
Avatar billede johannielsen Nybegynder
10. januar 2002 - 19:23 #35
Kender du nogle venlige servicesteder i nærheden af Århus?
Avatar billede mar7aba Nybegynder
10. januar 2002 - 19:28 #36
nej jeg bor i kbh, men du kan lige så godt som mig slå dem op på nettet?
prøv http://www.carclean.dk/
Avatar billede johannielsen Nybegynder
10. januar 2002 - 19:34 #37
Carclean opererer kun på Sjælland...jeg tjekker lige Fagbogen.
Avatar billede mar7aba Nybegynder
10. januar 2002 - 19:36 #38
ok held og lykke. men fjerne lugt, det kan de.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
10. januar 2002 - 20:55 #39
Ok, tak!
Avatar billede johannielsen Nybegynder
28. august 2002 - 23:24 #40
Tak skal I have - det stinker ej mere. Eddiken og udluften var nok! Det tog blot lidt tid.