Avatar billede colle Nybegynder
04. januar 2002 - 14:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvilket digitalcamera anbefales til almindeligt, privat brug?

Jeg er i tvivl om hvilket camere vi skal købe. Det er til privat brug.
Jeg har kigget på www.edbpriser.dk, men der er et hav af forskellige mærker, modeller og priser...er der nogen der har en god anbefaling? og hvorfor?
mvh
jytte
Avatar billede jones_net Nybegynder
04. januar 2002 - 14:11 #1
Jeg vil i første omgang ikke sige hvilket du skal have, men du skal tænke over følgende ting:
Hvor meget må det maks koste?
Hvad skal du bruge det til? 1 ferie om året, eller hver weekend til fest?
Skal du kunne zoome ind på insekter 100meter væk, eller skal du bare have et billede af familien, der er opstillet til formålet?

/J
Avatar billede colle Nybegynder
04. januar 2002 - 14:17 #2
Selvfølgelig - det må koste 2500 plus moms. Det skal kunne zoome, men ikke insekter 1oo m væk.
mvh
jytte
Avatar billede jones_net Nybegynder
04. januar 2002 - 14:19 #3
Personligt ville jeg nok vælge et kendt mærke (Sony, Olympus, Canon, HP), da de laver nogle gode kameraer, men de er desværre også lidt dyrere... Men jeg mener, at de er pengene værd:-)

Hvis du skal bruge en god zoom, så kan du næsten ikke komme uden om Sony - de bruger oftest Carl Zeiss optik, og så laver de deres kameraer dybere end mange andres, hvilket gør, at den optiske zoom bliver bedre. Kameraet bliver desværre større, så du ikke kan have det i en lomme, men skal have det i en taske...

Hvis du skal have et lille smart cammy til inderlommen, kan du ikke forlange ret meget i zoom, da zoomen kommer an på afstanden mellem linserne... Digitalt zoom er det samme som du kan lave på din PC, og derfor mener jeg ikke, at det er det man skal kigge efter (billedet bliver også betydeligt dårligere af det)...

/J
Avatar billede jones_net Nybegynder
04. januar 2002 - 14:28 #4
ok, så er du ved at være der...

Canon PowerShot A10, 1.3 Mpix (opløsning - større er bedst...), 3x zoom.

Hewlett Packard PhotoSmart C612, 2.3 Mpix, 2x zoom.

Olympus Camedia C-1 Zoom, 1.3 Mpix, 3x zoom.

Sony CyberShot DSC-P50, 2.1 Mpix, 3x zoom.

Jeg ville nok vælge Sony, selvom det koster 400,- mere end de andre (3500,-)

/J
Avatar billede dorkstar Nybegynder
04. januar 2002 - 14:32 #5
Plug: check http://www.kamerahuset.dk - de har et stort udvalg, og priserne er yderst rimelige.

DorkStar
Avatar billede colle Nybegynder
04. januar 2002 - 15:39 #6
Tak skal I have!
Jeg har kigget på forslagene, og ud over opløsningen, har det vel også noget at sige hvor meget memory cameraet har?
Så vil jeg tro jeg får mest for pengene ved at vælge et HP PhotoSmart C612 2.3 Mpix med 8 Mb til 2.760 hvis ellers je tør købe hos IT Butikken...
Men hvis Sony bare er de 1000,- bedre, og det ikke gør noget at der kun er 4 Mb, skulle det måske være dte?
Jeg syntes det er svært attræffe det rigtige valg....men 100 tak for inputs!!
mvh
jytte
Avatar billede jones_net Nybegynder
04. januar 2002 - 20:49 #7
Øhhh, hvorfor er det lige, at du selv har taget pointene??? Du har jo brugt mit svar...

Og grunden til at jeg ikke nævner antal MB er, at man kan købe mere, hvis man har bruge for det.

/J
Avatar billede colle Nybegynder
07. januar 2002 - 09:41 #8
Hmm - du må undskylde det med pointene!
Jeg oprettede mig selv i fredags, for at kunne stille spørgsmålet.
Da jeg skulle finde ud af, om der var kommet svar ver jeg lidt i bvildrede om hvordan - og jeg mener det eneste jeg gjorde var at sige ja til at acceptere svar??

Ja, jeg burde have læst vejledningen først.....kan jeg overdrage dem til dig...jeg skal jo ikke bruge det til noget.
Jeg er virkelig flov - så venligst bær over med mig.
/jytte
Avatar billede jones_net Nybegynder
07. januar 2002 - 10:14 #9
Ja, ja, man kan jo trykke forkert en gang imellem:-)

Jeg var nok lidt hurtig til at brokke mig, så jeg så ikke, at du var ny på experten...
Der har bare været forfærdeligt mange problemer med folk, som lovede en masse point væk, og så tog dem selv, når folk have arbejdet \"gratis\" for dem i længere tid - tænkte strax, at du måske var en af dem:-(

Men behold du pointene, du skal jo ikke skræmmes væk efter en uge;-)

God fornøjelse med kameraet:-)

/J