Avatar billede delwin Nybegynder
04. januar 2002 - 12:21 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

Grab første frame

Er der nogen der kender et command line program (både til win & linux), som kan tage den første frame af en mpg video fil..??

og eventuelt nogen der kan forklare mig hvordan det format egentlig hænger sammen.. er det noget med en række jpeg\'s eller hvad er det..??

Takker
Avatar billede nephilim Nybegynder
04. januar 2002 - 12:23 #1
ja det er en række jpegs.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
04. januar 2002 - 13:23 #2
NEJ - det er ikke bare en række JPEGS!

Det skal dog siges at den samme gruppe står bag formatet - og at det benytter nogle af de samme principper.
Men grundprincippet er \"genbrug\" det vil sige at man ikke gemmer et helt billede for hver frame men kun de pixels som er forandrede, og derfor kan man heller ikke trække en mpeg fil ind i et hvilket som helst program for så at redigere i den. Hvis eksempelvis man fjerne billede 5 vil billede 6 jo ikke vide hvad det skal, når dets data er baseret netop på billede 5. (I teorien.)

Det skal dog siges at der for hver 12 frame, eksempelvis er en frame der igen er 100% - således at man ikke 3 timer inde i en film bruger materiale fra frame 1.

Derudover er der mange finurligheder - og naturligvis stor forskel på mpeg 1 og mpeg 2 osv. Ligesom der er forskel på Tif og Bmp til still bileder

Avatar billede delwin Nybegynder
04. januar 2002 - 13:57 #3
men.. det vigtigeste for mig lige nu er at finde et command line program der kan gemme den første frame af en mpg, som en billedfil.. :-)

det med hvordan det hænger sammen er rart at vide, men det har ikke højeste prioritet lige nu.. :-) skal nu nok give lidt point for forklaringer..

takker
Avatar billede delwin Nybegynder
07. januar 2002 - 09:16 #4
hmm.. ok.. takker for forklaringen om mpg\'s.. kan desværre ikke vente længere på et command line program.. så tak for hjælpen..