Avatar billede superdude Nybegynder
03. januar 2002 - 08:55 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Max størrelse FAT32?

Er der nogen max. partition størrelse på et drev der skal formateres via FAT32?
Jeg har partitioneret en disk i 20, 20 og 36 GB partitioner. De to 20 GB partitioner formateres uden problemer i FAT32, men 35 GB partitionen vil kun formateres i NTFS? Mystisk?!?

Er der desuden nogen problemer med at køre både FAT32 og NTFS? Jeg tænker på at flytte filer fra de forskellige drev.
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
03. januar 2002 - 09:01 #1
I følge http://www.escape.ca/~jps/cluster.html
kan de være på optil 2 GB.
Avatar billede senj Nybegynder
03. januar 2002 - 09:02 #2
Ikke rigtigt det er 32 Gig.
Det er fat der er 4 og ntfs der er 16 exabytes.

/senj
Avatar billede hicarfi Nybegynder
03. januar 2002 - 09:04 #3
Der skulle ikke være begrænsning på fat32 drev... jeg har da formateret 40 GB fat32... MEn det kan måske være fordi harddisken er delt op i partitioner... Men det skulle altså ikke være et problem at formaterer... Men hvorfor vil du ikke hellere køre NTFS det er bedre end FAT systemet.. Det ville jeg anbefale at gøre...
Avatar billede senj Nybegynder
03. januar 2002 - 09:05 #4
I win 2000 er maxstørrelsen på 32 Gig for en Fat32.

Under Windows 2000 the maximum file size and maximum partition size are as follows:

File Systems Max Partition Size Max File Size
FAT 4 Gig 4 Gig
FAT 32 32 Gig 4 Gig
NTFS 16 Exabytes 16 Exabytes
Note: 16 Exabytes equals 18,446,744,073,709,551,616 bytes

http://www.raidtoolbox.com/support.html
Avatar billede hicarfi Nybegynder
03. januar 2002 - 09:05 #5
puppetmaster>>> Det er FAT16 der kun kan formateres til 2 GB
Avatar billede superdude Nybegynder
03. januar 2002 - 09:07 #6
hicarfi: Jeg har hørt at FAT32 er hurtigere - og NTFS er sikre. Min PC er en arbejdshest som ikke er i netværk og kun een bruger.
Avatar billede senj Nybegynder
03. januar 2002 - 09:08 #7
superdude>> Microsoft recommends the NTFS file system because of its reliability and security advantages. While drives grow in size NTFS does not take much of a performance hit unlike FAT and FAT 32. While similar in design the FAT 32 file system is recommended over the FAT files system for use with larger drives.
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
03. januar 2002 - 09:10 #8
Beklager meget, det var skam heller ikke 2 GB jeg mente, det var 2 TB! Beklager fejlen.
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
03. januar 2002 - 09:11 #9
The Maximum size of a FAT32 volume is limited by the maximum number of FAT entries, the number of sectors per cluster, and the 32-bit sector count in the partition record.
Avatar billede chries Nybegynder
03. januar 2002 - 09:13 #10
Følgende mener jeg gælder:

File Systems - Max Partition Size -  Max File Size
FAT (NT)      4 Gig                4 Gig
FAT (9x)      2 Gig                2 Gig
FAT 32        32 Gig                4 Gig
NTFS          16 Exabytes          16 Exabytes
Avatar billede chries Nybegynder
03. januar 2002 - 09:15 #11
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
03. januar 2002 - 09:18 #12
Uddrag fra http://www.project9.com/fat32/:

Features
FAT32 provides the following enhancements over previous implementations of the FAT tile system:

Supports up to 2 terabytes in size.

Uses space more efficiently: FAT32 uses smaller clusters (e.g. 4kg clusters for drives up to 8GB in size), resulting in IO to I 5% more efficient use of disk space relative to large FAT drives.
Avatar billede chries Nybegynder
03. januar 2002 - 09:49 #13
Det er win2k FastFAT der ikke kan håndtere større drev end 32 GB

Følgende er hugget fra http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;Q184006

You cannot format a volume larger than 32 GB in size using the FAT32 file system in Windows 2000. The Windows 2000 FastFAT driver can mount and support volumes larger than 32 GB that use the FAT32 file system (subject to the other limits), but you cannot create one using the Format tool. This behavior is by design. If you need to create a volume larger than 32 GB, use the NTFS file system instead.

NOTE : When attempting to format a FAT32 partition larger than 32 GB, the format fails near the end of the process with the following
error:
Logical Disk Manager: Volume size too big.
Avatar billede chries Nybegynder
03. januar 2002 - 09:50 #14
ohh, damn. Det var formatering værktøjet der ikke kunne :-)