Avatar billede casio Nybegynder
28. december 2001 - 19:56 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Jeg kan ikke komme på vores LAN

Vi har et LAN netværk gennem en HUB. Det består af 3 computere. De to andre computere kan godt pinge hinanden, men der er ingen kontakt mellem min computer og de to andre.
Min computer kører Windows XP, og de to andre kører Win98 og Win95. Nogen der kan hjælpe? Det er et ret akkut problem, så hvis du bruger meget tid på det, vil jeg med glæde give dig flere points!
Avatar billede tgm Nybegynder
28. december 2001 - 20:00 #1
har du sat IP adresser
Avatar billede tgm Nybegynder
28. december 2001 - 20:00 #2
har du tjekket om du har de rigtige drivers til dit netkort
Avatar billede casio Nybegynder
28. december 2001 - 20:11 #3
Ja, der er sat IP adresser, og driverne er som de skal være. Det hele HAR virket, men så pludselig en dag gad det bare ikke.

JEg har mistanke til (MEN ER IKKE SIKKER) at det kunne være TweakXP, som måske har lavet ged i den. Jeg installerede det nemlig, prøvede at cracke det, og så lockede det, og nu kan jeg ikke bruge det mere.
Avatar billede dj_fisker Nybegynder
28. december 2001 - 20:17 #4
har du prøvet (Denne Computer->Egenskaber--------->Computernavn) Og lavet et nyt Netværks-id.
(Netværks-id-> Og marker den der siger at du er med i et Firmanetværk->marker Uden Deomæne) Resten er lige ud af landevejen.

Avatar billede casio Nybegynder
28. december 2001 - 20:41 #5
DJ_fisker>>  Nej, det virkede ikke.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. december 2001 - 21:40 #6
prøv at installere protokollen NWLink SPX/IPX netbios og se om det hjælper.
Du kan altid fjerne den igen.
Avatar billede casio Nybegynder
28. december 2001 - 22:07 #7
Næh, det hjalp ikke.... eller skal jeg installere protokollen på ALLE maskinerne?

Avatar billede flyfish.dk Nybegynder
28. december 2001 - 23:54 #8
Installer ikke NWlink IPX/SPX samt Netbios  det sætter kun hastigheden ned på dit netværk.

Avatar billede flyfish.dk Nybegynder
29. december 2001 - 00:06 #9
winXPnetværksdel=win2000=winNT i store træk.
The basic
1. undersøg at dit netkort for en ipadresse !
start-> run-> skriv cmd -> ipconfig /? for dine options (cmd svare til en dospromt)
(jeg går udfra at du også har en ADSL router stående i den anden ende eller noget ligende som agere DHCP-server)
2. undersøg at ALLE pc\'erne er i samme workgroup/Domain

Hvis lortet stadig ikke fungere så.
test for kabel fejl dvs. dårlige kabler osv.
ping 127.0.0.1  for at teste op netkort driver + Tcp/IP protekollerne fungere ordenlig.
ping din gateway hvis du har en sådan en, hvilket jeg går ud fra (den interne ip adresse på din kabel/adsl router).

hvis der stadig ikke sker noget vil jeg gerne høre lidt mere !
hilsen flyfish.dk
Avatar billede casio Nybegynder
29. december 2001 - 00:18 #10
1 - ok
2 - ok
...alt er tjekket.
Avatar billede flyfish.dk Nybegynder
29. december 2001 - 00:28 #11
alle pc\'erne kan komme på interettet ??
Avatar billede casio Nybegynder
29. december 2001 - 00:29 #12
nej kun min kan, da det er sat til min computer. De to andre computere har normalt internet gennem min computer.
Avatar billede flyfish.dk Nybegynder
29. december 2001 - 00:34 #13
har du adsl eller kabelnet router eller har du en form for netkort siddende (netexpress) i din pc ??
Avatar billede casio Nybegynder
29. december 2001 - 00:37 #14
Jeg har TDC NetExpres ... Dvs. jeg har et ATM kort siddende.
Avatar billede flyfish.dk Nybegynder
29. december 2001 - 01:07 #15
ok så har du en atm netkort siddende samt et alm netkort ikke !
så skal din win xp maskine have af vide at den skal benytte dit alm netkort når den benytter det lokale netværk.
dine win98+95 pcer har din winxp maskine lan ipadresse som gateway

din xp maskine skal så have en gateway på sit netkort der fortæller at den skal finde de andre ved at benytte dit alm net kort,  du kan sætte flere ip adresse gateway inde under advance tcp/ip settings, her kunne du skrive det netværks adresse ind som de 2 andre maskiner ligger på.
desuden skal der enables internet connection sharing på dette netkort måske også på ATM netkortet ellers får de ikke lov til at slippe igennem.
jeg har selv bøvlet lidt med de her problemer og det kan være at du op din win xp maskine skal gå ind og opsætte en statisk route i lmhost.sam filen
Avatar billede casio Nybegynder
29. december 2001 - 01:16 #16
De tre computere HAR allerede hver sin IP... og de to andre har fået MIN IP som gateway... (der har været en ekspert på området og sætte det hele op. Alt skulle gerne være i orden...

Hvad er lmhost.sam?
Avatar billede riversen Nybegynder
29. december 2001 - 08:13 #17
Hej alle,

jeg satte hans netværk op med inet deling for et stykke tid siden via VNC. atm kortet får selføgelglige tildelt en dynamisk ip-adresse når der bliver kaldt op.

Hans LAN er sat med ip-adresserne 192.168.0.1, 2 og 3. Subnet på alle er 255.255.255.0. De to pc\'ere som går på inet via hans egen pc har fået gateway 192.168.0.1 og samme dns\'er som \"serveren\" får tildelt.

Som han skriver har det hele virker, og de to pc\'ere uden inet kan pinge hinanden men xp\'eren kommer ikke med.
Netkort virker 100% og vi har forsøgt at lave en opsætning af LAN helt forfra, så den er heller ikke galt der.
Internet connection sharing er enablet men det har jo ikke noget med at lan\'et ikke virker. Hvis vi i første omgang får LAN\'et til at virke, så kommer inet nok af sig selv.

som han også har fortalt mig, så opstod problemet efter installation af TweakXP. Han har forsøgt at afinstallere, men problemet fosvindet åbenbart ikke...det er nok nemmere, hvis du selv forklarer den del.
At pille ved lmhosts.sam eller hosts.sam for den sags skyld skulle ikke være nødvendigt.

casio: havde du mulighed for at tage et billede af det du fortalte mig om ved opstart?
Avatar billede riversen Nybegynder
29. december 2001 - 14:07 #18
slet ikke flere forslag?
Avatar billede flyfish.dk Nybegynder
29. december 2001 - 14:21 #19
jo  men jeg arbejder på at fremtvinge samme problem samt installer en win98 maskine til test
LMhosts.sam var kun en option man kunne prøve, for at sætte alt op statisk.
mit problem er bare at jeg sidder med en pro@cess router, så jeg kan ikke teste, om de options jeg gerne vil benytte også er der når man benytter et ATM NIC
Benytter du ikke 193.162.159.194 eller 193.162.145.130 som dns server ??

Avatar billede riversen Nybegynder
29. december 2001 - 14:36 #20
jo, det mener jeg vi brugte...

men hvis vi bare får LAN\'et op at køre. Så lad os holde inet og atm kortet udenfor lige nu...og koncentrere os om hans Realtek netkort og de øvrige pc\'ere.
Avatar billede casio Nybegynder
31. december 2001 - 14:51 #21
Jeg havde tjekket at netværkskablet sad i ca. 500 gange. Så var det at jeg støvsugede bag min computer idag - gæt hvad jeg fandt! - et netværksstiv der var røget ud!!!!

Så her kommer løsningen på tusinder af netværksproblemer: Lige meget hvor mange gange du har tjekket at alle kabler sidder i, så støvsug bag din computer!! Det er utroligt hvad der kan gemme sig under støvet *gg* .... sorry friends :)
Avatar billede riversen Nybegynder
31. december 2001 - 14:57 #22
grrrrr ;-)