Avatar billede snorre Nybegynder
10. april 2000 - 20:41 Der er 11 kommentarer

Har købt RIVA TNT 2 VANTA PCI grafikkort

Til orientering er jeg ikke den store edb-haj.

Jeg har købt ovennævnte grafikkort til min IBM Aptiva 200 Mhz MMX, 96 SDRAM
4,3 GB harddisk. Tidligere grafikkort/chip ATI Rage II + 3D (2 MB).

Efter at have installeret det nye garfik kort strater maskinen op, med win 95 (startbilledet) og skærmen bliver sort med en hvid cursor i øverste venstre hjørne. Der efter bliver skærmen helt sort. Hvad gør jeg ????

Bundkort  ATX    v58X-1
Chipsæt  API Aladdin 4
Avatar billede thoeger Nybegynder
10. april 2000 - 22:22 #1
prøv at starte i fejlsikret tilstand, o ændre så dit grafikkort til det rigtige
Avatar billede atomizer Nybegynder
10. april 2000 - 22:31 #2
Jeg vil helt klart reinstaller windows for at få de konfliketer ud af verden...
downloade en ny driver på nettet... osv.

så bliver pcøen mest stabil

//Atomizer
Avatar billede sjensen Nybegynder
10. april 2000 - 23:25 #3
snorre,

problemet er som thoeger siger det at den indstilling din maskine havde med det gamle kort ikke kan håndteres af det nye. Prøv derfor at starte i fejlsikret tilstand (tryk på F8 lige nøjagtigt når maskinen ved boot skriver: Starter Windows 95, og vælg menupunktet "fejlsikret tilstand")

Herefter starter den op med et normalt 640x480 billede med 16 farver. Gå derefter ind i kontrol panel, tilføj/fjern hardware og fjern den linie under skærmkort der viser dit gamle kort. Samtidig kan du installere det nye kort, enten ved at bruge den cd der medfølger (og starte setup som der står i beskrivelsen eller ved at vælge install hvis den automatisk kommer frem når du lægger cd'en i)

Derefter genstarter du maskinen og nu er det ok, men den starter stadig i 640x480x16. Gå derfor ind i kontrol panel, skærm og vælg en anden opløsning og max. antal farver.

Der er ingen grund til at geninstallere windows. Det er kun fordi du glemte at sætte skærmopløsning, antal farver og evt. opdateringsfrekvens til standard inden du lukkede win95 sidste gang inden du udskiftede skærmkortet.
Avatar billede kone Nybegynder
11. april 2000 - 15:17 #4
Det kan ikke lade sig gøre og indstallere i fejlsikret tilstand for den læser ikke cd-rom drevet med
men han kan gå ind i system og enhedshåndtering og fjerne det skærmkort der er og så genstarte og så kan han køre det nye ind
Avatar billede 3dmikkel Nybegynder
11. april 2000 - 20:50 #5
tnt2 grafikkort virker så vidt jeg ved, ikke med ali chipsets
Avatar billede 3dmikkel Nybegynder
11. april 2000 - 20:51 #6
det var faktisk et svar
Avatar billede kone Nybegynder
11. april 2000 - 21:32 #7
det gør det faktisk men det kan være at
der skal en formatering og ingen bundkortsdriver i før at det er indstaleret..
Avatar billede snorre Nybegynder
15. april 2000 - 20:48 #8
Til : kone

er det muligt at afinstallere ALI driverne og derefter installere Riva TNT
??

Er der mulighed for at disable ATI Rage II chip'en på nogen måde ?? Har forsøgt at finde svar hos IBM, Creative og ATI
men har ikke fundet nogen løsning.

Er en sidste udvej køb af net nyt bundkort ????

Avatar billede kone Nybegynder
15. april 2000 - 21:11 #9
ja det er det du skal gå ind i mappe indstinlinger og få den til og vise alle filer og finde de driver der ligger til det i advangseret søgning
men det er ikke mugligt og disable de
chip du nævner
og sidst det er ikke nødvendigt og købe et nyt bundkort med mindre at der er brændt nogle kredse på det du har inden du købte det nye kort havde du da mange underlige fejl såsom programfejl i det du lige havde været inde i eller blå skærm tit,
Avatar billede cult Nybegynder
31. oktober 2000 - 16:58 #10
Riva TNT2 vanta???
Jeg hader at gøre folk ked af det, men et VANTA kort er altså ikke et TNT2 kort. Faktisk giver vanta ikke bedere ydelse end et Voodoo2 kort! (no offence)
Avatar billede begere Nybegynder
11. marts 2001 - 23:19 #11
Vanta findes faktisk i en tnt2 variant som har bedre ydelse end et almindeligt tnt2 kort... så du har ikke helt ret!