Avatar billede oasen Nybegynder
20. december 2001 - 22:45 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

MP3 ulovlig?

Hvornår er brugen af MP3-musikfiler ulovlig? Jeg har f.eks. læst at det er lovligt, at downloade dem til sin egen maskine og til eget brug...
Avatar billede popsy Novice
20. december 2001 - 22:46 #1
Lyder mærkeligt i mine ører, men jeg lytter!

popsy
Avatar billede finntoft Nybegynder
20. december 2001 - 22:49 #2
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
20. december 2001 - 22:50 #3
Nej det er ikke lovligt og heller ikke lovligt at brænde dem ned på en skive..Dog er det blevet lovligt TIL EGET FORBRUG at feks. låne en skive på bib og brænde den ELLER brænde en skive du allerede har købt!

-Jonas
Avatar billede egadm Nybegynder
20. december 2001 - 22:55 #4
der er faktisk mange mp3 filer der kan hentes lovligt på nettet. men man må ikke brænde dem.

du kan læse download betingelserne på siderne
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
20. december 2001 - 23:06 #5
Ja det er feks. www.mp3.com ! Fuldt ud lovligt!
Avatar billede ztyxx Nybegynder
20. december 2001 - 23:08 #6
sålænge du ikke krænker ophavsretshaveren er mp3 lovligt, dvs at hvis ophavsretshaveren tydeligt gør opmærksom på at du må bruge filen som du vil, overtræder du ikke nogen love, men er der restriktioner på er det jo noget andet. Står der intet, bør man som udgangspunkt betragte filen som en med rettigheder, så risikerer man ikke at få \"håret i postkassen\"
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
20. december 2001 - 23:15 #7
det er jo ikke selve mp3 filen, men copyrightet der er ulovligt.
altså hvis du kopierer fx en metallica sang, er det ulovligt om du brænder eller lader være, med mindre du har rippet den fra en af dine egne cd´er.
Avatar billede oasen Nybegynder
20. december 2001 - 23:20 #8
Det lyder som en ret flydende grænse. Er det f.eks. ulovligt at downloade MP3 fra Kazaa til eget brug på computeren?
Avatar billede finntoft Nybegynder
20. december 2001 - 23:21 #9
Du må gerne:

Kopiere et lovligt værk - dvs. et lovligt eksemplar af et udgivet værk - et værk, der er lovligt tilgængeligt.
Kopiere et værk, som kunstneren eller ophavsmanden selv har givet tilladelse til at kopiere.
Kopiere en lovlig cd lånt af en ven
Kopiere en cd lånt på biblioteket.
Spille en lovligt kopieret cd til din egen fest.
Kopiere værker hentet på nettet, som er lagt ud med kunstnerens eller ophavsmandens samtykke.
Kopiere til din pc med henblik på elektronisk afvikling inden for husstanden.
Lytte til din egen kopi hjemme, i bilen, i sommerhuset, på din båd og på din discman.

Du må ikke:

Kopiere en kopi-cd.
Kopiere værker hentet på nettet, som er lagt ud uden kunstnerens eller ophavsmandens samtykke.
Kopiere en cd og spille den til en andens fest.
Lytte til en kopieret cd på arbejdspladsens musikanlæg.
Give en kopieret cd væk.
Låne, bytte eller sælge en kopieret cd.
Videresende et digitalt leveret værk via din e-mail.
Avatar billede oasen Nybegynder
20. december 2001 - 23:22 #10
Jo tak - jeg har læst artiklen
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
20. december 2001 - 23:30 #11
hvad er problemet så?
Avatar billede oasen Nybegynder
20. december 2001 - 23:39 #12
At jeg ikke er klar over, om Kazaa´s MP3´er er lagt ud med kunstnerens samtykke, men det er de formentlig ikke.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
20. december 2001 - 23:44 #13
et fingerpeg er at kigge på kunstnerens hjemmeside, kan du finde filen der så er den god nok
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
21. december 2001 - 00:05 #14
*GGGggggGGg*
Avatar billede _zorro_ Novice
21. december 2001 - 00:12 #15
Du må gerne:
Kopiere en lovlig cd lånt af en ven

hmm...det lyder sgu da mystisk!  ...så kan man jo bare kopiere løs af hinandens CD\'ere.  hehehehe
Avatar billede freefreelancer Nybegynder
21. december 2001 - 01:21 #16
Jaaa....Det er også en lov der lige er kommet...Bid dog lige mærke i (så vidt jeg ved) at du kun må kopiere hans cd hvis den ikke også er brændt. Altså skal din ven have betalt for cd´en!

-Jonas
Avatar billede sjovert Nybegynder
23. december 2001 - 14:32 #17
der har du ret :)
men stadig er det et kæmpe hul i loven, da hvis jeg køber en cd, kan jeg låne den til en ven, han kopiere den, jeg får den tilbage låner den til en anden ven osv.
så stopper det piratkopiering, nix.
formålet er så ox at stoppe salget, stadig underligt da kunsterne stadig mister penge.
de siger faktisk,\"det gør ikk noget vi mister penge, bar i ikke tjener på det\".