Avatar billede svend_rugaard Praktikant
07. december 2001 - 23:11 Der er 29 kommentarer og
3 løsninger

Cisho 77 Router!

Jeg har et spørgsmål det er først hvordan indstiller jeg min router så man kan få adgang til min FTP server jeg har fået ADSL i dag og vil godt have en til at kunne få adgang til min server men da jeg er ny inde på Router branchen så kender jeg ikke noget til det jeg har kigget andre topics igennem og der stod noget med telnet , men det fatter jeg ikke noget af nogen der kan hjælpe mig med begge dele
Avatar billede nyrup Nybegynder
07. december 2001 - 23:13 #1
hvis pc\'en hedder 10.0.0.2
set nat entry add 10.0.0.2 20 0.0.0.0 20 tcp
set nat entry add 10.0.0.2 21 0.0.0.0 21 tcp
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
07. december 2001 - 23:15 #2
Altså 10.0.0.1 er min \"Interne\" IP og 0.0.0.0 det er det samme som 255.255.255.0 ?
Avatar billede nyrup Nybegynder
07. december 2001 - 23:18 #3
0.0.0.0 er bare hvilkensomhelst ip-adresse.

Altså trafik på tcp port 20 der kommer ind i routeren fra hvemsomhelst, videresendes til 10.0.0.2 port 20.

set nat entry add 10.0.0.2 20 0.0.0.0 65 tcp

vil får trafik på port 65 til at ende på ip 10.0.0.2 men på port 20

osv.
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
07. december 2001 - 23:19 #4
Den skriver \"Format is set <value> når jeg skriver det altså som min pc så hedder ?
Avatar billede nyrup Nybegynder
07. december 2001 - 23:24 #5
Efter connect skal du angive password, skrive enable og igen password og den skulle gerne svare med
cbos#

derefter set nat ....

afslut med write
reboot
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
07. december 2001 - 23:28 #6
Som sagt kender jeg ikke til til TELNET hvordan connecter jeg ? - Jeg vil godt smide flere point i hvis det er
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
07. december 2001 - 23:29 #7
Jeg er inde i Telnet men ved ikke hvordan man connecter
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
07. december 2001 - 23:29 #8
Og hvad er det for et password ? er det , det jeg bruger til min udbyder ?
Avatar billede nyrup Nybegynder
07. december 2001 - 23:31 #9
Allerførst, skal du forbinde computeren (en com port) med routerens management stik (et rj45).
Min er en Cisco 677, men jeg tror det er det samme med en Cisco 77, at det er den lyseblå ledning.

Her du det?
Avatar billede nyrup Nybegynder
07. december 2001 - 23:32 #10
Øh - der skulle have stået har du det?
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
07. december 2001 - 23:33 #11
Jep ! :) Har det - øjeblik sætter det i
Avatar billede nyrup Nybegynder
07. december 2001 - 23:38 #12
OK næste trin er at oprette/konfigurere telnetforbindelsen.
Jeg bruger selv Hyperterminal - det er det letteste efter min mening.

Altså start hyperterminal op.

1. Angiv et navn til forbindelsen - f.eks. Cisco.
2. Vælg evt. et andet ikon.
3. Klik på OK.
4. Vælg den Com-port dit blå MGMT-kabel sidder på under Tilslut via. I dette tilfælde Direkte til Com1.
5. Klik på OK.
6. Vælg 38400 under Bit pr. sekund.
7. Vælg 8 under Databit.
8. Vælg Ingen under Paritet.
9. Vælg 1 under Stopbit.
10.Vælg Ingen under Flow-styring.
11.Klik på OK.

Nu vil selve HyperTerminal-programmet kommet frem og forbindelsen til routeren er blevet etableret. I de fleste tilfælde vil man bare have en hvid skærm. Hvis du har det skal du bare trykke en gang på \"Enter\", så får du en login-forespørgsel:

Skriv din adgangskode
skriv enable
skriv igen adgangskode
Cisco\'en skal nu svare cbos#

Avatar billede svend_rugaard Praktikant
07. december 2001 - 23:51 #13
Hmm! Der står jeg connected - men der sker ikke noget når jeg trykker Enter - og når jeg prøver at skrive noget så blinker cursuren bare

Ja undskyld besværet men jeg sætter lige 40 point oven i
Avatar billede nyrup Nybegynder
07. december 2001 - 23:57 #14
Prøv lige at checke comporten. Jeg har min tilsluttet com2 - hvis jeg ændrer i konfigurationen af Hyperterminal (uden at flytte stikket) til com1, får jeg samme resultat som dig - den siger connectet, blinkende cursor men ingen reaktion.

Hvis det ikke er det så prøv evt. at dobbeltchecke resten af opsætningen - og skift evt. port
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
08. december 2001 - 00:07 #15
Jeg har skifetet port nu, genstartet computeren og routeren den blinker bare stadig !

Jeg vil smutte i seng nu skal på arbejde klokken 7 i morgen , men jeg er ikke færdig - hehe - jeg vil forsat godt have hjælp af dig i morgen aften jeg kommer på efter klokken 20 :) Så må jeg hellere få givet de point!
Avatar billede nyrup Nybegynder
08. december 2001 - 00:17 #16
Ok - sov godt.

Jeg kon lige i tanke om noget.
Hvis din udbyder har åbnet for det i routeren, kan man connecte på ydersiden altså på den eksterne ip-adresse.
Hvis du ændrer tilslut via til TCP/IP i stedet for comx, og sætter din eksterne ip-adresse som host. Så burde du kunne gå den vej igennem.

Jeg tror ikke det er nogen god idé at fortsætte i morgen aften, jeg skal til julefrokost i firmaet!!

Men skriv bare hvordan det gik, jeg checker nok nor jeg kommer hjem søndag eftermiddag.

Avatar billede svend_rugaard Praktikant
08. december 2001 - 18:50 #17
Hmm! Synes ikke rigtigt jeg kan få det til at virke
Avatar billede cope21 Nybegynder
08. december 2001 - 23:30 #18
Svend..

Jeg antager, at din interne IP (LAN IP) er 10.0.0.2 og din globale IP (WAN IP) er 212.242.xxx.xxx - så gør du som følger.

1) Du åbner telnet forbindelse til routeren:
START -> KØR -> Skriv \"telnet 10.0.0.1\"

2) Så skriver routeren:
User Access Verification
Password:

Her skriver du så din adgangskode og trykker ENTER. Router outputtet er nu \"cbos>\". Så skriver du \"enable\" eller \"en\" for at sætte den i enable-mode - routeren beder så om adgangskode igen og du skriver den selvfølgelig og afslutter med ENTER igen.

3) Så står der \"cbos#\". Du skriver nu følgende for at åbne port 20-21 til FTP:

set nat entry add 10.0.0.2 20 212.242.xxx.xxx 20 tcp
set nat entry add 10.0.0.2 21 212.242.xxx.xxx 21 tcp
write
reboot

Så er routeren sat op til at forwarde al indkommende trafik på port 20 og 21 til din interne IP 10.0.0.2

Hvis du vil se hele din NAT-tabel, så skriv \"sh na\" i routeren... i den tabel den viser, kan du se at alle de NAT entries du selv har lavet er dem, hvor tallene i kolonnen FLAGS slutter med tallet 41 - alle andre er bare dynamiske porte, der åbnes når du benytter forskellige programmer på nettet.
Avatar billede nyrup Nybegynder
09. december 2001 - 16:22 #19
Har du prøvet at connecte på din eksterne ip, som jeg foreslog?
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
10. december 2001 - 14:06 #20
Nyrup > Jeg kunne slet ikke gøre noget i Hyperterminal Cursoren blinkede bare!

OG Cope21 Når jeg prøver på din måde så kommer jeg fint nok igennem Punkt 1 >

Men i Punkt 2 skriver jeg også Passwordet efter Enable men ingenting sker efter et par forsøg skriver den %Bad Secrets hvad det så, end betyder!

Så Punkt 3 kommer jeg aldrig til!

Nogen Forslag til det ?
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
10. december 2001 - 14:56 #21
Hmm! Det ville værer ret behjælpeligt med nogen svar ;)
Avatar billede cope21 Nybegynder
10. december 2001 - 18:28 #22
Er det Cybercity ADSL du har?
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
11. december 2001 - 00:08 #23
Wordonline !
Avatar billede cope21 Nybegynder
11. december 2001 - 00:32 #24
Jeg vil foreslå en generel nulstilling... måske erase sector 6, men vær sikker på at det gøres ordenligt, og hav den rigtige konfiguration klar.

Supporter WOL ikke den slags? Skift til Cybercity ellers hehehe, så fixer vi den for dig :)
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
11. december 2001 - 01:15 #25
Jeg er nu kommet ind i cbos#> Men jeg kan ikke finde kommandoen for at ændre det med Porten osv fordi når jeg skriver set .... osv så skriver den bare unreconized comand
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
11. december 2001 - 19:18 #26
hmm! Slet ingen der kan hjælpe mig , og jeg vil ikke have kommentare på hvordan i gør på jeres CISCO 677 da det ikke virker
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
11. december 2001 - 22:29 #27
Hm!
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
11. december 2001 - 22:50 #28
Jeg kunne ikke bruge nogen af de kommentare osv i kom med, men i får point som tak for jeres hjælp , jeg fandt ud af at de kommandoer i gav mig er til Cisco 677 og de virker ikke på SOHO 77!
Avatar billede nyrup Nybegynder
11. december 2001 - 22:56 #29
Det glæder mig, at du har fundet ud af det. Det undrer mig bare, at der skulle være så stor forskel på Cisco 677 og Soho 77, men OK, man må vel bøje sig for fakta.
Avatar billede cope21 Nybegynder
12. december 2001 - 00:02 #30
Damn Svend...

Hvorfor sagde du ikke det var SOHO 77?!? Så havde dine problemer været løst for flere dage siden :)
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
13. december 2001 - 22:03 #31
Cope det sagde jeg også - jeg sagde Cisco 77 - Der er jo ikke andre Cisco der hedder 77 ;) Men i får sku nogen point, for jeres energi for ingen ting!
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
13. december 2001 - 22:04 #32
Er det fint med 20 nu hvor i ikke gættede det ;)