Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
06. december 2001 - 15:21 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Homepage icon

jeg har lagt mærke til at mange sider på nettet blandt andet experten og altavista har det lille icon oppe i addresse baren er der nogen der ved hvordan man selv kan gøre det på sit site???

jeg kan desvære kun finde ud af html og asp
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
06. december 2001 - 15:21 #1
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2001 - 15:22 #2
Avatar billede dfr12 Nybegynder
06. december 2001 - 15:24 #3
Ikon i URL linien
Lav et ikon og kald det favicon.ico og læg det i roden af din hjemmeside. Så får man et ikon når man tilføjer dem sine foretrukne (bookmarks). Det er først når man tilføjer hjemmesiden foretrukne man får ikonet. Også i sin lister over foretrukne

Der skal bruges et program til at lave et icon. Dette icon kan ikke laves som gif eller jpg billed. Der findes mange shareware programmer til at lave ikoner med.

MenMenMen man kan lave det i MS Paint (på PC) og så gemme det som favicon.ico altså gemmes som .ico.
Avatar billede luxusjake Nybegynder
06. december 2001 - 15:33 #4
Man behøver nu ikke at tilføje en side til sine foretrukne for at se et evt favicon...

Hvis du f.eks. IKKE kan se Eksperten.dk\'s favicon, så prøv blot at \"trække\" ikonet til venstre for adressen et par milimeter til en af siderne, så kommer favicon\'et også frem...
Avatar billede luxusjake Nybegynder
06. december 2001 - 15:36 #5
For at få ikonet frem skal du tilføje følgende linie i din header i html dokumentet:

<LINK REL=\"SHORTCUT ICON\" HREF=\"favicon.ico\">

Den peger på førnævnte ikon (favicon.ico\") som skal ligge i roden på serveren. Lav et ikon på 16x16 pixels.
Avatar billede ragout.dk Nybegynder
06. december 2001 - 18:16 #6
Det kan/bør lige nævnes at denne feature kun virker i IE 5+ og at det er en MEGET ustabil feature! Det er langt fra altid at det virker efter hensigten, så selvom du laver et ikon så kan du ikke være helt sikker på at det virker hos alle der bookmarker dine sider!

Den kode somluxusjake nævner er ikke nødvendig for at vise ikonet. Du kan udelade den, hvis du blot navngiver dit ikon \"favicon.ico\"
Hvis du derimod ønsker at navgive dit ikon anderledes skal du bruge ovennævnte kode, og istedet for \"favicon.ico\", skal du skrive \"nytnavn.ico\". Men ikonet skal stadigt ligge i roden, men synes du at det er for småt at arbejde med et ikon på 16x16 pixels, så kan du også lave det i 32x32 pixels...

Mht. editor til at lave billedet i, så er den onlineeditor som findes på www.favicon.com ganske glimrende...
Avatar billede luxusjake Nybegynder
06. december 2001 - 20:20 #7
Det skal også lige siges at det ikke er alle servere der understøtter den feature ;-)

Så det kan godt vise sig at være sværere end det lyder at få et lille fint ikon frem!
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
10. december 2001 - 09:30 #8
Tjaaaa... alle jeres svar er forskellige og virker så i må vel deles om pointne :)
Avatar billede luxusjake Nybegynder
10. december 2001 - 15:56 #9
;-) Det er da gavmildhed-

thanx...
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
11. december 2001 - 08:16 #10
No prob :)