Avatar billede darkmoon Nybegynder
04. december 2001 - 15:47 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

wu-ftpd vs. proftpd

Hvad er fordele og ulemper ved hhv wu-ftpd og proftpd. Er der evt. andre muligheder ? (point til deling :) )
Avatar billede morpheus Nybegynder
04. december 2001 - 17:17 #1
I proftpd kan du styre brugere osv. via mySQL, en feature der ikke er mulig i wu-ftp.

Men er også at sikkerheds niveauet er en del højere i Proftpd !
Avatar billede all-technology.com Nybegynder
04. december 2001 - 17:38 #2
Jeg ville aldrig køre ftp på min egen server
på grund af sikkerheds hensyn !

Jeg bruger altid rsync igennem ssh.

Knud
Avatar billede langbein Nybegynder
04. december 2001 - 18:13 #3
Jeg har så langt bare brukt wu-ftp fordi det er standard programvare til Red Hat. Wu-ftp er ekstremt lett og konfigurere og man opplever aldri noe problem av noe slag. Det sies at ytelsen ikke skal være helt på topp ved store belastinger/mange samtidige brukere, men det merker man i praksis ikke mye til. Linux/Apache/WU-ftp passer meget godt sammen og framstår nærmest som en funksjonell enhet. Når man for eksempel oppretter en bruker i Linux så har brukeren automatisk en wu-ftp konto med rett pålogg/passord. Det har for meg så langt ikke vært naturlig å skifte ut et av de programmene som fungerer aller best.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
05. december 2001 - 00:02 #4
jeg kunne aldrig finde på at bruge wu-ftpd... selvom der ofte kommer nye patches, er skidtet stadig hullet som en si...

proftpd kan konfigureres på alle mulige (og umulige) måder... det er ikke altid en god ting - med mindre, man ved, hvad man laver... ydelsen på proftpd er god...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
05. december 2001 - 00:03 #5
proftpd kan være en anelse omstædig at sætte op og man skal regne med at bruge en del tid på http://www.proftpd.org for at læse dokumentation... wu-ftpd har vist diverse point-and-click interfaces til konfigurationen...
Avatar billede langbein Nybegynder
05. december 2001 - 19:34 #6
Wu-FTP - Hullet og hullet .. på hvilken måte og i hvilke sammenhenger og til bruk for hva ?? Wu-ftp er jo den FTP server som er valgt som standard for Red Hat og Mandrake (håper jeg ikke husker feil vedrørende Mandrake) og mange andre, vil jeg mene. Eksempel på sikkerhetshull som gjelder spesielt for WU_FTP ?? Mon ikke alle ftp-servere har en sikkerhetsrissiko og om ikke det beste mht til sikerhet er å stenge dem ned (hvis optimal sikerhet er målet.) Man behøver faktisk ikke konfigurere WU-FTP i det hele tatt, i hverfall installert via Red Hat CD. Man installerer, eventuelt starter opp, og så kjører det, brukere, validering, det hele integrert inn i Linux sitt eksisternede oppsett.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. december 2001 - 19:37 #7
Forresten et problem: I wu-ftp så er det heller vanskelig og omstendig å hindre brukerne å få innsyn i mer en det de kanskje skulle, det vil si de kommer lett inn i hele filsystemet .. Hvordan er dette i proftpd. Hvis bedringer på dette punkt så kunne jeg faktisk tenke meg å prøve den ..
Avatar billede thomasledet Nybegynder
06. december 2001 - 00:32 #8
proftpd virker også \"out of the box\"... men jeg vil dog anbefale, at man fjerner adgang for anonymous

eksempler på config-filer, der \"lukker brugerne inde\" og meget andet lir (fx brugerstyring vha mysql) kan findes på

http://www.braindump.dk/dk/wiki/?catid=7&wikipage=Configfiler
Avatar billede thomasledet Nybegynder
06. december 2001 - 00:36 #9
der er ikke noget grafisk interface til opsætning af proftpd (at jeg ved af), men med lidt øvelse og med dokumentationen i baghånden er det ikke svært...

huller i wu-ftpd: (fundet ved en hurtig søgning)
http://www.oreillynet.com/pub/a/linux/2001/12/03/insecurities.html
http://www.trusecure.com/html/tspub/hypeorhot/alerts/old/wuftp2.shtml
http://search.linuxsecurity.com/cgi-bin/htsearch?sort=score&words=wu-ftpd

og der er sikkert mange flere... :)
Avatar billede netcrawler Nybegynder
10. december 2001 - 02:31 #10
jeg brugte wu-ftp en halv dag... så skiftede jeg til proftpd... never looked back since.... Hvis du med lidt snilde sætter den op med mysql support virker den med virtuelle brugere, istedet for at man skal oprette en bruger på maskinen for bruger... selvom dette da også kan bruges naturligvis... proftpd er dog mere tekstmode end wuftp KAN gøres... det fede ved wuftp er at det har så mange GUI-utils at det er utrolig let at bruge, mens proftp\'s funktionalittet ligger højere.... bl.a. sourceforge bruger proftp, men ak, med danske sider som braindump så behøver man jo dårligt kunne stave til det program man vil have på.... der er tonsvis af lette step-by-step guides rundt omkring, så lethed i installationen burde ikke være et problem... det skal siges at det med proftp med mysql support jo ikke er svært at lave en webGUI til conf af brugere.....
Avatar billede thomasledet Nybegynder
13. december 2001 - 14:01 #11
netcrawler: phpMyAdmin kan man jo fx bruge... :)
Avatar billede netcrawler Nybegynder
13. december 2001 - 14:57 #12
Thomasledet: Det bruger jeg også, nu tænkte jeg mere på en specifik GUI til det, som ikke krævede andet end man indsatte nogle navne i nogle pæne felter og vupti!! Det kan laves med PHP... men phpMyAdmin er da klart også den metode jeg benytter.....
Avatar billede thomasledet Nybegynder
16. december 2001 - 16:57 #13
det kan da hurtigt laves i php... ingen ben i det...