Avatar billede wmkurt Nybegynder
02. december 2001 - 01:06 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Import af tekstfil

Hej
Jeg kan ikke importerer en tekst-fil, i Access 97.
Under menupunktet \'Hent eksterne data/Importer\' har jeg kun mulighed for at vælge Access-databaser og Odbc-databaser.
Jeg har læst spørgsmålet http://www.eksperten.dk/spm/81527 , men der er der ingen løsning på problemet.
Jeg har prøvet at slette alt ang. Office 97 og indstalleret det igen og har også indstalleret dataacc.exe fra Office cd\'en (Value pack), og patch SR1 og SR2 er også indstalleret.

Så hjælp, hvad kan jeg mere prøve????
Avatar billede soreno Praktikant
02. december 2001 - 01:11 #1
nu ved jeg jo ikke lige hvilke data der findes i tekst-filen, men de få gange jeg har skullet lægge noget ind i access har jeg kopieret det ind i excel først (så det er opdelt i celler) og derefter ind i access.
Avatar billede wmkurt Nybegynder
02. december 2001 - 01:28 #2
Øhhh, det er ikke svaret.

Mit spørgsmål er hvorfor jeg ikke har mulighed for at importerer fra en tekst-fil??
Avatar billede johs_j Novice
02. december 2001 - 10:23 #3
Når du installerer off97 skal du huske at vælge hvilke importfiltre du vil installere til Access. Der skulle være et filter til txt-filer. Du behøver ikke at installere det hele igen, du kan nøjes med at lave en opdatering.
Avatar billede wmkurt Nybegynder
02. december 2001 - 15:45 #4
Filter til txt-filer er indstalleret, jeg ved godt at man kan nøjes med at opdaterer, men nogle gange kan man løse en evt. fejl ved at afinstallere det hele først og herefter indstallerer det igen.
Avatar billede b_hansen Novice
03. december 2001 - 08:20 #5
Jeg har osse oplevet problemer med at importere til Access. Jeg har løst det ved først at importere tekstfilen i Excel, for derefter at hente det ind i Access.

Det lyder måske umiddelbart bøvlet, men man kan jo lave en makro, der får det hele til at køre automatisk. Den del har jeg dog ikke på plads endnu, men jeg synes osse, at det er til at leve med, at man først kører en makro i Excel, og så starter Access *S*
Avatar billede wmkurt Nybegynder
03. december 2001 - 13:07 #6
Det er ikke en løsning jeg kan bruge, Excel er ikke indstalleret, og det er også noget der skal bruges professionel.
Kunden har flere pc\'er hvor importen virker, men det virker altså ikke på den hvor det skal virke og jeg kan ikke finde forskellen på de pc\'er hvor det virker og på den hvor det ikke virker (begge er Windows 2000 osv.)

Jeg har herefter indstalleret det hos mig, og her virker det heller ikke.
Avatar billede b_hansen Novice
03. december 2001 - 13:55 #7
Har du prøvet at ændre extension på import-filen? Det er flere gange blevet foreslået som løsning, når der har været spørgsmål fremme omkring importproblemer i Access.
Filen bør typisk have extension csv eller txt

Er der samme version af Access på alle maskinerne?
Avatar billede wmkurt Nybegynder
03. december 2001 - 14:23 #8
Extension er .txt, så det er ikke det, men jeg tror jeg har fundet ud af hvad der er galt, for både hos mig og hos kunden har Office 2000 været indstalleret (den er fjernet igen), men der er sikkert nogle dll\'er eller lign. der ikke er blevet fjernet, så selv om man indstaller Office 97 igen, vil evt. dll\'er jo være nyere, og dermed bliver de ikke erstattet.

Så nu er spørgsmålet så, hvordan løses det uden at der skal en omformatering til, findes der en liste over dll\'er der ikke bliver fjernet ved en afindstallation eller lign.
Avatar billede b_hansen Novice
03. december 2001 - 14:30 #9
Ja, nu er jeg vist kommet på dybt vand *S* Her skal der en virkelig ekspert til!

Men jeg bruger altid den tommelfingerregel, at de dll-filer, der er placeret i windows-folderen, aldrig bliver fjernet ved en afinstallation. Og er der en ting, jeg har lært, så er det, at man ikke skal rode med de dll-filer, der ligger i denne og underliggende foldere. Så hellere reinstallere Windows....
Avatar billede terry Ekspert
03. december 2001 - 14:45 #10
wmkurt>Uninstall Office from the control panel then install the version you want to use either 97 or 2000. Then try makng a new database and see if you can imnport a text file.
Whe you install Office 2000 over 97 you have the chance to keep your old version (97) and the new (2000) is installed in a new folder.

If you uninstalled Office 2000 from the control panel, then it should remove all files (if they are not in use) and you should be able to install 97 again. If you try (manually) to remove Office then you are going to get problems.
Solution:
Format and start from scratch :o(
Avatar billede wmkurt Nybegynder
03. december 2001 - 23:35 #11
terry> Jeg har selvfølgelig prøvet at installerer 97 efter at jeg har fjernet 2000, det hjalp ikke.
Herefter fjernede jeg 97 igen og samtidig søgte jeg hele registrerings-databasen igennem for henvisninger til Office 2000 og 97 og der var mange (over 100), dem slettede jeg også, herefter indstallerede jeg 97 men det hjalp heller ikke.

Så det med at den fjerner alt ved en afinstallering passer ikke og jeg vil vædde på at den heller ikke sletter alle dll\'erne, det er jeg faktisk helt sikker på.
Avatar billede wmkurt Nybegynder
03. december 2001 - 23:52 #12
Jeg har lige fundet noget interessant.
http://support.microsoft.com/directory/article.asp?ID=KB;EN-US;Q252566&GSSNB=1

Der er faktisk mange dll\'er der ikke bliver fjernet. :-)
Avatar billede wmkurt Nybegynder
04. december 2001 - 01:06 #13
Jeg har fundet løsningen selv.

Fjern Office 2000 og 97, følg beskrivelsen i ovenstående link fra Microsoft, find og følg den tilsvarende beskrivelse ang. fjernelse af Office 97 (søg f.eks. på \'remove office\'), det var dog ikke nok i mit tilfælde, så efter jeg igen havde fjernet det hele fjernede jeg alle henvisninger i reg.-databasen ang. Office 2000 og 97 og jeg mener alle. Herefter indstallerede jeg 97 igen og så virkede det endelig.