Avatar billede vandiemen Nybegynder
23. november 2001 - 09:22 Der er 6 kommentarer

4WD

Jeg skal ud og købe en 4 hjuls trækker, fra omkring 1986 (pajero, patrol, landcruiser). Hvad skal man være særlig opmærksom på og hvad kan bedst betale sig at købe. Har omkring 25000. Evt. link......
Avatar billede sukos Juniormester
23. november 2001 - 09:33 #1
Jeg ville kikke efter om bilen var blevet holdt mekanisk. Nu kender jeg ikke priserne, men hellere gå efter en bil som virker solid fremfor udseendet. 4WD\'er får jo lidt \"smæk\" en gang i mellem.

Havde selv en Hilux 4WD sidst i firserne, derfor lige en kommentar. :o)
Avatar billede nesral Nybegynder
23. november 2001 - 10:00 #2
det vigtigste er faktiskt gear og karosseri de biler du snakker om ruster som ind i helvede så gå den meget nøje efter med en spids hammer/skruetrækker du skal ikke tro den ok bare fordi det ser sådan ud der sidder tit et tykt lag gummi der får det til at se godt ud.....
gear kassen er vigtig fordi den er dyr og kører sjændelt mere end 250000km
Avatar billede nesral Nybegynder
23. november 2001 - 10:01 #3
ps. nå jeg siger rust er det ikke så meget i rammen, men alle andre steder....
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. november 2001 - 13:21 #4
Overvej IKKE Pajero - Pajeroer fra 80\'erne er særligt slemme mht. rust!

Personligt ville jeg nok vælge en Toyota LandCruiser. Deres største problem er utætte dieselpakninger. Disse kan ofte findes til ingen penge hos autoophuggere.

Du skal naturligvis være meget opmærksom på rust under alle omstændigheder. Få bilen over en grav, eller på en lift, og gå ALT igennem.

Har bilen ikke fast tilkoblet 4WD skal denne tilkobling også afprøves grundigt. Har det ikke være \"motioneret\" jævnligt, kan gearene \"gro fast\". Det kan være særdeles bekosteligt at få repareret. Tag en køretur og test det af. Begge stænger skal bevæge sig let og smertefrit.

Vær opmærksom på hyletoner fra gearkassen under mange omdrejninger - dette kan tyde på slidte lejer.

Forvarmeren på Toyotaer kan drille når det bliver koldt. Varmer den ikke tilstrækkeligt, kan bilen være meget svær at starte. Men dette behøver ikke være noget stort problem. Man kan købe uoriginale 3. parts forvarmere for 4-500 kroner, der er særdeles mere effektive end de originale.

Man kan tit lade sig friste af hævede 4WD\'er. Det ser da ganske råt ud, men ofte er hævningen foretaget af \"ukyndige\". Dette kan betyde dårligt forsejlede svejsninger mv. Igen kan rust her være et grimt problem.

NanoQ
Avatar billede vandiemen Nybegynder
24. november 2001 - 19:56 #5
hmmm det lyder som om jeg slet ikke skal købe en 4wd\'er eller hvad???
Avatar billede NanoQ Nybegynder
24. november 2001 - 22:17 #6
Well... det er fedt nok at køre 4WD.... men det ER dyrt... det er både dyrere i reparationer, brændstof, forsikringer og vægtafgift...

Du kan sagtens få en billig 4WD... men husk bare, at jo billigere den er, jo flere penge skal du sansynligvis bruge på efterfølgende reparationer. Der ER flere ting der kan gå i stykker på en 4WD end på end \"almindelig\" bil.

Jeg vil dog sige, at kan man afse pengene til det, er det rigtigt fedt at køre stort ;)

NanoQ