Avatar billede meek Nybegynder
21. november 2001 - 14:26 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

DNS-servers master-server ??

Hej Eksperter;

Dette er et simpelt spøgsmål.

Når jeg nu fra min PC udspørger feks. www.aldrigbesoegt.com, og min egen lokale DNS-Server ikke kender adressen. Så spørger min DNS-server sin ovenliggende master-DNS-server, som igen spørger videre hvis den heller ikke kender den.

Hvor på min egen lokale DNS-Server kan jeg se hvilken master-DNS-Server min DNS-server spørger ???

____________________________
Jeg har prøvet følgende. Jeg har fjernet alle oplysninger om DNS-rækkefølge inde i DNS-serverens egne netværksinstillinger. Den eneste jeg lader være er maskinens egen IP, dvs. at DNS-serveren ligesom alle mine klienter spørger den om vej. Herefter virkdede internettet stadigt.

Men som sagt, hvor på min NT-DNS-Server kan jeg se hvad der sker hvis min DNS-server ikke kender en URL ????

150 point; gives efter hvor fyldige svaret er ?! grunden til at jeg stiller så mange point på højkant er, at jeg sikkert vil spørge ydeligere...

MeeK
Avatar billede mt1977 Nybegynder
21. november 2001 - 20:33 #1
Den går ud og spørger en af de 13 verdens DNS\'er...hvis det er et dk domæne spørger den f.eks DK hostmaster.
Avatar billede meek Nybegynder
21. november 2001 - 20:47 #2
Det er da ihvertfald helt helt forkert !!!

vil du påstå at alle PC\'er i hele verden, som ikke får svar fra deres egen DNS-Server bliver henvist til 13 DNS\'er ?!?!
Hver DNS skulle så tage sig af flere 1000 forespørgsler i sekundet !!

Der er noget der hedder et DNS-hiraki, og selvfølgelig har alle DNS-servere en overondret server de spørger først, derved får man DNS-træ.struktur. !!

Jeg kan præcisere mit spørgsmål lidt ! Jeg vil simpelthen vide om den lokale DNS-server selv har kendskab til dens overordnede DNS_server, eller om den spørger sin default-gateway om vej til den ?

Jeg har en kollega der påstår at DNS-servere ikke selv holder styr på deres overordnede DNS-server, men at det sker vha. route-tabeller i den tilhørende router...

Jeg påstår at DNS-servere HAR kendskab til deres overordnede DNS-server... Men jeg kan bare ikke bevise det, for jeg kan ikke finde det sted på serveren hvor den overordnede DNS står registrret !!!

MeeK
Avatar billede mt1977 Nybegynder
21. november 2001 - 20:56 #3
nårhhh undskyld...men det er altså rigtig....Hvis den f.eks spørger DKHostmaster, så er det på .dk den kigger, derefter ryger man ud til en anden dns som holder på domæne navnet.
Avatar billede mt1977 Nybegynder
21. november 2001 - 20:59 #4
Og din egen dns har ikke kendskab til sin overordnet dns
Avatar billede goulduck Nybegynder
21. november 2001 - 21:42 #5
Overordnet DNS ?!?!

Du kan sætte din DNS til at skulle spørge andre DNS\'er, hvis den ikke slev har svaret. Har du ikke gjort dette, bliver én af de 13 omtalte DNS servere spurgt.
Avatar billede czar Nybegynder
21. november 2001 - 22:44 #6
for det først, den spørger ikke en \"master\" server. der findes ikke en server på denne planet med alle dns entries...

Der findes 13 root servers, som VED eg. at dk-hostmaster har styr på .dk domains.

Dk-hostmaster\'s dns servers ved så hvilken dns server som ved noget om eg. uwemann.dk, gratisdns.dk og fastsms.dk.

I de som eksempelt forvist, så ved ns1.gratisdns.dk, ns2.gratisdns.dk, ns3.gratisdns.dk og ns4.gratisdns.dk alt der er værd at vide om uwemann.dk, gratisdns.dk og fastsms.dk.

ns1 er \"master\" (primær) dns for disse domæner.
ns2, 3 & 4 er \"slave\" (sekundær) dns for disse domæner.

Noget andet:
Man kan med bind eg. forwarde en request, eg. kender den ikke svaret på hostnamet, så kan den sættes til at spørger en anden\'s (ISP typisk) DNS. Det har intet at gøre med overordnet dns. ISP\'s dns spørger dk-hostmaster (hvis det er .dk) og domæneholderens dns bagefter.

Dns cache er der delvis taget højde for..... Man spørger ikke 400 gange om det samme, når man kender resultatet, og TTL IKKE er udløbet...

Avatar billede mt1977 Nybegynder
21. november 2001 - 23:13 #7
Det var det jeg sagde
Avatar billede goulduck Nybegynder
22. november 2001 - 06:59 #8
Ja, det var det - bare lidt dybere forklaret. :-)

Så ja, der er et hiraki ... bare ikke når man skal til at spørge - her ryger man til nærmeste (den kendte) DNS server. Denne vil så spørge den næste DNS server, medmindre den ikke har en \"næste\" - så går den nemlig ud og spørger én af de 13 root servere ... osv.
Avatar billede meek Nybegynder
07. januar 2002 - 13:58 #9
Jeg har læst meget om DNS siden, og må give jer ret..

Sorry min kommentar herover....