Avatar billede astalavista Nybegynder
13. november 2001 - 21:00 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Pixel 2 cm

hejsa alle jer,....

Sidder og skumler over en ting.
en pixel er forskellig når man ser den på skærmen i forskillige opløsninger,

MEN hvis man nu printer det ud kommer det jo ud i samme størrelse....

SÅ hva svare 1 pixel til i centimeter???
Avatar billede prodic Mester
13. november 2001 - 21:01 #1
det kommer an på hvor mange af dem der er per cm - DPI :-)
Avatar billede lotec Nybegynder
13. november 2001 - 21:03 #2
1 pixel = 0.03527 Cm.
Avatar billede astalavista Nybegynder
13. november 2001 - 21:06 #3
Takker og bukker :-)
Avatar billede prodic Mester
13. november 2001 - 21:06 #4
1 pixel i 72 dpi er lig med 0.04 cm(ca.)
1 pixel i 300 dpi er lig med 0.01 cm.(ca.)

Kan du se logikken?
Avatar billede astalavista Nybegynder
13. november 2001 - 21:09 #5
ja det kan jeg... så ser det ud til jeg lige har forøret 15 point væk til et ukorekt svar :-(

Det vil sige at man ikke kan printe tingene ud ens på alle printere verden over eller hva?
Avatar billede goulduck Nybegynder
13. november 2001 - 21:12 #6
Når du printer, skal du vælge hvilken opløsning du vil printe i ...

300 dpi.. 600 .. whatever..
Avatar billede goulduck Nybegynder
13. november 2001 - 21:12 #7
Men hvis alle bruger 300 dpi, så burde det se ens ud.
Avatar billede prodic Mester
13. november 2001 - 21:31 #8
Ligegyldigt hvilken opløsning(dpi) du angiver vil størrelsen altid være ens på printerne verden over. Men kun så længe, at antallet af pixels er det samme.

300x300 pixels i 300 dpi vil altid have samme størrelse i udskrift - forskellen er kan forvirre dig er størrelsen på skærmen, den arbejder jo kun med 72dpi som standard.
Avatar billede astalavista Nybegynder
13. november 2001 - 21:43 #9
ahhh jeg tror jeg er ved at fange den... Jeg sig mange gange tak tak tak tak tak :-)
Avatar billede goulduck Nybegynder
13. november 2001 - 21:47 #10
Vi sender regningen senere .... :-)

(nej, ikke en opfordning til point ;)
Avatar billede prodic Mester
13. november 2001 - 21:47 #11
Det kan virke forvirrende - men er faktisk ret logisk.

Tak for pointene ;-)
Avatar billede m-lab Nybegynder
13. november 2001 - 21:48 #12
Prodic har for såvidt ret (nu er han der igen... (C:)

Men 300 x 300 pixels i 150 dpi vil have en printsize på dobbeltstørrelse...

300 x 300 i 300 dpi = 2,54 cm
300 x 300 i 150 dpi = 5,08 cm

I Photoshop\'s image-size dialog opereres med størrelse i pixels OG/ELLER størrelse i cm (printsize) DPI størrelsen er kvalitetsfaktoren på tryk.

Man siger ganske vist at til web-brug skal tingene være i 72 dpi. Men det er hamrende ligegyldigt. Det det kommer an på der er mængeden af pixels i højde og bredde..!

Tommelfingerreglen til tryk er, at 150 dpi i en given print-size er rigeligt til digital-print 1-1.., mens du i offset-tryk skal bruge 300 dpi for at sikre kvaliteten med samme print-size.

Du kan med andre ord tage et billede på 300 x 300 pixels i 300 dpi og digital-printe det i dobbelt størrelse og få en fin kvalitet. Billedet indeholder nemlig pixels (informationer) nok til det...

Forvirret..?
Avatar billede prodic Mester
13. november 2001 - 21:52 #13
m-lab->Utroligt som du forfølger mig ;-)
Avatar billede m-lab Nybegynder
13. november 2001 - 21:58 #14
Ja ikke... :-)
Nej, det er ikke forfølgelse af en kometent kommentator, men snarere tilfældet at jeg altid kommer de der 5 minutter for sent så det virker såd\'n.

Avatar billede m-lab Nybegynder
13. november 2001 - 22:01 #15
kometent er med p for at det kan forstås...
Avatar billede prodic Mester
13. november 2001 - 22:06 #16
m-lab->Forstod heller ikke kommentaren som noget man skulle frygte at møde en mørk nat i en dyster baggård - så no offense taken.
:-)