Avatar billede janne Nybegynder
10. november 2001 - 14:47 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

God begynderbog til grafik og billedbehandling

Er der nogen, der kan anbefale mig en god bog at begynde med inden for dette emne ? Jeg skal lære (mig) noget om billeder/grafik i DTP og på web-sider. Hvornår bruger man vektorgrafik, hvornår bitmap ? Hvorfor kan nogle skrifttyper tåle at blive forstørret vha skalering mens andre ligner en ulykke ? Hvilke billedformater er gode til hvad ? Hvilke programmer er gode begynderprogrammer og hvilke er gode, når man er en mere habil/professionel bruger og har penge ?

Hvis der ikke findes en bog, da web-sider ? Men det handler altså også om grafik til den grafiske trykkeproces (undskyld, hvis jeg bruger nogle forkerte betegnelser - er absolut begynder)
Avatar billede callesen Praktikant
10. november 2001 - 14:54 #1
Astrid Haugland: Digitale billeder. IDG-forlaget. På dansk og helt fra grunden. Vejledning i PP, PS og PSP. God begynderbog.
Avatar billede callesen Praktikant
10. november 2001 - 14:54 #2
Hov: pris: ca. kr. 300,-.
Avatar billede janne Nybegynder
10. november 2001 - 15:06 #3
Hvad er PP. PS pg PHP ? PowerPoint, PhotoShop og PaintShop Pro ? (I omvendt rækkefølge?)

Indeholder bogen også noget om grafik - altså ikke kun billeder ?
Avatar billede callesen Praktikant
10. november 2001 - 16:06 #4
Corel PhotoPaint, Adobe Photoshop og Jasc Paint Shop Pro - helt præcist. Bogen handler om digitale billeder. Hvad mener du med grafik? Hvis du med billeder mener fotografier og med grafik alt andet, så er svaret: ja - mest om fotografier, men det kræver det også, da der er mere \'begynderstof\' i det end i \'alt det andet\'. Bogen beskriver også blandformer af foto og \'grafik\'. Den giver svar på de spørgsmål du stiller og mere end det.
IDG-forlag har også udgivet et lille hæfte til kr. 48,-, der hedder Billedbehandling - lær det selv. Den fortæller da lidt, mens bogen beskriver meget. Om boge er 6 gange mere værd end hæftet vil jeg ikke bedømme; men bogen giver efetr min mening en bedre, større og mere uddybet behandling af \'begynderstoffet\'.
Avatar billede janne Nybegynder
10. november 2001 - 17:29 #5
Med grafik mener jeg, når jeg tegner i et program, fx Corel Draw. Tegningerne er sådan noget som organisationsdiagrmmer, flowdiagrammer, kasser/cirkler og sådan. Elementerne i tegningen kan redigeres et for et, sådan at jeg fx kan gøre en cirkel større, farve en anden rød o.s.v.

Er det ikke noget andet ned billedbehandling - også fundamentalt set ?
Avatar billede bjarte Nybegynder
10. november 2001 - 18:48 #6
lær det ved hjelp av å prøve deg fram... det gjorde/gjør jeg.. :)
Avatar billede bjarte Nybegynder
10. november 2001 - 18:49 #7
psp er knallbra program.. begynn der , og fortsett med photoshop og se hva du kan gjøre ved hjelp av begge programmene etterhvert :)
Avatar billede janne Nybegynder
10. november 2001 - 21:03 #8
Jeg har (i mit professionelle liv) alt, alt, alt for mange dårlige erfaringer med folk, der har deres viden fra bare at prøve sig frem. Man får ikke fat i den grundlæggende forståelse for, hvorfor tingene er, som de er. Det kan være OK til eget brug, men her skal der på sigt involveres andre (et trykkeri og nogle HK\'ere), og i det tilfælde kan man simpelthen ikke være bekendt ikke at lave sit arbejde rigtigt.

Jeg er ganske enig i, at PaintShop er en godt program!
Avatar billede callesen Praktikant
11. november 2001 - 11:16 #9
Jeg tror - ud fra din sidste kommentar - at du vil ha\' glæde af den bog, jeg har anbefalet. Når du bruger PSP er der også et lille hæfte fra IDG: Paint Shop Pro 7 til kr. 59,-. En lite-udgave af PSP-manualen.
Ellers er der lidt \'gratishjælp\' her:
http://www.angelfire.com/or2/Paradise4Us/TutorialIndex.html
http://www.psp.nu/
Avatar billede janne Nybegynder
11. november 2001 - 12:39 #10
Jeg ER skam overbevist. Går til boghandlen mandag. Vidunderlige links til gratishjælp (især den første).

Tak!
Avatar billede callesen Praktikant
11. november 2001 - 14:30 #11
Velbekomme og god læselyst.