Avatar billede www.starvision.dk Nybegynder
07. november 2001 - 19:18 Der er 39 kommentarer og
2 løsninger

hjælp actionscript!

Jeg vil gerne have dette actionscript til at gå til en anden scene når nedtællleren når 0.

Her er så koden til tælleren som jeg gerne vil have til at gå til gotoAndPlay (\"Scene 2\", 1); når tælleren når 0

Kan det lade sig gøre og hvordan?

onClipEvent (load) {
    startCounter = 10;
    startTime = getTimer();
}
onClipEvent (enterFrame) {
    if (countDown != \"0\") {
        milliSek = getTimer()-startTime;
        if (milliSek<startCounter*1000) {
            countDown = startCounter-Math.floor(milliSek/1000);
        } else {
            countDown = \"0\";
        }
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. november 2001 - 19:21 #1
onClipEvent (load) {
    startCounter = 10;
    startTime = getTimer();
}
onClipEvent (enterFrame) {
    if (countDown != \"0\") {
        milliSek = getTimer()-startTime;
        if (milliSek<startCounter*1000) {
            countDown = startCounter-Math.floor(milliSek/1000);
        } else if (countDown==0) {
            gotoAndPlay (20);
        }

Sådan??

/Nikolaj

http://www.fotx.net/nikolajdu
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. november 2001 - 19:21 #2
Hov:

onClipEvent (load) {
    startCounter = 10;
    startTime = getTimer();
}
onClipEvent (enterFrame) {
    if (countDown != \"0\") {
        milliSek = getTimer()-startTime;
        if (milliSek<startCounter*1000) {
            countDown = startCounter-Math.floor(milliSek/1000);
        } else if (countDown==0) {
            gotoAndPlay (\"Scene 2\", 1);
        }
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. november 2001 - 19:25 #3
Du bør for en sikkerheds skyld ikke gå til scene2 frame 1, men gå til en label i frame 1 på scene 2 istedet. Når man forsøger at gå til ny scene indefra et movieClip skal man bruge labels og ikke framenumre.

1. Lav en label i frame 1 på scene 2
2. brug så gotoAndPlay(\"Scene \",\"LabelNavn\")

/Nikolaj
Avatar billede www.starvision.dk Nybegynder
07. november 2001 - 19:27 #4
Jeg prøvede begge to men de stoppede på 1, de gik desværre ikke videre til scene2?
Avatar billede www.starvision.dk Nybegynder
07. november 2001 - 19:30 #5
Hvad er en label??
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. november 2001 - 19:33 #6
1. Stil dig i frame 1 på scene 2.
2. Gå så i window/panels/frame.
3. Skriv navnet på din frameLabel f.eks \"nikolaj\"
4. I ovenstående action (den nederste af de 2) skal du så skrive gotoAndPlay(\"Scene 2\",\"nikolaj\")
Avatar billede www.starvision.dk Nybegynder
07. november 2001 - 19:36 #7
det har jeg lige prøvet den stopper stadig på 1
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. november 2001 - 19:41 #8
I scene 2 eller hvad?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. november 2001 - 19:42 #9
Hvis den hopper over i scene 2 så indsæt en play() action i frame 1 i scene 2.
Avatar billede www.starvision.dk Nybegynder
07. november 2001 - 19:44 #10
Nej tælleren stopper på 1 og bliver på scene 1 og så sker der ikke mere.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. november 2001 - 19:50 #11
Prøv den her:

onClipEvent (load) {
    startCounter = 10;
    startTime = getTimer();
}
onClipEvent (enterFrame) {
    if (countDown == 0) {
        _root.gotoAndPlay(\"Scene 2\", \"nikolaj\");
    }
    if (countDown != \"0\") {
        milliSek = getTimer()-startTime;
        if (milliSek<startCounter*1000) {
            countDown = startCounter-Math.floor(milliSek/1000);
        } else if (countDown == 0) {
            gotoAndPlay (20);
        }
Avatar billede www.starvision.dk Nybegynder
07. november 2001 - 19:51 #12
Hvis jeg skriver et ligmed
else if (countDown = 0) {
istedet for som her
else if (countDown == 0) {
så stopper den godt nok på 0 men det hjælper jo seføli ikke på at den skal hoppe til scene2...

Avatar billede www.starvision.dk Nybegynder
07. november 2001 - 19:52 #13
tænker så det knasser ;O)
Avatar billede www.starvision.dk Nybegynder
07. november 2001 - 19:54 #14
nej virker heller ikke!
Avatar billede www.starvision.dk Nybegynder
07. november 2001 - 19:57 #15
tælleren stopper stadig på 1 på scene1
Avatar billede www.starvision.dk Nybegynder
07. november 2001 - 20:28 #16
nikolajdu >> har du givet op? ;O)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. november 2001 - 20:40 #17
Ikke helt. Jeg er dog ikke lige færdig og rimeligt kold lige nu. :-(

onClipEvent (load) {
    startCounter = 10;
    startTime = getTimer();
}
onClipEvent (enterFrame) {
    if (countDown != 0) {
        milliSek = getTimer()-startTime;
    }
    if (milliSek<startCounter*1000) {
        countDown = startCounter-Math.floor(milliSek/1000);
        _root.count = startCounter-Math.floor(milliSek/1000);
    } else {
        _root.gotoAndPlay(2);
    }

Den vil gå til frame 2 på den scene movieClippet befinder sig på. Kan ikke lige få den til at skifte scene, men husker noget med at vi herinde tidligere har gået til en frame på den aktuelle scene (f.eks frame 2) - Hvori der så har ståer gotoAndPlay(\"Scene 2\",1);

/Nikolaj

Er ude for nu. Held og lykke.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. november 2001 - 20:42 #18
Jeg har flyttet den ene if sætning ud af den anden. Det er altså noget frygteligt programmeringsrod at have 2 if´er inde i hinanden.
Avatar billede lingoman Nybegynder
07. november 2001 - 20:42 #19
Hej med Jer!
Det er vist en af mine tidligere indlæg som giver problemer :)

Hvis din scene ligger i samme movieClip som nedtælleren

onClipEvent (load) {
                          startCounter = 10;
                          startTime = getTimer();
                      }
                      onClipEvent (enterFrame) {
                          if (countDown != \"0\") {
                              milliSek = getTimer()-startTime;
                              if (milliSek<startCounter*1000) {
                                  countDown = startCounter-Math.floor(milliSek/1000);
                              } else {
                                  gotoAndPlay (\"Scene 2\", 1);
                                  countDown = \"0\";
                              }

Ellers SKAL du bruge frame labels i stedet for scenenavn
mvh geo
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. november 2001 - 20:45 #20
lingo for at sige det mildt har jeg slet ikke kigget på det. Jeg gættede løs uden de store overvejelser. ;-)

/Nikolaj
Avatar billede lingoman Nybegynder
07. november 2001 - 20:51 #21
Nikolaj>> \"..noget frygteligt programmeringsrod...\" synes du virkelig :o)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. november 2001 - 20:53 #22
if i if - Det er da vist kun actionscript der tillader det ;-)
Avatar billede www.starvision.dk Nybegynder
07. november 2001 - 21:07 #23
lingoman > Jeg er på scene1 og skal til scene 2 når tælleren når 0. Jeg har givet frammen en label og peget scriptet til det label navn.

Tælleren stopper stadig på 0 og bliver på scene1.
Avatar billede lingoman Nybegynder
07. november 2001 - 21:25 #24
Så er det fordi dit MC ikke har nogen \"scene 2\". Du har sansynligvis din \"scene 2\" i maintimeline.
Du skal så klikke på frame 1 i scene 2 og i frame panelet indtaste et frameLabel fks. \"s2\"

så skal du i skrive

onClipEvent (load) {
                                                startCounter = 10;
                                                startTime = getTimer();
                                            }
                                            onClipEvent (enterFrame) {
                                                if (countDown != \"0\") {
                                                    milliSek = getTimer()-startTime;
                                                    if (milliSek<startCounter*1000) {
                                                        countDown = startCounter-Math.floor(milliSek/1000);
                                                    } else {
                                                        root.gotoAndPlay (\"s2\");
                                                        countDown = \"0\";
                                                    }

mvh geo
Avatar billede lingoman Nybegynder
07. november 2001 - 21:33 #25
rettelse >> Der skulle stå

_root.gotoAndPlay (\"s2\");

og ikke

root.gotoAndPlay (\"s2\");
Avatar billede www.starvision.dk Nybegynder
07. november 2001 - 21:35 #26
Hvad mener du med det?
Så er det fordi dit MC ikke har nogen \"scene 2\". Du har sansynligvis din \"scene 2\" i maintimeline.

Jeg har da 2 scener jeg kan skifte imellem ude til højre. Tælleren lægger i scene1...
Avatar billede lingoman Nybegynder
07. november 2001 - 21:45 #27
gotoAndPlay(\"Scene 2\",1) virker kun hvis du skal hoppe i movieClippets egen timeline fordi syntaksen antager at det er den samme timeline som actionen bliver eksekveret fra som indeholder en \"scene 2\"
Når du ser \"scene 2\" i scene panelet af din film er der tale om maintimeline. Derfor udsteder vi gotoAndPlay fra en timeline (MC) til maintimeline (_root). Derfor er det nødvendigt at vi bruger frameLabels
fks
_root.gotoAndPlay(\"s2\");

Fik du lavet en frameLabel som hedder \"s2\" i første frame af \"scene 2\" ?
Avatar billede lingoman Nybegynder
07. november 2001 - 21:53 #28
Kan du vise os din action som den ser ud nu ? Det kan afklare problemet hurtigt. Hvis jeg ikke tager fejl forveksler du scene navn og frame labels... Ellers må du lige maile din fla til mig. Så skal jeg redigere den og sende den tilbage.  geo@lingoman.dk
Avatar billede www.starvision.dk Nybegynder
07. november 2001 - 22:30 #29
Ja jeg fik lavet en frame lavel i frame 1 scene 2.

Kan det evt skyldes át det er et \'objekt action\' og ikke et \'frame action\' hvor selve scriptet lægger i ??
Avatar billede lingoman Nybegynder
07. november 2001 - 22:36 #30
Nej, actionen SKAL ligge som movieClippets \'object action\'.
Er det ikke nemmere at sende din fla til mig? Så for vi afklaret problemet med det samme :)
Avatar billede www.starvision.dk Nybegynder
07. november 2001 - 22:41 #31
ok så er den sendt...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. november 2001 - 22:42 #32
Utålmodig Lingo? ;-)
Avatar billede www.starvision.dk Nybegynder
07. november 2001 - 22:43 #33
det er i den øverste layer \'countdown\', jeg venter utålmodigt :)
Avatar billede lingoman Nybegynder
07. november 2001 - 22:50 #34
Yes, utålmodig.. har modtaget din fil. tjekker den lige..
Avatar billede www.starvision.dk Nybegynder
07. november 2001 - 23:13 #35
Kan du se hvad der er galt???
Avatar billede lingoman Nybegynder
07. november 2001 - 23:26 #36
Hej StarVision,
Problemet var at du havde en anden action i sidste frame af \"scene 1\" som sendte playhead tilbage til \"scene1\" frame 1.
Har sendt den rettede fil til dig :)
mvh geo
Avatar billede www.starvision.dk Nybegynder
07. november 2001 - 23:33 #37
Fedt, mange tak :)
Avatar billede www.starvision.dk Nybegynder
07. november 2001 - 23:37 #38
Ja så er points fordelt, ok?

:)
Avatar billede lingoman Nybegynder
07. november 2001 - 23:38 #39
Mange tak :)
Avatar billede www.starvision.dk Nybegynder
07. november 2001 - 23:39 #40
jeg havde godt nok side og luret lidt på den action længere nede der fik den til at genspille scene1, men ak!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. november 2001 - 00:48 #41
Tak for point. :-)