Avatar billede sarah_k_c Nybegynder
07. november 2001 - 15:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Stiplede linier i Photoshop

Hvordan laver man stiplede linier i Photoshop 6.0?

Jeg forestiller mig at man laver en firkant, som man giver en farve. At man fjerner indholdet af kassens farve og får kanterne til at blive stående stiplede. Men er der nogen, der præcist kan fortælle mig hvordan man gør?

Avatar billede Himbear Nybegynder
07. november 2001 - 15:11 #1
hmm... jeg kender ikke nogen smart måde! Jeg tror at det nememste er at  en kort streg og så dublikere den!
Avatar billede Himbear Nybegynder
07. november 2001 - 15:12 #2
mangler lige et \"lave\" efter ... er at ...

hehe
Avatar billede Himbear Nybegynder
07. november 2001 - 15:12 #3
har du ikke illustrator?
Avatar billede sarah_k_c Nybegynder
07. november 2001 - 15:48 #4
Jo, jeg har Illustrator. Kan man med fordel lave de stiplede linier i det program?
Avatar billede Himbear Nybegynder
07. november 2001 - 15:58 #5
ja! Du laver en streg med pen-værktøjet. Og i stroke paletten skal du (hvis du ikke allerede har) have options frem, det gør du på den lille pil i højre hjørne! Så skal du klikke på dashed line og så kan du definere mellemrummene og streglængden!

Enten kan du bare makere det og paste det ind i photoshop, eller skal du gemme den og place filen ind. Jeg har ikke tid til at teste det lige nu! Håber at du får det til at virke :)
Avatar billede prodic Mester
07. november 2001 - 16:57 #6
Alt efter hvordan din linie skal være kan du forsøge dig med dette :

lav en ny brush med en højde/bredde som din \"stibel\" skal have.
Dernæst ændrer du Spacing på din nye brush til 125%.
Så tegner du en linie(eks. med path-værktøjet) og vælger Stroke. Du skal naturligvis have valgt din nye brush først.
Når det så er sket, har du en stiblet linie - ene og alene i PS.

Mener det er sådan - det er lidt frit fra leveren lige nu. Kan evt. uddybe det mere senere.
Avatar billede monkeysee Nybegynder
13. november 2001 - 15:30 #7
ALTERNATIV METODE~~

- Tegn et 4x4 pixels \"skakbrædt\" i sort/hvid
- Vælg området, og konverter det til et \"pattern\"
- Tegn dine streger m.m., som du ønsker dem
- Opret derefter en maske
- Fyld den med dit pattern

Fordelen ved denne metode er at du ikke er begrænset til at at tegne streger - du kan lave ALT som \"stiplede linier\" (eller rettere \"dithered\" grafik)