Avatar billede torbenengelbreth Nybegynder
01. november 2001 - 19:42 Der er 28 kommentarer og
3 løsninger

Hvilket operativsystem skal jeg vælge?

Sidder for at konfigurere en ny pc. 1 Ghz Athlon, 256 mb ram. Den skal bruges i detailforretning til følgende:

Navision 3.56 (DOS) server for een arbejdsstation
Navision 3.56 (DOS) arb. station
Almindelig kontorbrug/Office pakken

Skulle gerne være en stabil løsning der virker (netbios og Navison 3.56).

Hvem ved hvad der er bedst: Windows 2000 (som jeg ikke kender) eller Windows Me (som jeg kender). Jeg kender i øvrigt også Win98 og NT.

På forhånd tak.
Avatar billede prof2 Nybegynder
01. november 2001 - 19:43 #1
WinXP
Avatar billede speje Nybegynder
01. november 2001 - 19:50 #2
enig
Avatar billede johannielsen Nybegynder
01. november 2001 - 19:55 #3
WinME er for svagt...det går tit ned. 2K og XP er begge meget stabile systemer. XP er nyest og derfor bedst. Til gengæld koster det lidt mere...
Avatar billede johannielsen Nybegynder
01. november 2001 - 19:56 #4
.
Avatar billede simonvalter Praktikant
01. november 2001 - 19:57 #5
xp er rigtig godt(bedre end win2k) .. men hvis valget er mellem winme som er microsofts største flop og win2k som nok er det bedste der er kommet fra ms før xp så vælg win2k
Avatar billede speje Nybegynder
01. november 2001 - 19:59 #6
\"XP er nyest og derfor bedst\" nice argumentation ;)
Avatar billede tms Nybegynder
01. november 2001 - 20:00 #7
Du skal lige være sikker på at Navision 3.56(DOS) kan køre under Win2000 & XP !!!
Avatar billede torbenengelbreth Nybegynder
01. november 2001 - 20:01 #8
OK, det var ikke med vilje jeg ikke nævnte XP, men det kender jeg slet ikke... har det ikke nogle begynderfejl? (for så kunne jeg jo også skifte til XP på denne maskine (stand-alone med ADSL og div. grafikprogrammer og kontorprogrammer).
Avatar billede torbenengelbreth Nybegynder
01. november 2001 - 20:02 #9
tms - ja jeg skal være sikker - det er derfor jeg spørger her :-)
Avatar billede zed_one Praktikant
01. november 2001 - 20:05 #10
torben: lad vær med at skifte til xp før om nogen tid når alle dine korts drivere er lavet til xp også ..og kan foresten personligt heller ik li xp´s design
Avatar billede zed_one Praktikant
01. november 2001 - 20:06 #11
og har hørt om at xp har nogle sikkerhedshuller der er lavet med vilje (alm bruger der har administrator rettigheder på nogle ting)
Avatar billede zed_one Praktikant
01. november 2001 - 20:07 #12
vælg win2k ...det holder! :)
Avatar billede simonvalter Praktikant
01. november 2001 - 20:15 #13
zed_one  lol ..

1. hvis du ikke kan li xp design kan du heller ikke li win2k/98/me ... for det kan være precis det samme ..

2. jeg har endnu ikke oplevet bedre driver understøttelse til et os endnu
der er faktisk fuld understøttelse på smatlige produkter du kan komme på, da xp ligner win2k så meget at de samme ofte kan bruges.

3. sikkerheds huller .. nej ikke mere end i andre systemer og om ikke andet så har du fuld kontrol over rettigheder når det kører på ntfs
Avatar billede zed_one Praktikant
01. november 2001 - 20:23 #14
1. det er ik det samme..har du lagt mærke til de grønne og blå farver overalt og hvor roddet startmenuen er? (med roddet menes der alt for mange ting)
2. det kan så godt være

3. Det er noget med at de har valgt at droppe at man skal være admin på nogle punkter som KAN misbruges
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
01. november 2001 - 20:42 #15
Jeg har prøvet stort set alle win styresystemerne... og vil anbefale win2k
Avatar billede simonvalter Praktikant
01. november 2001 - 21:07 #16
zed_one>
1. ja jeg har lagt mærke til det .. det var der lige da jeg instalerede .. indtil jeg satte den tilbage til windows classic og så er den fuldstændig som win2k

3. har du nogen eksemppler på hvilke punkter .. evt artikler .. jeg kan ikke tro det da xp som default virker rimlig idiotsikkert .. du kan ikke gå ind i c: uden at slå skjuling af det fra .. du kan ikke se security options ( som ses som advanced options i denne udgave ) for at undgå at folk roder med noget de ikke ved noget om

guest account er disabled som default

men du kan have ret .. jeg kan bare ikke se foreskel på mine default security permissions fra xp til win2k
Avatar billede zed_one Praktikant
01. november 2001 - 21:16 #17
Avatar billede zed_one Praktikant
01. november 2001 - 21:16 #18
feks
Avatar billede zed_one Praktikant
01. november 2001 - 21:17 #19
og det er den security ting jeg snakkede om http://grc.com/dos/xpconference.htm
Avatar billede zed_one Praktikant
01. november 2001 - 21:20 #20
undskyld jeg omtalte den som flertal..mindes bare det ar mer
Avatar billede coldshadow Nybegynder
01. november 2001 - 22:47 #21
Jeg ville vælge Windows XP
Avatar billede torbenengelbreth Nybegynder
01. november 2001 - 22:52 #22
OK - det lader til jeg skal forsøge XP ifølge flertallet....?
Avatar billede simonvalter Praktikant
01. november 2001 - 23:02 #23
ja det er helty sikkert et problem .. men hvad jeg fik ud af det så var det største problem hos xp home versionen .. og for det andet så er det jo på en måde også ens egen fejl hvis man ikke beskytter sig med feks firewall og antivirus og XP er jo ingen af delene .. godt nok er der en firewall , som jeg dog ikke stoler meget på ..

men sikkerheds risikoen i feks udnyttelsen af de raw sockets til at lave dos attacks skal jo forhindres på et tidligere tidspunkt .. nemlig før at der er kommet feks en trojan ind i systemet eller et andet script .. og det er xp ikke bygget til .. og burde heller ikke være .. det er slemt nok at de har lavet windows movie maker og firewall ind i mit OS
Avatar billede zed_one Praktikant
01. november 2001 - 23:55 #24
tja...det er som man tar det, dvs at et styresystem skal være helt uden sikkerhed i forhold til web?
...anyway meget spændene læsning er det nu engang (altså den side med det møde med microsoft om raw sockets;)
Avatar billede torbenengelbreth Nybegynder
02. november 2001 - 08:22 #25
Hyggelig diskussion I har kørende... jeg tror jeg står af her...
Avatar billede simonvalter Praktikant
02. november 2001 - 11:41 #26
hehe ja ik ;)

tilbage til dig ..

windows me skal du holde dig fra .. aldrig er der blevet lavet et OS der er så ustabilt

win98 skal du holde sig fra .. der er efterhånden blevet rettet de fleste fejl, men hvorfor køre med det gamle når man kan få det nye og bedre.

win2k og xp er ca lige stabile ... men xp er hurtigere .. jeg har oplevet få crash i win2k .. men ingen i xp

xp har endnu nogle mangler .. når det kommer til specielle drivere og der vil sikkert blive fundet bugs .. men genneralt er det ikke noget man kommer til at bemærke.
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
02. november 2001 - 13:11 #27
Hvis du kender NT så brug denne. Navi3.56(a) håber jeg det er du bruger. (Navi356 er fejlbehæftet). NT er ganske god til 3.56a\'eren. Og så brug TCP i stedet for netb, det er hurtigere (siger Navision)
Avatar billede fjos Nybegynder
17. januar 2002 - 11:41 #28
Jeg har mange erfaringer med systemer

win 98 SE kørelangsomere en ME men er mere stabilt
2000 sucker alt for meget især hvis du bruger netværk eller spiller meget

Vælg Win XP eller 98 SE
Avatar billede speje Nybegynder
17. januar 2002 - 15:32 #29
\"2000 sucker alt for meget især hvis du bruger netværk\" hvad snakker du om?
Avatar billede johannielsen Nybegynder
17. januar 2002 - 17:47 #30
Jeg bruger 2000 og det virker just fine.
Avatar billede torbenengelbreth Nybegynder
19. januar 2003 - 08:19 #31
Det blev XP og har nu kørt i godt et år. Forbløffende stabilt og godt.