Avatar billede mao Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:47 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

mangler resourcer

Hej
Jeg har oprettet dette spørgsmål før uden rigtigt at få svar, så jeg prøver igen.
Det sker ofte at jeg får beskeden:
\"Out of memory
There is not enough memory to continue execution. If you do not have virtual memory enabled, this could be the problem.....\" (Jeg har ikke disabled virtual mem.)

Eller også får jeg en grå menu hvor der står noget ligende dette: \"You are dangerous low on resourses...\"
og med mulighed for at lukke åbne programmer, hvilket aldrig hjælper og jeg derfor bliver nødt at genstarte PCen.
Jeg har fået det råd at flytte min swapfil over til en seperat partition og sætte den virtuelle hukommelse til 2½ x min RAM størrelse.
Det er sikkert udemærket at gøre det, men hvorfor faen skal det dog være nødvendigt?
Windows er sat til at styre alt dette og det har virket fint før i tiden.
Jeg troede at det var virus der var på spil, men det er (desværre) ikke tilfældet.
Så hvis nogen har et godt bud på hvad der ka´ være galt, vil jeg være taknemmelig.
mao
btw, jeg har 128mb RAM, 13gb HD i 2 partitioner, 2mb fri disk plads på c: hvor windows ligger.

Avatar billede daywalker123 Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:48 #1
2mb fri på C: ?!?!?!
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:49 #2
du skal have minimum 100mb fri... helst 200mb...
Avatar billede mao Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:52 #3
undskyld, der er selvfølgeligt 2 gb fri på c:
Avatar billede sunebrejner Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:52 #4
daywalker123 har ret, windows kan stort set ikke fungere uden 200MB fri plads på HD\'en
Avatar billede sunebrejner Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:55 #5
hmmm. 128 er i dette tilfælde ikke nok, du må have 128 MB mere, hvilket også aflaster systemet lidt mere
Avatar billede mao Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:58 #6
Det skal siges at jeg ofte får den førstnævnte besked når jeg åbner et program, og det uden at jeg har andre programmer åbne.
Men det sker kun hvis jeg har haft PCen tændt i lang tid, og har haft meget aktivitet kørende.
Avatar billede mouse_the_mighty Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:59 #7
hvor meget plads har du fri på den nden partion?
grunden til at du for problemet er fordi at windows 9x ikke er særlig god til at frigive ram derfor er det vigtigt at swarp filen hele tiden kan tilpasse sig intil de fysiske ram er fri.
hvis der er plads til det kan du flytte swarp filen over på et andet drev.
Avatar billede mao Nybegynder
30. oktober 2001 - 10:01 #8
Jeg har 3gb på den anden partition.
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
30. oktober 2001 - 10:39 #9
128mb ram er nok... det kører jeg med og har aldrig haft problemer i win2000 eller andre win systemer... men selvfølgelig vil pc\'en kører langt bedre med flere ram i ;)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. oktober 2001 - 10:43 #10
Du skal starte op i fejlsikret tilstand og gøre følgende:
1. Kør en scandisk på C: drevet
2. Køre en defragmentering (komplet).

Grunden er, at når du lader windows styre virtuel hukommelse, så bruger den harddisken dynamisk. Efter noget tid, bilver data (og swapfil) på harddisken temmelig uorganiseret - og måske er der også et par småfejl på disken. Disse skal der ryddes op i, for at det kommer til at køre ordentligt. Derfor skal du reorganisere din hdd - og huske at køre en scandisk først. Det gætter jeg på er fuldt tilstrækkeligt.
Avatar billede mao Nybegynder
30. oktober 2001 - 10:45 #11
Jeg kører regelmæssigt scandisk og defrag, så det er ikke der problemet ligger.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. oktober 2001 - 10:53 #12
Jo - men køre du også en komplet defrag??
Avatar billede mouse_the_mighty Nybegynder
30. oktober 2001 - 11:15 #13
*GG* det skulle vist liiiiiige kunne gøre det :)
hvis du skulle få problemer er du velkommen til at kontakte mig på hostmaster@mousemania.dk
Avatar billede mao Nybegynder
30. oktober 2001 - 12:42 #14
En komplet defrag?
Udover at reorganisere filerne, tjekke for fejl og scanne diskoverfladen?
Avatar billede mouse_the_mighty Nybegynder
30. oktober 2001 - 12:50 #15
selvom en defrag ganske rigtig i nogle tilfælde kan skaffe mere plads så tror jeg godt nok ikke den kan rette op på 2M. personlig ville jeg ha prøvet at afinstallere noget af alt det gamle lort jeg har installeret og aldrig bruger
som sagt så skal der minimum 200M til at få spanden til at køre godt. dog skal det lige nævnes at dine 128 på en 98 væsnetligt hjælper på hvormeget swarp der er krævet :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. oktober 2001 - 12:52 #16
Jo, men i avanceret kan du sætte den til også at reorganisere \"Free space\". Gør du ikke det, defragmenterer den kun filerne, og gør ikke noget ved de mellemrum der opstår MELLEM filerne. Derfor får du hurtigere en uorganiseret harddisk, og swapfilen fordeles i øvrigt i mellemrummene mellem alle de andre filer. Den skulle helst ligge i ét stræk for at få den bedste performance.
Avatar billede mao Nybegynder
30. oktober 2001 - 12:59 #17
>> mouse_the_mighty
De 2mb freespace jeg skrev jeg havde, var en fejl
jeg senere rettede til 2gb
Avatar billede mao Nybegynder
30. oktober 2001 - 13:03 #18
Jeg ved ikke om det hjælper, men nu har jeg om-partitioneret min HD til 3 partitioner.
Jeg har nu min swap på et 550mb drev for sig selv.
Skulle det være \"svaret\", får i en deler.
mao
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. oktober 2001 - 13:05 #19
Det burde i hvert fald udrydde enhver tvivl om at de manglende ressourcer skyldes swapfilen.
Avatar billede mouse_the_mighty Nybegynder
30. oktober 2001 - 13:26 #20
det skal lige siges at du skal chekke at din swarp fil nu også har ret til at bruge 100% af disken. jeg mener at den normalt står til 20% og hvis den gør det og det er på en 500 Mb disk. jeg jeg behøver vel ikke sige mere %)
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
02. november 2001 - 17:13 #21
Hvis du f.eks har småprogrammer som starter op med win98, så tar de en fandens masse ram. Altså dem som ligger nede i højre hjørne. Prøv evt kun at kører med de mest nødvendige.

Du kan også bruge et program som memturbo, til at rense dine ram med når det er nødvendigt. Med den kan du også hvor mange resurser der er brugt.

Du kan også installere norton system works. Et kanon program til at kontrollere computeren for fejl, og så er den go til at optimere.

held og lykke
Avatar billede mao Nybegynder
04. november 2001 - 03:42 #22
Jeg har som sagt lagt min swapfil på et seperat drev nu (550mb), i den tro at det ville løse mit problem.
Men det gjorde det ikke!
Jeg løber stadig tør for ressourser, jeg får nogen kæmpe swapfiler på 450 - 500 mb og selvom jeg genstarter er de der stadig, suk....
Jeg fatter det bare ikke.
Svaret bliver format c:
Derfor tager jeg mine points tilbage.
Tak for jeres hjælp anyway.
mao
>> karstenlaursen
Jeg har prøvet alt det der, alle unødige programmer er fjernet fra startup via MSCONFIG, og diverse diagnostiserings programmer er prøvet uden held.