Avatar billede zycho Nybegynder
27. oktober 2001 - 16:47 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Primary IDE channel no 80 conductor cable installed

Har lige skiftet mit ASUS CUSL2 Motherboard ud til Abit KT7a, og min Intel PIII733eb CPU til en AMD T-Bird 1400 MHz...Og intel køleren til en Alpha 8045T med PAPST fan....

RAM og CPU bliver fundet og virker som det skal under opstart, men den siger: \"Primary IDE channel no 80 conductor cable installed\" :( ?

Hvad kan det være ? I BIOS finder den både min HD1 og min HD2 som den skal, og min Brænder...

Når jeg får den fejlmeddelelse så går den bare videre, men jeg vil gerne af med den. Jeg har ikke installeret O/S endnu så ved ikke hvordan det vil påvirke det når jeg får gjort det..

Så hvad skal jeg gøre for at løse det problem som fejlmeddelelsen fortæller om ? Og hvad betyder den ? :)

Avatar billede retaxes Nybegynder
27. oktober 2001 - 16:53 #1
Du skal have fate i et kontrollerkabel med 80 ledere, det har et blåt, et gråt og et sort stik siddende.
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. oktober 2001 - 16:54 #2
Det blå stik skal sidde på bundkortet, det grå på Slaven hvis du har 2 HDD og det sorte skal sidde i Master HDD, så kommer der fart over feltet på dine HDD.
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. oktober 2001 - 16:56 #3
Fejlmeddelensen vil så forsvinde fra Bootstart ;o)

Husk at autodetecte dine HDD og CD-rom drev når du har monteret det nye kabel!
Avatar billede zycho Nybegynder
27. oktober 2001 - 16:56 #4
prøver...
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. oktober 2001 - 16:59 #5
Du skulle dog være i stand til at installere din software uden at der sker noget ved det.
Der skete ikke noget hos mig da jeg satte mit 80 leders kabel på i sin tid!

Husk at holde CD-drev på den Sekundære kontroller, ellers trækker den dine HDD nede i hastighed!

Jeg har sat min CD-rom drevb som Master og brænderen som Slave på den sekundære, det siger de kloge hoveder at man skal ;o)
Avatar billede zycho Nybegynder
27. oktober 2001 - 17:01 #6
kan først prøve det af i aften. Kan dog umiddelbart sige at det ikke kan lade sig gøre at det blå stik skal side i mobo, da det så ikke kan række til begge harddiske. Før i tiden var den blå ende heller ikke i mobo og virkede fint. Så skal det os virke nu ;)

Kigger på jeres svar engang i aften/nat!
Avatar billede zycho Nybegynder
27. oktober 2001 - 17:02 #7
Jeg har Brænderen for sig selv (har ingen CD-Drev).

Begge harddiske deler kabel på Primary IDE Channel!
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. oktober 2001 - 17:03 #8
zycho> I min manual over Maxtor ATA66 HDD står der beskrevet hvilke stik der skal til hvad, og det er rimeligt vigtigt at man følger standarden, men lad os se i aften/nat!
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. oktober 2001 - 17:04 #9
Ja, men det er som det skal være med din brænder og HDD.
Avatar billede francke Nybegynder
27. oktober 2001 - 17:42 #10
I bios skal du nok sætte den til SCSI/ATA100 eller sætte Load onbord ATA bios til default!
Avatar billede zycho Nybegynder
28. oktober 2001 - 12:31 #11
ok sorry jeg ikke gav respons før! (kom først hjem klokken 4:00 i går)...  Nu prøver jeg lige at se om det overhovedet KAN LADE SIG GØRE at vende om på kablet til HD´erne!
Avatar billede francke Nybegynder
28. oktober 2001 - 12:35 #12
Det er fordi du ikke bruger enheden! Derfor kan du lige så sætte den til default!
Avatar billede zycho Nybegynder
28. oktober 2001 - 14:31 #13
Hehe, dit forslag var løsningen til problemet Retaxes. Jeg havde dog selv nået så langt ud at jeg ville prøve det forslag selvom du ik havde forslået det, da jeg ikke kunne se andre muligheder.....

Men det at det jo HAVDE VIRKET før på mit gamle board (det med at IDE kablerne sad som de sad), gjorde at jeg ikke troede på at det kunne hjælpe ;)

Det jeg gjorde var et flytte den ene HD, ellers kunne det ikke lade sig gøre at nå ud til begge Harddiske fra Motherboardet. Så byttede jeg rundt på kablet så den blå ende sad i mobo´et. Og så virkede det....
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. oktober 2001 - 14:48 #14
Herligt, det betaler sig at være stædig ;o)

Takker for pointene!

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede zycho Nybegynder
28. oktober 2001 - 15:35 #15
:-) heh, det har du helt ret i!

selv tak!
Avatar billede francke Nybegynder
28. oktober 2001 - 17:45 #16
Tak fordi I ikke har kommenteret mine dumme indslag! ;)