Avatar billede registrant2001 Nybegynder
25. oktober 2001 - 15:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Disk boot failure, insert system disk and press enter???

Hej

Jeg er lidt presset. :o) Jeg havde netop udvidet min Linux-partition for at få mere plads til Linux Mandrake, da Mandrake hang sig under reinstallering. Jeg var nødt til at genstarte maskinen og stor overraskelse: Harddisken bliver ikke genkendt under BIOS-opstart! Da jeg har Windows 98 og 2000 installeret ved siden af Linux prøvede jeg at boote på en Win 98 startup disk. Det eneste der sker er at diskværktøjerne indlægges på c-drevet, der så KUN indeholder disse værktøjer - ikke det der var der før. Derudover kan jeg ikke se mit d-drev (harddisk partition) og jeg får desuden at vide at filerne (fra win 98 startup disk) til aktivering af cd-rom drevet ikke kan starte cd-rom drevet. I bund og grund er jeg rimelig fucked. Hvem kan hjælpe mig igang igen så jeg forhåbentlig ikke mister data fra d-drevet?

Tak for svar.
Avatar billede isl19960 Nybegynder
25. oktober 2001 - 15:50 #1
Hvad siger den hvis du kigger med Fdisk ?
Avatar billede ost Nybegynder
25. oktober 2001 - 16:22 #2
Du kan ikke bruge fdisk, når du har en linuxkværn eller w2k på den. Har du mulighed for at lave de bootdisketter som du kan lave fra win2k cd ?
De kan muligvis redde din bootsector, men jeg vil ikke love noget.
Er der ikke en diskmanager, hvis du booter på linux-cd, hvor du kan genoprette ?
Avatar billede isl19960 Nybegynder
25. oktober 2001 - 16:28 #3
Man kan da godt SE hvilke partioner der ligger på forskellige disk med fdisk - det har da ikke noget med hvilket styresystem der ligger på den... :)
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
26. oktober 2001 - 08:50 #4
Tak for svar ost og isl19960. Problemet løste sig selv - jeg aner ikke hvordan, men pludselig ville min PC gerne boote fra Linux-installations Cd-rom\'en.

Jeg giver jer 5 point hver for at være overraskende hurtigt på banen (jeg skal dog lige finde ud af, hvordan det fungerer med pointgivningen, da jeg er ny her. Bær over med mig :-)  ).
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
26. oktober 2001 - 08:54 #5
isl19960 - beklager, men det gik helt skævt. Jeg troede jeg havde mulighed for at give point individuelt ved at acceptere svar for hver af jer, men nu ser jeg, at ost fik alle 60 point! Det er jeg ked af isl19960 :-( Men tak for din hurtige responds under alle omstændigheder - den var værdsat.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2001 - 08:56 #6
registrant2001> Det var nok fordi isl19960 kun havde lagt en kommentar :)

Hvis du selv vil have nogle af dine point igen skal du inden du accepterer noget selv lægge st svar.

Derefter giver du point under Avanceret.
Avatar billede isl19960 Nybegynder
26. oktober 2001 - 10:04 #7
registrant2001 -> det er bare ok... jeg kunne jo også bare ha givet et svar :)
Hovedsagen var at du fik det løst ;) Point er ikke så vigtige for mig...
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
26. oktober 2001 - 11:18 #8
Kanon holding isl19960! :o)
Avatar billede ost Nybegynder
26. oktober 2001 - 16:12 #9
Jeg takker for point, selvom jeg også mener det samme. Det er ikke for hiscore jeg er her, mere for at blive klogere, og måske gøre andre klogere.