Avatar billede umle-keera Nybegynder
22. oktober 2001 - 02:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Pause i opstart

Når jeg starter/genstarter min computer får jeg de sædvanlige BIOS checks. ram test, HD\'er bliver fundet, HD controller osv osv.
Men lige efter den har kørt PCI device listings holdes der siden for ganske nyligt en længerevarende pause inden windows startes. Pausen varer omkring 30-40 sekunder, hvorefter normal windows opstarts procedure fortsættes med følgende linje: \"windows startes...\"

Mit spørgsmål er så, hvordan er denne mærkelige pause i opstarten opstået, og hvorledes kan jeg få den fjernet igen. Den har ikke været en del af mit system tidligere og jeg hader mildt sagt overflødig ventetid og pauser.
Avatar billede podata Nybegynder
22. oktober 2001 - 02:59 #1
Har du installeret en virus-scanner for nyligt? den kan typisk godt bruge lidt tid inden windows indlæses.
Avatar billede umle-keera Nybegynder
22. oktober 2001 - 03:06 #2
Intet af den slags nej.
Avatar billede omen Nybegynder
22. oktober 2001 - 03:13 #3
Det er fordi Windows søger efter noget form for netværk. Det skal gøre er at gå ind i Kontrol Panel, Netværk, egenskaber for TCP/IP og derefter tilføje ind IP. F.eks 192.168.0.1
Windows søger nemlig efter en ledig IP, eller noget i den retning.
Avatar billede umle-keera Nybegynder
22. oktober 2001 - 03:43 #4
Nej, nætværket er det ikke. Har været ADSL bruger i 1 år nu og har konstant haft lokal IP på 192.168.1.2

Desuden er det mellem BIOS og Config.sys den holder pausen...
Avatar billede cliche Nybegynder
22. oktober 2001 - 03:50 #5
Det har med dit netværk at gøre, men om det lige er fordi den prøver at finde en ip adresse tvivler jeg på, der findes en måde at undgå det på sys.ini mener jeg, men kan ikke huske linket til ms, det ligger også på eksperten, eller også så jeg det engang i privatpc, det har med netværk at gøre, så søg deri :)
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
22. oktober 2001 - 11:07 #6
f.ck hvor folk dog vrøvler om netvæk.. prøv dog at læse hans spørgsmål gutter ;o)
Avatar billede the_email Nybegynder
22. oktober 2001 - 18:33 #7
Prøv og kig i autoexec.bat og config.sys, der ligger på c-promten (C:\\) og se om den starter noget, det gør den helt klart og de fleste er nødventige men bortset fra i autoexec.bat:

SET windir=C:\\WINDOWS
SET winbootdir=C:\\WINDOWS
SET COMSPEC=C:\\WINDOWS\\COMMAND.COM
SET PATH=C:\\WINDOWS;C:\\WINDOWS\\COMMAND
SET PROMPT=$p$g
SET TEMP=C:\\WINDOWS\\TEMP
SET TMP=C:\\WINDOWS\\TEMP

og i config.sys:

der var ingen linjer i min maskine; nå men prøv at skrive \"rem \" (husk mellemrummet), ved hver linje undtagen de ovenstående så bliver de ikke udført, når din computer så kører ved noraml hastighed igen kan du bare lade denne linje være \"remmet\", dog ikke hvis den starter noget du bruger.

TheEmail.
Avatar billede umle-keera Nybegynder
24. oktober 2001 - 18:55 #8
Jeg fik selv opsporet problemet.
Det viste sig at være en blanding af to forskellige ting der udgjorde mit problem.
For det første var min BIOS sat til at boote fra floppy, hvilket jeg sædvanligvis har slået fra, men åbenbart har glemt siden sidste formattering.
Det havde jeg jo nok opdaget hvis diskettedrevet havde lyst op og sagt en søgelyd. Men samtidig var strømkablet røget ud af floppydrevet da jeg fjernede et cd-rom drev forleden. Resultatet blev så en lydløs søgning efter en enhed som ikke fandtes, deraf pausen.

Takker for de mange svar, men desværre ramte ingen af dem plet...
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
25. oktober 2001 - 10:58 #9
Fedt nok.. godt fundet ;o)