Avatar billede spinner Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:57 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Site-to-site VPN

Hejsa,

vi har en Windows2000 Terminal Server kørende, der også kører en VPN-server (MS standard-løsning). Til denne opkobling er der et antal klienter på et antal sites.

Dog er det sådan at de fleste kun har en PC pr site der skal kalde op til VPN, og derfor har vi valgt at bruge MS\' VPN da det er standard i Windows98 ->.

Men nu har vi problemer med et site der har 4 klienter der alle kalder op via VPN fra deres egen PC (gennem en fælles ADSL-linje).

Disse 4 skal også kunne kommunikere internt, og så længe de alle er kaldt op er der ingen problem, da de så bare kommunikerer over VPN\'en (kommunikationen er minimal). Men kobler den ene så af, kan de andre ikke få fat i den og omvendt.

Problemet bliver større af at forbindelsen mellem Serveren og klienterne engang imellem bare bliver afbrudt uden nogen egentlig grund. -Og ikke hos alle klienterne på een gang.

Derfor kunne vi godt tænke os at lave et site-to-site vpn, hvor der så står en server på sitet, der styrer forbindelsen til VPN-serveren, og samtidig fungerer som DHCP-server, der deler ud at VPN-IP\'er, således at alle klienter er på VPN hele tiden, men at det faktisk for klienten virker som om det bare er et internt netværk.

Er der nogen der har et forslag til hvordan dette gøres, gerne i Windows2000 (med standard VPN) selvom dette ikke får de bedste ord med på vejen.

Evt. et alternativ til Windows2000 VPN samt hvad man kunne forvente at investere i noget sådant.

NB: Klient-to-server VPN skal stadig virke.

På forhånd tak

\\\\Spinner.
Avatar billede spinner Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:57 #1
>>Er der nogen der har et forslag til hvordan dette gøres, gerne i Windows2000 (med standard VPN)

Her er det selvfølgelig Windows2000 server jeg tænker på.
Avatar billede spinner Nybegynder
31. oktober 2001 - 11:59 #2
No response... -Lukker.

\\\\Spinner.