Avatar billede juhl0 Nybegynder
11. oktober 2001 - 19:14 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Valg af system

Hej. Jeg sidder med en pc, hvor jeg først installerede Win 98 SE på c: - Derefter insatllerede jeg WIN 2000 på D: - Men jeg kan ikke få den til at vise den menu under starten hvor jeg kan vælge system??

Er der en der kan skrive en tekst til min boot.ini?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. oktober 2001 - 19:29 #1
Ikke så godt, før jeg begynder at \"ødelægge\" din c:\\boot.ini, skal du fortælle mig om du har en fil der hedder c:\\bootsect.dos. Det er faktisk denne fil der starter din windows 98, og hvis den ikke er der, vil det ikke hjælpe at skrive noget i din c:\\boot.ini. Jeg har en bærbar, der har filen, hvis det viser sig at den mangler. (windows 2000 burde have lavet den automatisk da den installerede)
Avatar billede makse Nybegynder
11. oktober 2001 - 19:34 #2
Juhl0 > Du må kun oprette samme spørgsmål en gang. http://www.eksperten.dk/spm/119846
Luk et af spørgsmålene.
Avatar billede juhl0 Nybegynder
11. oktober 2001 - 19:34 #3
jeg har ikke denne fil liggende på negen af partionerne!
Avatar billede makse Nybegynder
11. oktober 2001 - 19:34 #4
Du har også en del uafsluttede spørgsmål, du måske skulle kigge på.
http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=juhl0&i1=0&i2=0&i3=0&i4=1&i5=0&i6=0&i7=0&i8=0&i9=0&i11=0&i12=0&i13=0
Avatar billede juhl0 Nybegynder
11. oktober 2001 - 19:36 #5
okey det gør jeg nu så!!!!!11
Avatar billede juhl0 Nybegynder
11. oktober 2001 - 19:36 #6
kan jeg bare ligge den fil ind??? virker det så?
???
Avatar billede makse Nybegynder
11. oktober 2001 - 19:36 #7
Hmm. Den føromtalte rutine i 119846, burde havde ordnet problemet med manglende bootsect.dos
Avatar billede juhl0 Nybegynder
11. oktober 2001 - 19:37 #8
hmmm det gjorde den ikke??? kan jeg ligge deen ind?
Avatar billede juhl0 Nybegynder
11. oktober 2001 - 19:39 #9
Er det i øvrigt dumt at køre 2000 og 98 se på en gang!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. oktober 2001 - 19:40 #10
Hvis jeg skal sende den til dig, bliver du nok nødt til at skrive en emailaddresse eller ftp site, hvortil jeg kan sende den. Den fylder såvidt jeg husker kun nogle få kb.
Avatar billede juhl0 Nybegynder
11. oktober 2001 - 19:41 #11
Lasse@tocdesign.dk

men kan man godt bare ligge den ind???

Hvor skal den ligge?

Hvad siger du til denne løsning MAKSE?
Avatar billede makse Nybegynder
11. oktober 2001 - 19:43 #12
Er du sikker på du ikke har \'bootsect.dos\' liggende?
Det er jo en skjult systemfil. Så du kan ikke umiddelbart se den i Windows 2000.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. oktober 2001 - 20:01 #13
Jeg har sendt den til dig. Du skal blot gemme den på c:. Hvis den kommer og spørger om den må overskrive. Er det fordi den allerede er der, som Makse lige har fortalt, og du skal da sige nej til at overskrive.

Herefter tilføjer du en linie i c:\\boot.ini som denne:
C:\\=\"Microsoft Windows\"

Den boot.ini, jeg har sendt dig er kun tænkt som eksempel. Du må ikke kopiere den ind, da den bærbare dualbooter ml. win 98 og win xp, og xp er installeret i d:\\windows og ikke i d:\\winnt, som din win 2000 er.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. oktober 2001 - 20:04 #14
Dit spørgsmål mht om det er dumt at dualboote, kan jeg jo kun give en mening:
Hvis man ved hvad man laver og ikke geninstallerer hver anden uge er min erfaring at det er fuldstændigt uproblematisk at have et sådant setup. Har haft det på flere af mine maskiner, og har kun haft et crash, og det crash kan jeg vist kun takke mig selv for.
Avatar billede makse Nybegynder
11. oktober 2001 - 20:05 #15
Hvis det stadigvæk ikke virker, så prøv også følgende.

Boot op på Windows 2000 CD\'en > Tryk \'R\' (Repair) > Tryk \'C\' (Konsol) > Vælg WinNT installationen (1/2) - Skriv dit password.
Brug så kommandoen \'Fixmbr\' og derefter \'Fixboot\'.

Når det er gjort, skriver du \'Exit\'

Hvad har du stående i din Boot.ini fil?
Avatar billede juhl0 Nybegynder
11. oktober 2001 - 20:18 #16
hmm nu har jeg installeret win 98 og win 2000 på samme partion!

men er det dumt at de ligge på samme partion`??

hvorfor kan det ikke lade sig gøre at få dem til at ligge på samme???
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. oktober 2001 - 22:21 #17
Jeg synes ikke det er godt at installere 2 styresystemer på samme partition. Du kan komme ud for at få problemer med programmer, hvis du f.eks. installerer en windows 98 version af et eller andet i c:\\programmer og derefter installerer samme program igen i windows 2000, kan du komme ud for at den overskriver installationen med en windows 2000 version, hvorefter programmet ikke virker i windows 98. Det er selvfølgeligt muligt, men jeg synes det er noget rod.

Takker for point.