Avatar billede farmer Nybegynder
04. oktober 2001 - 23:46 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

hvordan slukker jeg bæstet?

Dette må simplehen være et af de nemme spørgsmål.....
- Hvordan lukker jeg min maskine ned? Jeg har Mandrake 8.0 uden GUI. Jeg kan logge ud, men jeg kan ikke \"powerdown\". Hvad er kommandoen?

Du har nok gættet, at jeg lige har installeret Linux for første gang, så har du også lige et link klart til en god kommando-oversigt, hvor man kan søge på kmmandoer, hvodan de virker osv??
Avatar billede jalle Nybegynder
04. oktober 2001 - 23:49 #1
Prøv med halt -p
Avatar billede farmer Nybegynder
04. oktober 2001 - 23:55 #2
Yep, det var den. Læg et svar ind, så får du dine point.
- det ser ud til, at der er laaaang vej igen før jeg mestrer linux :-)

hvordan skifter jeg fra alm. bruger til root uden at lave logout / login? Eller kan man overhovedet det??
Avatar billede burningice Nybegynder
04. oktober 2001 - 23:56 #3
som jalle også sagde

shutdown now -h
Avatar billede jalle Nybegynder
04. oktober 2001 - 23:56 #4
svar ;)

Du kan skifte mellem brugerne med kommandoen su
su - | root
su brugernavn
Avatar billede farmer Nybegynder
04. oktober 2001 - 23:59 #5
Smukt...  Jeg er jo allerede ved at komme i gang.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
05. oktober 2001 - 08:30 #6
her kommer lige en hurtig liste:
poweroff (gæt engang)
reboot (hmm...)
chmod (lave om på rettigheder på filer/dirs)
chown (skifte ejer på filer/dirs)
man (er meget vigtig...)

man er din ven... hvis der er et program du ikke helt er sikker på, hvordan virker, kan du skreve man. \"man chmod\" vil fx give dig lidt instruktion i brugen af cdhmod... osv...
Avatar billede vladimirr Nybegynder
05. oktober 2001 - 11:02 #7
shutdown -h now < lukker med det samme, men du kan i stedet for now indsætte 10, så lukker den efter 10 minutter

shutdown -r now < Rebooter med det samme, her kan du også bruge tid :)

//Anders
Avatar billede farmer Nybegynder
05. oktober 2001 - 11:46 #8
Tak for hjælpen allesammen. Jeg vil gerne have maskinen til at køre som webserver med phpfortolker og MySQL (herligt tidskrævende legetøj). MySQL ser ud til at virke. Konfigurering af webserver er langt fra lykkedes.
- Så der kommer mange spørgsmål fra mig i de næste par uger.

Jeres kommandoer er blevet de første i min lille hjemmegjorte manual.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
05. oktober 2001 - 12:28 #9
til opsætning af apache webserver med mysql og php.

kig her:

http://www.webcafe.dk/diverse/artikler/028/da028.php3

det er en rigtig god guide til en standard opsætning...
Avatar billede tillebeck Nybegynder
11. maj 2009 - 10:00 #10
Skulle nogle nogensinde havde her med et minumum af linuxerfaring og ønske om at køre egen linuxserver, så prøv:
http://contribs.org/ som er en SME Server (web, mysql, ftp, samba), der i store træk kan administreres igennem et browserinterface direkte fra din windows computer.

Spørgsmål og svar, hjælp osv.
http://forums.contribs.org/

Wiki, vejledninger mm.
http://wiki.contribs.org/

Når man er igang, så kan man langsomt lære de enkelte kommandoer i en shell i takt med, at man skal bruge dem.