Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2001 - 15:22 Der er 13 kommentarer og
8 løsninger

En lille afstemning om lukning af spm!

Dette oplæg er oprettet i forlængelse af Masken\'s spørgsmål på http://www.eksperten.dk/spm/115260!

Jeg har udarbejdet et lille regelsæt for lukning af spørgsmål på Eksperten. Vil DU stemme \"for\" eller \"imod\", at et sådant sæt regler skulle blive indført på Eksperten, eller har du rettelser/nye forslag til regelsættet? Her er mit udkast:

<!-- Regelsættet starter her... -->
De følgende paragraffer tæller kun for åbne spørgsmål, der har fået mindst ét svar eller mindst én kommentar fra en anden bruger end spørgeren selv. For spørgsmål, hvor alle svar er afviste gælder dette regelsæt heller ikke!

§1: Efter 15 dages inaktivitet fra spørgerens side i det åbne spørgsmål vil han blive tilsendt en mail, som gør ham opmærksom på, at han mangler at uddele point.

§2: Hvis han efter yderligere 20 dage hverken har lukket eller i det mindste kommenteret spørgsmålet vil han blive tilsendt endnu en mail, der advarer ham om, at for hver dags inaktivitet fra nu af, og til han lukker spørgsmålet, vil han blive fratrukket 2 point.

§3: Efter i alt 80 dages inaktivitet vil han blive tilsendt en mail om, at nu er 100 point fratrukket hans point-konto, og han har præcis 5 dage til at lukke spørgsmålet, før han bliver smidt ud fra Eksperten med en karantæne på 30 dage! - Det er selvfølgelig tilladt at klage til admin.

§4: Et spørgsmål må højest være åbent i 150 dage. Derefter skal det lukkes. Hvis det ikke bliver det, vil spørgeren blive fratrukkket 100 point. Det er tilladt selv at indkassere pointene, hvis man ikke mener, man har fået et ordentligt svar, men det er også tilladt for svarerne at klage til admin over lukningen af spørgsmålet!

§5: Efter 3 karantæner i 3 forskellige spørgsmål vil den inaktive spørger blive smidt difinitivt ud af Eksperten! - Enkelte undtagelser kan gøres, men kun hvis admin samtykker.
<!-- ... og slutter her! -->

Lad mig høre din mening! 2 point til de 7 første, der svarer!
Avatar billede tommyf Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:27 #1
Stemmer for -  pånær den del med at smide folk ud.
Avatar billede quinde Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:27 #2
God ide!!!
Avatar billede loss Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:30 #3
Helt iorden

2 Thumbs up :)

og lige et yderligere spørgsmål, hvordan lukker man spørgsmål hvor man ikke har fået et \"korrekt\" svar på, sådan uden at træde nogle over tæerne???
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2001 - 15:30 #4
tommyf>> Vil du så foreslå en anden form for afstraffelse, eller hvad ville du gøre? :-)
P.S. Tak for de foreløbige svar!
Avatar billede z42cool Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:32 #5
Super idé - også det med at smide folk ud :-=
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2001 - 15:32 #6
loss>> Post et svar, hvor der står, at du ikke kan finde nogen løsning på dit problem ud fra den hjælp, som du har modtaget, og derfor lukker du nu spørgsmålet. (Husk at inkludere: \"P.S. Tak for svarene, anyway! :-)\").
Og så accepterer du dit eget svar!
Avatar billede zeon_rm Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:33 #7
Jeg stemmer for
Avatar billede loss Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:34 #8
phoenixv>> takker
//LOSS
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:35 #9
for meget administrativt arbejde....stakkels admin & (kan_ikke_huske_hvad_han_hedder)admin
Avatar billede quinde Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:35 #10
loss: Det er vel op til \"spørgeren\" at lukke spørgsmålet med en besked om at man ikke har kunne bruge svarene til noget og at det ikke ser ud til at der kommer flere brugbare svar.

Skulle der så alligevel dukke et brugbart svar op, så kan man altid lave et nyt spørgsmål med en reference og dermed tildele point til den hjælpende part.

Der er jo heller ikke noget i vejen med at huske at takke alle de frivillige, som er kommet med et bud, selvom buddene ikke kunne bruges!
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:36 #11
men helt sikkert en kanongod ide!!!!!

Stemmer helt klart for
Avatar billede quinde Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:36 #12
Hehe, jeg fik skrevet mit indlæg inden jeg så indlægget fra phoenixv. Men lige mine ord!
Avatar billede quinde Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:37 #13
Apropos det administrative arbejde, så kan nogle algoritmer klare en opfølgning på indlæggene, så det ikke betyder yderlig arbejde til admin-folkene!
Avatar billede jokn Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:41 #14
Stemmer for! :)
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
02. oktober 2001 - 15:45 #15
Storartet initiativ med en glimrende løsningsmodel !
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2001 - 15:45 #16
Jeg er tilbage igen i morgen for at acceptere jeres svar! I mellemtiden håber jeg, en masse andre vil stemme, så jeg kan få lavet en lille statistik ud af det! Ses! @8-))
Avatar billede ast Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:51 #17
stemmer for...
Avatar billede jakoba Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:57 #18
Jeg stemmer Nej.

an §1  efter 30 dage bliver der allerede nu sendt en reminder til spørgeren, og hver måned derefter.
an 2§  no way.
an 3§  karantæne er et meningsløst ord da hvemsomhelst nårsomhelst kan oprette ny bruger.
an 4§  nej.
an 5§  igen memingsløs straf der ikke kan effektueres.

Dette forslag kommer op med jævne mellemrum. Din formulering er nok den bedste jeg endnu har set.

MEN: Hvorfor er det så galt at der er nogen der ikke lukker deres spørgsmål? Ja jeg har selv oplevet at det er svært ikke at tage det som en personlig afvisning når spørger blot ignorerer hvad man siger.

Man må så minde sig om at det ikke ER personligt ment. Der er blot ting der er vigtigere i spørgerens liv end at følge op på det spørgsmål (gælder især for de yngste hvor ting kan skifte status fra \"jeg dør hvis ikke ...\" til \"who cares ...\" på 5 minutter).

Og så er der også det at mange åbne spørgsmål er åbne fordi de ikke har fået et godt nok svar. \"ikke godt nok\" kan være mange ting:
1) for teknisk indforstået til at spørgeren kan forstå svaret
2) for valent (eg: \"det kan du finde svar på på internettet\")
3) for dårligt (eg: en læsning der kun duer på svarerens egen PC)
4) osv.

Jeg har faktisk skoret en hel del points på at gennemgå og besvare \'gamle\' spørgsmål. Prøv selv.

mvh JakobA
Avatar billede all-technology.com Nybegynder
02. oktober 2001 - 18:05 #19
Jeg kan ikke se hvorfor reglerne skal gælde
for spm kun med kommentare.

Enig til 3. her mener jeg bare man skal
blokere for at poste nye spm.

Husk, lige at hvis man ikke har fået et
ordenlig svar skal man bare afvise de svar
man har fået så gælder reglerne ikke mere.

Knud

Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2001 - 19:57 #20
Mange tak for de gode indlæg!
Jeg belønner de 7 første som jeg skrev, selvom fx jakoba kom med en god dybdegående kritik af mit regelsæt, som helt klart gav mig noget at tænke over. Men det er jo også kun en meget symbolsk point-sum, 2 point til hver.

P.S. Jakoba>> Angående dit andet sidste afsnit, så står der jo netop i mit forslag \"15 dages inaktivitet\" og ikke bare 15 dages varighed. Og (§4) hvis man ikke har fået et svar inden 150 dage kan man vel heller ikke forvente så meget... Men man kan selvfølgelig være heldig, så netop denne paragraf er måske lidt ugennemtænkt. :-)
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2001 - 19:59 #21
Nu endte alle så med at få 2 point alligevel! Jubiii! @8-))