Avatar billede mipe1 Nybegynder
01. oktober 2001 - 22:09 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Extreme programming

Ja jeg kunne ikke lige finde ud hvilken kategori systemudviklingsmetoder hører under.

Jeg er pt. ved at skrive hovedopgave på datamatikerstudiet om Extreme Programming og kunne i den forbindelse godt tænke mig om der er nogle der har erfaringer med den.

Så arbejder du med den eller har gjort eller har du blot en mening om den, så kunne jeg da godt tænke mig at høre om hvad du ser som de største fordele og ulemper.

Har du evt. kendskab til danske virksomheder som bruger metoden, hører jeg også gerne om det.

Håber lidt at kunne skabe en lille debat omkring emnet.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
01. oktober 2001 - 22:16 #1
jeg lytter også med... hvad er det ???
Avatar billede nute Nybegynder
02. oktober 2001 - 00:28 #2
Avatar billede defrost Nybegynder
02. oktober 2001 - 07:59 #3
Hvis du ikke har set det så er det nogle artikler på computerworld.

http://www.cw.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=11638
http://www.cw.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=11724

Kommentarerne til artiklerne kan også være interessante.

- Martin
Avatar billede mipe1 Nybegynder
08. oktober 2001 - 18:29 #4
Jeg har selvfølgelig set de her artikler og diverse andre links osv.
Det jeg efterlyser er nogen som har erfaring med den eller som selv har en mening om den.

Hvad nu hvis jeg siger:
- Overarbejde er bandlyst?
- At bruge tid på et overordnet design holder heller ikke, man må designe som behovene opstår?
- Kunden kan ikke forvente at få en traditionel kravspecifikation, som siger noget om omfanget af systemet, deadline for systemet og den samlede pris. Derimod kan han få en deadline og en pris men så må omfanget justeres hvis der opstår problemer.
-Dokumentation i form af analysedokumenter, design m.m. er bare overhead og unødvendigt.
-Kunden har hele tiden ret til at ændre sine krav
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. oktober 2001 - 18:37 #5
http://martinfowler.com/articles.html#N60

Når man sådan splitter opgaven op i små 3-4 timers jobs opnår man den testability og modularitet der er idealet i mange andre metoder. Og som mistes hvis en programmør tager hele projektet med hjem og så kommer med \'noget\' 3 måneder senere.

Til gengæld bliver arbejdsbyrden i høj grad \'skubbet opad\' til projektledere og chefprogrammører, der jo skal foretage den opsplitning. \'2 ved tastaturet\' vil også koste en smule, men vist ikke så meget som man først skulle tro (og det vil samtidig have den positive sideeffekt at det vil give en langt hurtigere kompetencespredning i firmaet).

Dyrt at indføre.
Både nyttigt og sjovt i 6-12 måneder.
Derefter vil programmørerne nok begynde at gøre oprør, evt gedulgt gå tilbage til \'normal\' programmering.

mvh JakobA
Avatar billede mipe1 Nybegynder
08. oktober 2001 - 18:44 #6
Hvorfor mener du programmørerne vil begynde at gøre oprør?

3-4 timers opgaver betyder det så ikke at det er svært at få sammenhæng i designet?

Projektledere og chefprogrammører? hele ideen er jo at alle deltager i planlægningen og især kunden og den enkelte programmør, da vedkommende selv skal estimere de opgaver han skal lave. Lyder det ikke mest rimeligt at man selv estimerer det man skal lave og selv opslitter det i opgaver der passer til en selv?
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. oktober 2001 - 18:44 #7
an: Kommentar fra mipe1 08/10 2001 18:29:22

Hvis de 5 postulater er en del af XP (jeg kan ikke se at de er, mht overblik, så tværtimod) vil ethvert projekt på over 2 ugers varihed gå i skoven.
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. oktober 2001 - 18:51 #8
Altså kunde skal sætte en medarbejder af, der under hele projektforløbet ikke beskæftiger sig med andet?
Og er en vigtig nok medarbejder til at han kan tage beslutninger der vil blive honoreret hjemme?
Det tror jeg ikke er muligt.

oprør fordi det er dødsygt at sidde ved siden af når man ikke lærer noget af det.

mvh JakobA
Avatar billede mipe1 Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:01 #9
Men efter som man tager design-beslutningerne undervejs, er det så ikke vigtigt at man er mindst to om at tage dem?

Og jeg vil da mene at det et ligeså dødssygt at sidde alene og kode noget som man ikke lærer noget af.

Men man bør selvfølglig tilpasse metoden og så på den måde måske ikke køre par-programmering på de trivielle opgaver.

Den med kunden er jeg enig er svær, men det må da være billigere for kunden at placere en medarbejder på projektet fremfor f.eks. en ekstra konsulent. Eller at skulle betale for de ekstra timer der går på forkerte beslutninger som en følge af, at kunden ikke er tilstede
Avatar billede mipe1 Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:41 #10
jakoba>> havde ikke lige set dine kommentarer til mine postulater, men ja i højere eller mindre grad er disse postulater en del af XP.

Avatar billede jakoba Nybegynder
08. oktober 2001 - 23:49 #11
min kommentar må vel også betegnes som et postulat.

noget andet er at jeg har meget svært ved at finde lighedspunkter imellem det Louise Damgaard beskriver i http://www.cw.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=11638

Og det Martin Fowler beskriver på http://martinfowler.com/articles.html#N60

Det du siger lyder mest som Martin Fowler; men det er Louise der mest bruger ordet ekstrem proggramering.

mvh JakobA
Avatar billede mipe1 Nybegynder
12. oktober 2001 - 11:42 #12
hmm ikke mange der interesserer sig for systemudvikling herinde, havde håbet på lidt mere.

Men tak for din respons jakoba