Avatar billede zack Nybegynder
28. september 2001 - 13:19 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Denne måned

Hvad hedder kriteriet når man skal have alle poster for indeværende måned.

Feltet er formateret : 28-09-01
Avatar billede terry Ekspert
28. september 2001 - 13:20 #1
Select * from table where Month(theDate)= Month(Date()) or something like that
Avatar billede zack Nybegynder
28. september 2001 - 13:34 #2
Ja, det er i SQL, men hvad skal jeg skrive i kriteriet i en ganske almindelig firespørgsel.
Avatar billede terry Ekspert
28. september 2001 - 13:39 #3
Month(Date())
Avatar billede zack Nybegynder
28. september 2001 - 13:52 #4
Det virker ikke rigtig. Den finder ingen, selvom der er poster fra september.
Avatar billede akr Nybegynder
28. september 2001 - 13:56 #5
Skriv følge i din forespørgsel:

Like ??-09-??
Avatar billede zack Nybegynder
28. september 2001 - 13:59 #6
Det virker. Men jo ikke i oktober. Den skal tage den måned som man er i.

Okay, jeg er desværre nødt til at løbe nu. Vender dog snarest tilbage.
Avatar billede rashid Praktikant
01. oktober 2001 - 12:11 #7
Jeg følger lige med :-)
Avatar billede terry Ekspert
01. oktober 2001 - 12:21 #8
zack> what doesnt work for October?

Copy my example into a query while in SQL VIEW. Then modify the table name and fields to your table name and fields.
IT DOES WORK!
Avatar billede nih Novice
01. oktober 2001 - 12:22 #9
du skal lave en ny kollonne i forespørgslen :

fldMnd : month([feltnavn])

og kriteriet skal være :

= month(date())

jeg har ikke testet det. (den tager også månederne med fra sidste år, men prøv lige om det du\'r)

Niels
Avatar billede terry Ekspert
01. oktober 2001 - 12:25 #10
Hi Niels!
It should work and as you mention it also takes months from other years too. I assume that zack is aware of that so didnt bother to take it in to concideration.

terry
Avatar billede nih Novice
01. oktober 2001 - 12:28 #11
hi terry

I see your SQL is the same as mine, but maybee Zack prefer doing it in the SQL-builder ???

Niels  (I try in english)
Avatar billede terry Ekspert
01. oktober 2001 - 12:34 #12
I have a feeling thathe does. See his comment 28/09/2001 13:34:27.
Not everyone is aware that they can make a new field, thats why I suggested he just copy the SQL.
Anyway, now he must be able to get it working.

Your English is fine Niels:-)

Avatar billede akr Nybegynder
01. oktober 2001 - 16:05 #13
Jeg har kikket lidt på det og testet følgende som virker:

I din forespørgsel laver du en ny kolonne med værdien:

Udtryk1: Month([Felt1])=Month(Date())

Hvor [Felt1] er dit dato felt

Kriteriet i dette nye felt/kolonne angiver du til Sand, da resultatet enten vil være sand eller falsk

Dermed udvælges kunne den aktuelle måned
Avatar billede akr Nybegynder
01. oktober 2001 - 16:06 #14
P.S. Vil du sikre at den også kun udvælger det aktuelle år skal du skrive følgende:

Udtryk1: Month([Felt1])=Month(Date()) And Year([Felt1])=Year(Date())

/anne kathrine
Avatar billede zack Nybegynder
02. oktober 2001 - 11:31 #15
Tak for svarene. akr svar virkede perfekt. De andre bud var sikre også gode, men denne gang vælger jeg dog, at give akr alle pointene.

Mvh

zack