Avatar billede dolk Nybegynder
27. september 2001 - 16:27 Der er 9 kommentarer

styresystem

hvordan laver man et styresystem ?? hvordan koder jeg det til at starte med??? og hvilket programmerings sprog skal jeg bruge er det c eller c++ ????
Avatar billede jpk Nybegynder
27. september 2001 - 16:32 #1
tja, du kan jo starte med at kigge koden til Linux igennem...
Avatar billede fastpoint Nybegynder
27. september 2001 - 16:33 #2
c++
Avatar billede cyb Nybegynder
27. september 2001 - 16:35 #3
Uha det er sku en ambisiøs opgave. Jeg vil råde dig til at læse nogle bøger om operativ systemer først.
Tror den her bog kan give dig en smule hjælp til at forstå hvad du giver dig ikast med
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0130313580/ref=bxgy_sr_text_b/103-1028425-8047800
Men ja, de fleste operativ systemer bliver hvist kodet i C/C++ samt maskinkode
Avatar billede prof2 Nybegynder
27. september 2001 - 16:35 #4
Denne side indholder noget godt information om en der har prøvet at lave et styresystem... JEg har selv prøvet det en gang - men kom hurtigt fra det.

Du skal ihværtfald kunne programmere i Assembly... Læs på siden og lær...

http://www.maverick-os.dk/
Avatar billede prof2 Nybegynder
27. september 2001 - 16:36 #5
Ham der har siden er vist også her på eksperten...
Avatar billede soren112 Nybegynder
27. september 2001 - 18:04 #6
Der er mange ting der skal analyseres og designes før programmering. For at nævne nogle vigtige ting:
Process Management
Main-Memory Management
File Management
I/O-System Management
Networking
Protection System
Command-Interpreter System
Desuden er det en god ide at definere et api, som de programmer som skal bruge os\'et kan bruge.

En god bog er et godt sted at starte, som cyb også foreslår, jeg er igang med: Applied Operating System Concepts, og den er egentlig udemærket.

Hvis dit operativ system skal køre på flere platforme bør du programmere i c/c++ da assembler er cpu afhængig (Intel\'s cpuer er anderledes end sun\'s cpuer..)

Jeg tror det vigtigste spørgsmål du skal stille dig selv er: Kan det betale sig?
Avatar billede cyb Nybegynder
05. december 2001 - 14:33 #7
Ok - nu har der været en del bud på svaret til spørgsmålet. Er det ikke tid til at lukke spørsmålet ?
Avatar billede jpk Nybegynder
03. april 2002 - 14:16 #8
dolk, har dette spørgsmål ikke været åbent længe nok?
Avatar billede balzoo Nybegynder
15. maj 2002 - 14:42 #9
Måske kan du bruge denne side
http://www.nondot.org/sabre/os/articles