Avatar billede peter_j Nybegynder
19. september 2001 - 11:16 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

kan man.....

Hey ! - er det muligt at alle brugere der logger sig på pc\'en kan bruge den samme netværksprinter, uden at den skal installeres for hver bruger ??
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. september 2001 - 11:20 #1
Jeg mener at netværksprinteren skal installers i hver brugerkonti!
Avatar billede peter_j Nybegynder
19. september 2001 - 11:26 #2
ja, men kan man ikke lave noget smart, så de er tilgængelige for alle der logger på ???
Avatar billede handmade Nybegynder
19. september 2001 - 11:27 #3
Du skal blot tildele \"alle\" rettigheder i printshare i computeradministration-delte mapper
Avatar billede peter_j Nybegynder
19. september 2001 - 11:36 #4
I computeradministration under delte mapper, har jeg kun følgende :
shares, sessioner & Åbne filer !! ingen printshare.
Avatar billede handmade Nybegynder
19. september 2001 - 11:38 #5
Er printeren oprindeligt installeret som netværksprinter?
Min Canon-laserprinter kan installeres som enten lokal-eller netværksprinter..
Avatar billede peter_j Nybegynder
19. september 2001 - 11:39 #6
ja, printeren er oprindeligt installeret som en netværksprinter !!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. september 2001 - 11:40 #7
Jo, det skal kunne lade sig gøre at share den.
Find printeren i Start/Printer og højreklik på den, vælg sharing eller deling og aktiver den. Så skal printeren vises med en hånd under!
Avatar billede handmade Nybegynder
19. september 2001 - 11:41 #8
På den maskine hvor printeren er installeret skal den installeres som lokalprinter på fx LPT1. Du bliver så spurgt om printeren skal deles.
Ellers må printeren kunne delse som alle andre ressourcer indefra 2000..
Avatar billede peter_j Nybegynder
19. september 2001 - 11:49 #9
jeg tror i misforstår mig....
printeren skal ikke shares til andre brugere på netværket. Den skal være tilgængelig for alle der logger sig på maskinen !!!
Avatar billede peter_j Nybegynder
19. september 2001 - 11:51 #10
eksempel :
Brugeren \"ole\" opretter en netværksprinter !
Når en anden så logger sig på kan de ikke se printeren, uden at skulle installere den igen...
Det er det jeg vil undgå !
Avatar billede handmade Nybegynder
19. september 2001 - 11:58 #11
OK, det er noget andet.
På mit system anvender printeren WPS (windows Printing System) der også er delt under delte mapper. Jeg mener, at din printer også skal figurere her, hvis den fra start er delt korrekt.
Avatar billede handmade Nybegynder
19. september 2001 - 12:00 #12
Alle brugere kan printe fra printermaskinen og de andre uden problemer, sådan som du vil have det.
Avatar billede peter_j Nybegynder
19. september 2001 - 12:18 #13
Printeren sidder ikke på en anden maskine, men på en printserver !
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. september 2001 - 12:31 #14
Så skal den da hentes for hver bruger!
Avatar billede peter_j Nybegynder
19. september 2001 - 13:01 #15
retaxes : jeg ville gerne undgå at skulle hente den for hver bruger. - det må da kunne lade sig gøre ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. september 2001 - 13:10 #16
Hvor mange brugere drejer det sig om, 10, 20 eller 100?

Jeg ved ikke om dette kan bruges, er der på serveren en mappe der hedder All Users under C:\\Dokument and Settings så var det måske muligt at oprette en netværksprinter der!

Når jeg kikker på min WinXP under Dokument and Settings/All Users/Desktop så har den faktisk lagt en printer der og den er automatisk sharet, jeg har ikke selv gjort noget for det!
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. september 2001 - 13:31 #17
Jeg har lige prøvet at logge mig på som guest og selv ICQ kom op og spurgte om den skulle startes som den var eller om det var en ny bruger.

Alle mine printere var der også, selv en pdfwriter!
Avatar billede svein Nybegynder
19. september 2001 - 13:37 #18
Det er noget der kan konfigureres centralt, enten via logon scripts eller via Group Policy.
Er du administrator på dette netværk?
Avatar billede peter_j Nybegynder
19. september 2001 - 13:46 #19
svein : ja, jeg er administrator !
Avatar billede handmade Nybegynder
19. september 2001 - 13:48 #20
Det må da være printserveren der afgør, hvem der har adgang til dens ressourcer..
Avatar billede svein Nybegynder
19. september 2001 - 13:55 #21
OK, så vil jeg foreslå at du sætter op standard printere for grupper af brugere i dit logonscript med kommandoen :
net use
eller med con2prt værktøjet fra Microsoft.
Ellers har du mulighed for at bruge Windows 2000 Group Policy. Det afhænger hvordan jeres Active Directory struktur er sat i forhold til brug af OU\'er!
Avatar billede peter_j Nybegynder
19. september 2001 - 14:00 #22
svein : det lyder som noget jeg kan bruge....
- har du prøvet af bruge con2prt ???
Avatar billede svein Nybegynder
19. september 2001 - 14:07 #23
Nej, men  det er bare et DOS værktøj der kan noget mere end Net use kommandoen.
CON2PRT [ /? | /h | /f |
            [/c \\\\printserver\\share | /cd \\\\printserver\\share]+]
where:

/c  - connects to \\\\printserver\\share printer.
/cd - connects to \\\\printserver\\share printer and sets it as the default
      printer.
Hvis du har opdelt brugere i grupper kan du f.eks. tilknytte printere gruppevis!

Men hvis du har mulighed for at sætte det op i Active Directory - Group Policy så er det administrative helt klart at foretrække.
Avatar billede peter_j Nybegynder
20. september 2001 - 14:30 #24
tak for svaret, Svein !