Avatar billede suse_linux Nybegynder
18. september 2001 - 20:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan det passe?

Hey!

Jeg er den lykkelige ejer af en udgave af \"SuSE LINUX 7.2 professional\".
Mit spørgsmål er så:
Hvordan vil det være nemmest for mig at installere?
Jeg har følgende drev
c:\\ (et 20 GB drev til windows backup)
d:\\ (et 40 GB drev hvor windows 2000 professional er installeret)
e:\\ (en cd-rom brænder)
f:\\ (en cd-rom)
Jeg vil være ked af at skulle slette Windows, så jeg har anskaffet mig en IDE-controller og en 40 GB HD mere, som jeg vil bruge til Linux.
Jeg havde tænkt mig at bruge LILO-boot, men er så blevet fortalt af en ven, at det ikke er muligt, når jeg bruger W2K.
Er det rigtigt? Hvad vil I råde mig til at gøre?

Mvh.

Christian Winther.
Avatar billede dragen Nybegynder
18. september 2001 - 21:02 #1
Hvis linux ligger på sin egen HD kan det fint lade sig gøre....man beder bare LILO om at give kontrollen videre til 2ks boot - se i \"man LILO\" for mere omkring dette problem.
Hvis du har det på samme HD, kan det give problemer, eftersom Micro$oft gør ALT for at slippe af med Linus\'s mesterværk =)

Andet forslag:
Ændr din autoexec.bat-fil, så den spørger dig om hvilket system du vil køre, og brug loadlin.
(virker også vha. disketter)
Avatar billede dragen Nybegynder
18. september 2001 - 21:03 #2
UPS, ingen autoexec.bat i 2000....hehe

(ps. kommer du fra Jylland? - kender dig måske)
Avatar billede dragen Nybegynder
18. september 2001 - 21:05 #3
En ide:
Installer linux på 20gb (fylder nemlig ikke så meget som windoze) og brug enten loadlin fra disketter eller LILO til at styre hvem der booter
Behold 2000 på 40gb.

Findes der iøvrigt ikke en bootmanager til 2k?
Avatar billede suse_linux Nybegynder
18. september 2001 - 21:05 #4
Ja. jeg bor i Århus, hedder Christian Winther og studerer på uni. kender du mig stadig? :-)
Avatar billede suse_linux Nybegynder
18. september 2001 - 21:08 #5
Hvorfor det, jeg har jo 2 HD af 40 GB og en på 20.
Og den SuSE jeg vil instalerer fylder over 6 GB.
Avatar billede nebula Nybegynder
18. september 2001 - 21:23 #6
nye versioner af lilo fungerer fint med windows 2000.
Avatar billede langbein Nybegynder
18. september 2001 - 21:58 #7
Kjører Win 2000 server + windows millenium + Redhat 7.1 på samme HD via LILO. Ingen problem. Har et enkelt triks jeg bruker når jeg skal lage multiboot. Uansett hva slags Linuxinstallasjon jeg egentlig har tenkt å ha, så starter jeg opp med installere en RedHat 7.1 workstation, og så lar jeg redhat installer ta seg av alle ting som har med partisjonering dobbeltbooting og slikt å gjøre. Dette går bra hver gang. Automatikken slår til. Når dette så er på plass så installerer jeg den Linux distribusjonen jeg skal bruke over Linux 7.1 workstation installasjonen. Ny formatering men ikke partisjonering. Dobbeltbooting og partisjonering blir slik som opprinnelig satt opp automatisk. Man lar bare en partisjon på harddisken være ledig, og den ledige partisjon som finnes, ja den tar autoinstalleren til redhat. Pleide før å gjøre disse tingene \"for hånd\" men etter at jeg oppdaget at det hele kunne kjøre feilfritt og rissikofritt av seg selv så har latskapen tatt overhånd. \"No brain\" prosedyre det passer bra ! Rett nok så får du da for eksempel en workstation partisjonering av for eksempel en server, men dette har da faktisk både ulemper og fordeler. For \"test & play\" så er det jo mest fordeler (En mere effektiv utnyttelse av disken og mindre \"tomrom\" som følge av færre partisjoner.) Mon ikke suse har den samme mulighet.
Avatar billede langbein Nybegynder
18. september 2001 - 22:05 #8
Dette gir kun tre partisjoner: 1. Boot 2. Root 3 Swap. Store ulemper ?? Sikkert sikkerhetsmessig til en større installasjon, for back up og slikt.