Avatar billede globa Nybegynder
29. januar 2000 - 13:07 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Billede-galleri

Er der een der kender et godt PHP script til et billede-galleri ?

Gerne noget der virker i et frameset

frame a indlæser 10 preview billeder og har et navigeringssystem (næste 10 - forrige 10)

frame b viser billedet i stort format
Avatar billede echo Nybegynder
29. januar 2000 - 13:26 #1
Dette spørgsmål...Skulle det ikke ha' været i HTML kategorien?

Der er ingen grund til at lave det i PHP!

Desuden hører det til HTML kategorien!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. januar 2000 - 16:29 #2
Jo, det er da PHP hvis der ligger en database bag, evt. med upload
via browser. Sådan et system - men ikke helt det globa ønsker - har
jeg lavet på http://www.hasselager.net/pilehytten . Upload delen kan
man ikke se uden password.
Avatar billede globa Nybegynder
29. januar 2000 - 18:25 #3
>>Echo: det kan selvfølgeligt laves i HTML men er meget upratisk, da der løbende kommer billeder til.

Systemet til frame A skulle læse hvad der ligger i en mappe med previewbilleder

Systemet til frame B skulle indeholde noget kode til at sætte billedet pænt samt IMG SCR=PHPværdien-fra-frameA

2 sider i PHP - 601 sider i HTML :-)

>>Eik Jacobsen: Kan man undgå databasen og læse mappeindholdet over i en variabel ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. januar 2000 - 18:55 #4
Øh, jah, du kan jo altid lave en tabel (array) i JavaScript, som ovenikøbet
kan ligge på sin egen .js fil. Den læser du ind i en ramme, og den bruges
som grundlag for navigering i en anden ramme.
Avatar billede globa Nybegynder
29. januar 2000 - 23:02 #5
OK, her er hvad jeg har brug for:

Et system der kan læse indholdet af en mappe der indeholder ca. 600 preview billeder. Systemet skal kunne tage de første 10 værdier og smække ind på siden samt kunne generere et link til de næste 10 osv (menu/bladre funktion). De 10 værdier skal passe med at det er preview billeder som man kan klikke på for at se dem i stort format i en anden frame.

Dette skulle jeg gerne bruge således at jeg kan nøjes med at uploade preview billede dillerdaller.jpg, hoplahov.jpg osv. i en mappe der kunne hedde preview og stort billede dillerdaller.jpg osv. hoplahov.jpg i en mappe der hedder fullsize.

Jeg aner *intet* om PHP men har bildt mig selv ind, at man kan:
- læse indholdet af en mappe
- kan tage de 10 første værdier
- kan generere et link til de næste 10
- klikke på previewbilledet og se billedet i en anden frame

De 60 point er kun til at henvise mig til et eksisterende system, da jeg ikke regner med at der er nogen der gider at programmere for 60 web-escudos :-)
Avatar billede olebole Juniormester
03. februar 2000 - 07:08 #6
Erik >> Kan man slå dig for koden til upload delen for et spørgsmål på X-antal points? Hvis ja, hvormange?
/VH
Ole Clausen
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. februar 2000 - 10:18 #7
Tjah, Ole, i princippet kan du. Kan du finde
min emailadresse, så send lige et brev.
Avatar billede olebole Juniormester
03. februar 2000 - 13:35 #8
Jamen, den HAR jeg da fundet for længst...jeg er jo en nysgerrig mand ;-)
Du får en mail lidt senere i dag. På forhånd Tak.
Avatar billede razor Nybegynder
05. februar 2000 - 13:26 #9
jeg fandt lige denne her:

exec("/usr/X11R6/bin/convert -quality 40 -geometry 128X128
/path/to/temp/image /path/to/save/image/to",$errors);

den er beregnet til ImageMagik
Avatar billede olebole Juniormester
05. februar 2000 - 13:36 #10
Tak, det er jo SKØNT at blive begavet...Christian (begavet)! ;-)
/VH
Ole
Avatar billede razor Nybegynder
05. februar 2000 - 13:38 #11
hehe...
Avatar billede globa Nybegynder
16. april 2000 - 10:43 #12
Jeg lukker spørgsmålet da en løsning er fundet