01. september 2001 - 11:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Transaction log - Fylder stadigvæk det samme efter BackUp

Min log fil er blevet så stor at mit drev bliver blokkeret, alså ikke SELECT, men derimod INSERT ect....

Slvom jeg har taget en backup, så fylder den det samme.

Hvordan får jeg den tømt, eller gjort mindre??

/def
Avatar billede kenzo Nybegynder
01. september 2001 - 11:56 #1
Ved backup af Transaction log i MSSQL formindskes loggen ikke. Pladsen i loggen frigøres blot til nye entries. Hvis du derfor vil have selve filen til at blive mindre, skal du stoppe SQL serveren og derefter slette log filen (DATABASE_NAME.ldf). SQL Serveren vil herefter automatisk oprette en ny log fil til databasen på ½MB.
Tag herefter en fuld backup af databasen, som du skal bruge til evt. restore med den nye transaction log.
01. september 2001 - 12:18 #2
kenzo>> Jeg har prøvet at gøre som du anbefaler, men efter at jeg starter SQL(2000) serveren igen, kan den ikke starte databasen, den siger den er \"suspect\" og viser \"no items\", så jeg har i huj og hast kopieret den tilbage.

/def
Avatar billede kenzo Nybegynder
01. september 2001 - 12:28 #3
Ups... Gør istedet følgende.
I Enterprise Manager højreklik på databasen
Vælg All Tasks >> Detach database.
Flyt transaction loggen.
I Enterprise Manager højreklik på Databases
Vælg All Tasks >> Attach database.
Vælg databasen i filsystemet. Når databasen bliver attach\'et vil den lave den nye log...
01. september 2001 - 12:31 #4
ok, det vil jeg prøve, men senere i nat eller i morgen tidligt, der er kommet for mange brugere på lige nu.

Jeg prøver lige på en testserver først.

/def
01. september 2001 - 12:37 #5
Det virkede, tak for hjælpen, jeg var tæt på at se sort der:-))

/def
Avatar billede torbenkoch Nybegynder
01. september 2001 - 13:36 #6
At slette log-filen er jo en ret drastisk metode - og som def fandt ud af, en ret fejlbehæftet metode!

Det er lidt svært at gennemskue SQL Serverens brug af log-fil, men hvis man først tager en fuld backup og derefter shrinker databasen (gennem Enterprise Manager), så plejer den at gå ned i størrelse.

Avatar billede dax-30 Nybegynder
09. september 2002 - 10:27 #7
Jeg har lige et spørgsmål, da jeg sidder med et tilsvarende problem.
Jeg har en SQL-7 og jeg kan ikke finde den attach database eller deatach ?
Er det kun i SQL 2000 man kan gøre dette eller ?
Jeg vil nemlig også gerne have lavet min transaktion-log mindre ??

Steen